Zijn calls de nieuwe clicks?
Telefonische conversies: een grijs gebied voor de online marketeer. Online conversies en de kanalen waarvan ze afkomstig zijn, kunnen marketeers precies meten. Bij het ‘offline kanaal’ telefonie ligt dat anders. Telefonische conversies meten en beoordelen wordt al een (te) lange tijd over het hoofd gezien. Waarom zijn telefonische conversies belangrijk? Het onderzoek dat wij hebben uitgevoerd geeft tastbare antwoorden op die vraag.
Deze gastbijdrage is geschreven door Jorik Haksteen, projectmanager en verantwoordelijk voor productontwikkeling bij AdCalls
De kracht van telefonische oproepen
Telefonie is een krachtig conversiekanaal. Er komen zelfs meer leads binnen via oproepen dan via klikken. Ons onderzoek onthult dat 68 procent van alle leads binnenkomt via de telefoon. Slechts 32 procent komt binnen via klikken. Ook is de kwaliteit van telefonische leads hoog. 61 procent van alle bedrijven schatten telefonische leads hoger in dan andere bronnen van leads. Interessant is dat veel van deze telefonische leads voortkomen uit click-to-call.
Zonder informatie, geen optimalisatie
Veel marketeers laten waardevolle informatie schieten door telefonische conversies niet te meten. Zonder deze informatie tasten online marketeers in het donker tijdens de optimalisatie. Uit ons onderzoek blijkt dat 60 procent van alle marketeers telefonische conversies niet naar het marketingkanaal traceert. 54procent van de marketeers ontvangt geen credits voor telefonische conversies en 45 procent stuurt niet aan op telefonische call-to-actions door het gebrek aan informatie over telefonische oproepen.
Schijn licht op de ‘missing link’ in conversie-optimalisatie
Dankzij call tracking zijn telefonische conversies te meten met dezelfde precisie als online conversies. 76 procent van de marketeers geeft aan meer conversies te willen meten door gebruik te maken van call tracking. Door gebruik te maken van de informatie die call tracking geeft, is telefonische conversie optimalisatie te realiseren.
Jorik, Bedankt voor je bijdrage. Volgens mij zijn calls niet de nieuwe clicks omdat calls gewoon ontzettend irritant zijn. Je zou als marketeer in 2015 je ook niet bezig moeten houden met calls. Standaard blokkeer ik ook alle vervelende calls van energiemaatschappijen, ZZP-verzekeringen en andere opdringerige telemarketeers. Push marketing is zoooo 1999. Adwords (Facebook en Google) en boeiende content zijn volgens veel betere middelen om met prospects in contact te komen.
@Olaf,
Het artikel gaat over het meetbaar maken van (inkomende) telefoontjes uit online marketingactiviteiten, waaronder Google en Facebook. Nu worden vaak alleen online formulieren, online verkopen, etc. gemeten. Maar telefonische conversies kunnen vaak nog niet gemeten worden terwijl deze veel waardevoller zijn, aldus dit onderzoek.
@Olaf,
Lees het artikel eerst eens voordat je wat gaat roepen.
@Mike Bedankt voor je reactie! Ik heb het artikel goed gelezen er staat toch echt ‘ Telefonie is een krachtig conversiekanaal’ en daar geloof ik gewoon helemaal niks van. Ik geloof ook het hele onderzoek niet en ik vraag me af of het artikel niet ‘gewoon’ een advertorial is voor het bedrijf Adcalls onder het mom van ‘ wij van WC eend adviseren WC eend’
@Olaf
Stel, jij hebt een winkel en er staat een telefoonnummer op je site en flyer. Je adverteert op kanalen als AdWords, Marktplaats en deelt flyers uit. Wanneer jouw telefoon 10 keer afgaat op een dag, kun je dankzij calltracking precies zien welke kanalen de binnenkomende telefoontjes opleveren. Je krijgt dan een overzicht als; 3 via marktplaats, 2 via adwords, 5 via flyer. Zo kun je meten Welke investering het geld waard is, en welke investering niks oplevert.
Zeer waardevol en met name in de branche waar ik actief ben (vastgoed) nog steeds het meest gebruikte medium voor acquisitie. Toevallig gaan we hier nu mee aan de slag voor een klant, door middel van groot projectdoek in centrum van Rotterdam. Parallel beginnen we met display, retargeting en adwords. In 1 dashboard houden we alles bij, dus wil jullie graag resultaten delen tzt.
Ps. Welke tool heb je gebruikt voor de infographic?
Dit schijnt te gaan om mensen die een bedrijf bellen om iets te kopen. Het zal wel. Ik doe het niet zo vaak, ik heb de indruk dat ik niet begrepen en nauwelijks gehoord wordt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!