Willem-Albert Bol (De Persgroep): “We raken steeds meer verslaafd aan nieuws”
Willem-Albert Bol is marketingmanager advertising bij de Persgroep. AD, Volkskrant, Trouw en Het Parool zijn merken van De Persgroep, maar het bedrijf is ook online vertegenwoordigd met websites zoals NationaleVacaturebank, Intermediair en Tweakers.
7 Ditches TV duikt in zijn sociale timeline en bespreekt nieuwe nieuwsmomenten en de toekomst van advertenties en adblockers.
‘Aandacht x Bereik x Creatie x Dichterbij = Effect van Communicatie’, twitterde Bol onlangs. “De Persgroep heeft veel nagedacht over de vraag waarom ze op deze wereld zijn”, zegt Bol. “Het antwoord is aandacht, we zijn een nieuwsmerk en daar is deze formule uitgekomen”.
Bereik heeft pas waarde als het aandachtig bereik is en is gebaseerd op een sterke creatie, waardoor het verhaal dichtbij de consument komt. “Een reclameblok van vijf minuten heeft al snel vijftien spotjes. Daar verlies je de aandacht.”
“Laat het ons maar op scherp zetten. Ik ben erg nieuwsgierig.”
Er is veel onrust in de advertentiesector. “Dat vind ik jammer”, zegt Bol. “We hebben een rol te vervullen. Nieuwsmerken groeien en daarin is ook plaats voor de krant. In elk geval de komende tien jaar.” En dat komt omdat ‘wij’ de consument steeds verslaafder raken aan nieuws. “Vroeger had je twee nieuwsmomentjes: de ochtendkrant en het achtuurjournaal. Nu zijn dat veel meer momenten”, zegt Bol.
Bol ziet steeds meer bravoure bij mediabedrijven. Er worden nieuwe mensen aangenomen om nieuwe koersen te varen. En er wordt vernieuwd met themakanalen en 24-uurszenders. “Laat het ons maar op scherp zetten. Ik ben erg nieuwsgierig.”
Toch zijn er ook genoeg hobbels op de weg, zoals adblockers. “Websites zoals Tweakers gaan de discussie met hun lezers aan: wil je goede content? Dan moet je de advertenties accepteren. Anders hebben zij geen verdienmodel.”