Zieke humor als listige reclame

24 april 2004, 18:08

In de Volkskrant van afgelopen zaterdag schrijft ‘internetguru’ Fransisco van Jole over de bizarre reclamefilmpjes die op internet circuleren waarin merknamen vallen als Ford, Puma en Burgerking. Volgens van Jole ontkennen de fabrikanten elke betrokkenheid maar hij vraagt zich serieus af of dat waar is. Volgens mij moet van Jole weer terug naar de schoolbanken voor een cursus viral marketing. Natuurlijk is het niet waar, reclamemakers verspreiden deze filmpjes bewust via internet (met medeweten van de fabrikant) om een hype te creeeren rondom een produkt of merk.

Een paar voorbeelden van viral marketing:

Ford Ka

http://members.optusnet.com.au/~jimbeamblack/cat.mpg

http://www.thedierks.com/allowe/video/Ford,FinalBird.mpeg

http://www.snopes.com/photos/commercials/sportka.asp

http://www.snopes.com/photos/commercials/nokia.asp

http://www.snopes.com/photos/puma.asp

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!