Wilco Verdoold over AI in het marketingonderwijs [podcast]

Vraaggesprek met Wilco Verdoold, vanuit zijn rol als docent marketing bij de HvA. Over AI in het onderwijs en over de invloed op het marketingvak.

21 september 2023, 11:00 1713 x gelezen

Wilco Verdoold. Register Marketeer bij het NIMA. Heeft zijn eigen online marketing advies bureau, is spreker, adviseur, dagvoorzitter, is op Marketingfacts bekend van zijn snedige boekrecensies. Werkt als docent en onderzoeker bij de Hogeschool van Amsterdam waar hij zich meer en meer richt op nieuwe technologie en AI. Hij schreef ZELF met Marco Frijlink het boek Zakelijke doelen bereiken met social media en is samen met ondergetekende onderdeel van de AI Lab jury van 9292.

Oja, ik vergat nog te vertellen dat Verdoold af en toe optreedt als buitengewoon ambtenaar in de burgerlijke stand. Heeft gewoon niet zoveel slaap nodig, deze man. “Brede interesse,” zegt hij er zelf over. 🙂 Maar, serieuzer, wat bespreken we allemaal?

Een hoop, maar we hebben het vooral over AI in het (marketing) onderwijs. Over wat Verdoold, als docent, zijn eigen studenten omtrent het gebruik van AI adviseert. En over het vak marketing en over de invloed van AI daarop.

Marketeer met een nieuwe doelgroep

Van huis uit marketeer, het onderwijs ingerold. “Het is superleuk om continu feedback te krijgen op wat je doet.” Verdoold geniet van het onderwijs geven en als hij zelf voor de klas staat is dat vooral bij studenten Global Marketing. En, hij mag het eigenlijk niet zeggen maar doet het toch, dat is net een tandje pittiger dan zoals het op papier zou moeten zijn. Dus… weinig zesjescultuur en gemotiveerde studenten, aldaar. Hou je vooroordelen maar voor je, VdB.

Het advies wat Verdoold geeft aan zijn studenten over AI tijdens de opleiding: “Gebruik het zoveel mogelijk met zo min mogelijk bronvermelding.” Dat legt hij als volgt uit. Als je een model wilt gaan uitleggen, pak dan dat model daarbij, zoek het op in een boek. Maar als je ChatGPT gebruikt voor een brainstorm, of om fouten uit een tekst te halen, dan hoef je dat van Verdoold echt niet erbij te zetten als je opdrachten inlevert.

“Gebruik het zoveel mogelijk met zo min mogelijk bronvermelding.”

“Maar als je het gebruikt om een persona te genereren om marktonderzoek mee te doen, dan wil ik alles. De versie die je gebruikt hebt, de prompt. De settings. Je gebruikt ChatGPT dan echt als belangrijk onderdeel van je strategie, van de dingen die je gaat doen. Ze gebruiken het nog teveel als een Google++.” Dat laatste moet je dus niet te verwarren met Google+ (social platform van Google, back in the days).

Tuurlijk weet Verdoold als de beste dat de tool hallucineert, dat er veel, in zijn woorden, “kletspraat” uitkomt wat overkomt als feiten. Toch is er wel een omarming aan de gang binnen het onderwijs, en lopen ze al tegen de kosten aan van de betaalde versies van ChatGPT en Midjourney en de vraag…. hoe ze daarmee om moeten gaan richting studenten. Verplichte betaalde abonnementen als onderdeel van het aan te schaffen studiemateriaal?

De geschoolde marketeer over de impact van AI

Over de impact van AI op contentmarketing kunnen we kort zijn, daar gaan recente AI-ontwikkelingen enorm impact hebben, het makkelijke begin is bij de output. Maar hoe kijkt Verdoold naar de verandering van het vak, de meat of marketing, als Register Marketeer? “We moeten niet opleiden om valsspelen te voorkomen. We zien dat toepassingen als ChatGPT gigantisch goed werken voor brainstormen. Hoe kan je samenwerken met AI? Ik vind in dit licht de door Microsoft geclaimde metafoor van co-piloot wel mooi: jij blijft de piloot, jij blijft degene die uiteindelijk ja of nee zegt en afgerekend wordt.”

Ok, terug naar de vraag wat er gaat veranderen? Verdoold: “Een marketeer snapt heel goed het product, de service. Dat is wat hij in de markt wil zetten. Dan moet je ook heel goed snappen wat AI is. Er zijn natuurlijk heel veel producten en services die gaan veranderen onder invloed van AI.”

Het zit dus overal. De impact is overal.

In die zin klopt de veelgebruikte zin (ongeveer dan hè) “Als je als marketeer niet mee bent met AI, ben je een minder goede marketeer dan de marketeer die dat wel is”, best aardig, concluderen we. Verdoold: “Hij is triggerend bedoeld. Maar ik hoop niet dat mensen denken dat ze marketeer kunnen worden als ze heel goed in AI zijn.”

“Ik hoop niet dat mensen denken dat ze marketeer kunnen worden als ze heel goed in AI zijn.”

Nog even uit de bocht vliegen en dan weer door

We vliegen ook nog even wat uit de bocht in de podcast met mijmeringen over AI als revolutie binnen de evolutie of evolutie binnen de revolutie, Midjourney als een gigantische beeldjatoperatie die alle beeldrechten die we eindelijk op orde hadden omzeilt, over kunst, Van Gogh, over boeken lezen als je schrijver wilt worden.

Maar dan weer serieuzer.

Verdoold: “Het is voor marketeers wel zuur dat er in de boardroom opeens meer aandacht is voor AI dan voor marketing. In die zin is het omarmen van AI ook wel handig omdat je dan in ieder geval het gesprek aan kan gaan en kan nuanceren.” Mooie oproep richting marketing Nederland. Wat doen we eigenlijk met AI, das niet de goede vraag om aan de marketeer te stellen. Eigenlijk. Verdoold: “Waar wil je volger zijn en waar zie je kansen om WEL het verschil te maken?”

“Het is voor marketeers wel zuur dat er in de boardroom opeens meer aandacht is voor AI dan voor marketing.”

Over die 9292 AI-wedstrijd

Samen zitten we dus in de jury van de 9292 AI Lab wedstrijd. Ik vraag Verdoold: “Als jij zou mogen inzenden, aan welke toepassingen zou je dan denken, waar zouden studenten zich vooral op moeten richten?” Verdoold: “Ik wil echt eerst even zeggen dat ik het supergaaf vindt dat ze hun data volledig beschikbaar stellen. Het is een walhalla voor studenten om in te duiken. Ik zou het heel vet vinden als je de echte problemen van de reiziger realtime, dus tijdens zijn reis, kan oplossen.”

Inzenden? Meedoen? Meer weten? Check deze pagina op de website van 9292!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!