Zelf knutselen met Virtual Reality als Lego-blokje

10 september 2018, 13:00

Fast Moving Targets in gesprek met René Bolhuis (Horus)

Software en electronica met een focus op virtual reality. Dat is waar Horus zich mee bezighoudt. Het bedrijf, gevestigd in Bedum (Groningen), telt zo’n 30 medewerkers. “Specialisten die het liefst net iets extra’s doen waar wij als team wat zwakker in zijn. Op die manier vind je de juiste mensen als puzzelstukjes. Dat werkt ook voor programmeurs heel motiverend: dat je niet alle kennis bij één of twee mensen hebt, maar dat je met z’n allen veel kunt”, aldus CEO/CTO René Bolhuis. Met resultaat: de Horus-technologie wordt wereldwijd verkocht.

“Ik ben er in gerold vanuit mijn brandweer-achtergrond. Ter voorbereiding op een grote calamiteit moesten we controleren of kaarten compleet waren en of alle informatie erop stond. Ik kwam erachter dat op een kaart vaak veel informatie staat, maar die is vaak achterhaald en ook bij lange na niet compleet. Je wilt als brandweer bijvoorbeeld weten of er een sleutelkluis in een gebouw zit. Dat staat niet op een kaart. En of er een hek tussen een sloot zit en of je daarin een boot te water kunt laten. Dat staat ook niet op een kaart. Toen dacht ik: Als je nou iets met een camera en een gps-positie zou kunnen doen, dan kun je vanachter je bureau virtueel op elke plek zijn en hoef je niet iedere keer naar al die locaties toe. Zo ben ik erin gerold.”

Inmiddels is de kans groot, dat wanneer je in Nederland een auto met een camera op het dak ziet rijden waarmee de omgeving wordt vastgelegd, dat die camera van Horus is. Naast die camera’s maakt Horus ook software, al dan niet op maat. “Wat wij ook vaak zien is dat een camera beschikbaar is, maar dat er iets mist om een klus succesvol te klaren. Soms kun je dat inkopen en simpelweg combineren, maar steeds vaker zien we dat het net niet lukt met wat er op de markt is. Dus maken wij de elektronica of de sensor die mist steeds vaker zelf. Wij hebben een basistechnologie en die verkopen we wereldwijd zoals die is: die kan al heel erg veel. Maar we zijn ook bezig met de bouw van een systeem dat Lego-blokjes van techniek maakt. Dus alle elektronica die je zou kunnen kopen en bedenken dat worden Lego-blokjes.”

Alle elektronica die je zou kunnen kopen en bedenken worden Lego-blokjes

Het mooie van dat Lego-blokjessysteem is dat het gebruikers heel flexibel maakt. Nieuwe technologie verandert snel en het is fijn wanneer je dan niet een heel systeem hoeft weg te gooien, maar simpelweg een blokje kunt vervangen door een nieuwe oplossing. “Wij gebruiken het bijvoorbeeld bij mobile mapping, dus het genereren van kaarten. Daar is de 360-gradencamera met een gps en een bewegingssensor voor de stabilisatie van het beeld natuurlijk gemeengoed. Dat doet iedereen. Maar met thermisch infrarood, dat is een andere golflengte, krijg je bijvoorbeeld hele andere informatie dan dat je met je oog kunt zien. Wanneer je rondrijdt en die informatie ook meeneemt kun je bijvoorbeeld tijdens dezelfde schouwronde kijken of de elektrische installaties van de openbare ruimte oververhit raken. Of dat je ergens een probleem hebt dat je nog kunt fixen voordat het te laat is. Of je hebt misschien wel een lekkage van een waterleiding, die kun je er ook mee opsporen. Dat is typisch zo’n klus die met exact dezelfde werkwijze maar een andere sensor, een ander Lego-blokje, heel veel toevoegt. Dat kan cruciale informatie zijn voor hulpdiensten.”

Horus richtte zich aanvankelijk voornamelijk op andere bedrijven, maar inmiddels komt ook de consumentenmarkt in zicht. Telefoons worden steeds beter en hebben sterke ingebouwde processoren. 4G-verbindingen en de ondersteuning van VR door YouTube maakt dat VR binnen handbereik komt van gewone mensen. “We hebben onze systemen nu zo gemaakt dat het eigenlijk DIY VR is, dus je kunt in een kwartier tijd met 8K video met 30 fps – best veel – over YouTube streamen zonder dat je ook maar enige kennis van zaken hoeft te hebben. Dat zijn hele mooie toepassingen waar we nu verschillende doelgroepen voor gevonden hebben. Zieke kinderen bijvoorbeeld, die kunnen niet weg. Zij kunnen hun brilletje opzetten en even ergens anders zijn. Ze kunnen een klein cameraatje aan een vriendje meegeven naar een feestje waar ze zelf niet bij kunnen zijn. Ze hoeven maar op één knopje te drukken en onze techniek regelt het verder voor ze. Jij zet een brilletje op en je kunt praten, zij horen je en je bent erbij. Een mix van techniek teruggebracht naar één simpel knopje ‘aan’ en ‘uit’, ja dat past ons heel goed.”

Jij zet een brilletje op, je kunt praten, zij horen je en je bent erbij.

Jij zet een brilletje op, je kunt praten, zij horen je en je bent erbij… De ultieme droom voor Bolhuis is Horus Inside: zijn bedrijf levert de techniek aan de electronica-giganten. Bedrijven die door hun omvang vaak zelf minder wendbaar en vernieuwend zijn, maar wel enorme marketingbudgetten hebben om dingen te verkopen. “Ons Lego-blokjes systeem leent zich uitstekend om door grote leveranciers in apparatuur te worden gebouwd. Het voordeel voor Sony, Samsung of een andere grote leverancier is dat hun apparaten in één keer slimmigheid krijgen en heel veel toepassingen kunnen gaan vervullen, die dat nu niet kan. Daarmee wordt de afzetmarkt van hetzelfde product veel groter. Ons grote voordeel is dat we meer toepassingen als blokjes kunnen gaan maken.”

Voorlopig nog steeds in Bedum. “We hebben hier een hele goede universiteit op steenworp afstand. Wij hebben hier in Groningen ook best veel goede mensen die worden opgeleid en die niet per se naar het Westen hoeven. Die vinden de cultuur hier ook prima. Die zien hun kinderen liever hier opgroeien dan in Amsterdam.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!