Zoetermeer introduceert paalsurfen

3 maart 2006, 14:54

Vandaag is in Zoetermeer de Streetlight onthuld. Een speciaal vormgegeven straatlantaarn waar je met behulp van een tweetal schermen toegang hebt tot een scala aan informatie zoals nieuws, informatie over reizen en de dichtstbijzijnde restaurants of uitgaansgelegenheden. Het Streetlight platform is verbonden met een breedbandig netwerk, waardoor veel van de informatie real-time, dynamisch en vaak ook locatiespecifiek zal zijn.

Naast de informatiediensten, biedt dit nieuwe medium ook advertentiemogelijkheden, niet alleen voor commerciële partijen maar ook voor publieke partijen. Zo zal in Zoetermeer een actueel overzicht van culturele evenementen binnen de gemeente worden getoond en binnenkort kunnen bijvoorbeeld allerlei wijkactiviteiten een plaats krijgen.

Het Streetlight platform wordt niet alleen gebruikt om informatie naar de voorbijganger te brengen maar biedt eveneens mogelijkheden om dingen in de nabijheid van de straatlantaarn te registreren. Daarbij is er sprake van bijvoorbeeld camerabeelden om de publieke veiligheid te garanderen, maar ook valt hierbij te denken aan sensoren die verkeersdoorstroming meten.

Het platform is op 3 maart gestart met een basis set aan diensten. Echter, het project is sterk in ontwikkeling en de komende maanden zullen voortdurend nieuwe diensten van een groeiend aantal aanbieders worden geïntroduceerd.

De ontwikkeling van de bijzondere straatlantaarn Streetlight® komt voort uit het consortium ‘Streetlight’. Hierin zijn de volgende partijen vertegenwoordigd: KPN, Lucent Technologies en Tyco International. De gemeente biedt de mogelijkheid om de proef te houden in Zoetermeer en is ook actief betrokken om deze pilot tot een succes van te maken. In dit project doen nog een aantal andere partners mee zoals: Schreder, TNO, ADT, Vialis, Eyedisplay, Dubois, Syrup , PromotieZoetermeer, Utopolis, TU Delft, en Hopling. Het succes van dit project kan alleen door samenwerking van de verschillende partners. Iedereen is enthousiast en werkt hard om deze pilot te laten slagen. Natuurlijk zijn wij benieuwd naar de reactie van de inwoners van Zoetermeer.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!