Wuzz: verkoop je eigen ringtones

17 mei 2007, 20:05

{title}Een van de leuke activiteiten van Twitter is de spontane backchannel rondom het tv-progamma Dragons Den op vrijdagavond. In het programma worden ideeën gepresenteerd aan investeerders. Diverse Twitters voorzien de uitzending realtime van commentaar.

Nu is één van de gepresenteerde initiatieven daadwerkelijk live gegaan: Wuzz (via Youngmarketing). Wuzz is een portal waar ringtones en wallpapers verkocht kunnen worden via eigen shops. De verkopersdoelgroep (Wuzzers) bestaat uit jongeren van 12 t/m 24 jaar die een eigen shop kunnen inrichten waar de eigen creaties aangeboden kunnen worden en vervolgens bijvoorbeeld via hun Hyves account gepromoot kunnen worden. Een aardig voorbeeld van gebruik maken van andere communities, waarbij binnen de dienst zelf nog genoeg mogelijkheden liggen voor communityservices.

Lode Broekman
Docent Digital Marketing bij Hogeschool Van Amsterdam

Lode Broekman (1965) is een resultaatgerichte organisatieadviseur, erkend Senior Marketing Professional (SMP), met ruim 25 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie. Hij staat bekend om zijn klantgerichte en pragmatische oplossingen voor commerciële vraagstukken en verder om zijn boeiende presentaties. Daarnaast heeft hij veel ervaring als projectmanager. Hij is enkele jaren docent op de Hogeschool van Amsterdam, Commerciële Economie.

Categorie
Tags

15 Reacties

    lbroekman

    @Jeroen, eerlijk gezegd nog niet, dank voor de toevoeging!


    17 mei 2007 om 19:45
    jeroenmirck

    Boeiende Top-of-Flop-discussie inderdaad, waar oprichtster Louise Verschuren zich heel dapper zelf in mengt. Daar krijg je een aardig inkijkje in hoe de mogelijke doelgroep op deze nieuwe dienst reageert, en dat is dus niet mals. De strijkstokdiscussie zal niet verstommen, vrees ik. Al was het maar omdat het gros van de internetgebruikers sowieso niet wil betalen voor content, zeker niet als het om user-generated content gaat.


    17 mei 2007 om 20:01
    Wouter

    Hoeveel geld hebben ze gekregen van “de dragons” ?


    18 mei 2007 om 05:28
    Benjamin

    ik geloof 150.000 Euro


    18 mei 2007 om 06:07
    brandnewmedia

    50.000 toch ?


    18 mei 2007 om 06:19
    Jelmer Voogel

    Ik ben heel nieuwsgierig hoe ze de copyright problemen gaan aanpakken. Bijna alle ringtones en wallpapers waren gebaseerd op een bestaande uiting toen ik de laatst op de site rond keek.


    18 mei 2007 om 07:10
    Roy Tomeij

    Ik vraag me alleen af of het businessmodel gaat werken. Als ‘aanbieder’ moet je voor ruim 107 euro omzetten (1,50 euro per item) voordat je aan het minimale uit te keren bedrag zit van 25 euro. Gaan de aanbieders dat redden voor ze er genoeg van hebben en is het verkoopbaar tegen dat bedrag?

    Je kunt ook minder dat 1,50 euro vragen overigens, maar dan moet je logischerwijs meer items verkopen om aan die 25 euro te komen.


    18 mei 2007 om 09:47
    Joost Schravendeel

    Nee, daar zit hem lijkt mij ook de grootste bron van inkomsten in. Ik gok dat na een jaar inactiviteit de accounts bevroeren mogen worden (voorwaarden nog niet op nagekeken). De meeste zullen de 10 euro niet eens halen. Wat Wuzz nodig heeft is een enorme massa aan gebruikers. En ik vraag me af, en ben benieuwd of ze die gaan halen. Met 50.000 euro moeten ze een hoop gedaan kunnen krijgen lijkt mij.

    Het lastige is dat het niet enorm moeilijk is om dit te bouwen, en een community dit bij succes van Wuzz snel binnen zijn eigen website geintegreerd kan hebben.

    Succes!


    18 mei 2007 om 17:45
    Joost Schravendeel

    @ David,

    Ik denk dat Wuzz het toch meer moet hebben dat zij het idee wekken bij een 12 jarige dat hun een echte ‘eigen’ webshop op het internet hebben. Dat zij status willen behalen als ‘beste webshop’. Het zijn grote mensen dingen die nu voor hun in het klein ook toegankelijk zijn.

    Voor 15 jarige is de stap naar een echte eigen ringtonewebsite via het partner programma van Ringtonio snel gezet, die zijn al niet meer interessant. Ik gok ook dat er weinig kwalitatieve content zal komen op Wuzz. De plaatjes die dan al zelfgemaakt zijn zijn uitgeknipte playboy konijntjes en fototjes van hun huisdieren.


    18 mei 2007 om 17:54
    Joost Diepenmaat

    @ Joost,

    Met 50K aan budget kom je inderdaad best ver, ik vraag me echter af in hoeverre Wuzz al volwassen genoeg is. Natuurlijk geldt: “From little things, big things grow”, maar op dit moment oordeel ik intuitief: It’s just not it!


    18 mei 2007 om 19:20
    Wouter Neyndorff

    Ik geloof ook niet dat dit gaat werken. Zeker niet omdat het voor ongeveer alle community websites zo is te kopieren. Waarom zou bijv. hyves een dergelijk systeem niet zelf gaan toevoegen als ze hier mee aan de slag zouden willen.

    Ik mag toch hopen dat er geen 150k is neergelegd voor een dergelijk initiatief. Of waren “de dragons” wellicht aan het slapen toen ze hier akkoord mee gingen. 50k vind ik nog veel..


    19 mei 2007 om 03:42
    Joost Diepenmaat

    @wouter

    “de dragons” waren volgens mij nogal overtuigd van de dames in spe. Zo zei Annemarie van Gaal: “Jullie zijn echt top”. Nou is het gemiddelde niveau pitch van dragons den nogal beschamend en had Annemarie wat dat betreft wel gelijk.

    Ik denk dat ze die 150k nodig zullen hebben om hun idee de juiste wending te geven, dit met behulp van de dragons die hun centjes willen zien 😉


    19 mei 2007 om 05:01
    David Wolff

    @Joost waarom zal iemand nog een ringtone kopen als je die zelf met Yomedia gratis kan aanmaken. Ik denk ook dat de 12 jarige dit wel zal inzien en dat initiatieven als yomedia voor de hele ringtone branche grote gevolgen kan hebben.


    19 mei 2007 om 11:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!