Bouw met 9292 jouw beste AI-toepassing voor OV-reizigers

Jahaaaa. AI is hot. Weten ze ook bij 9292. Leuk nieuws: daar leggen ze de bal bij studenten en ontwikkelaars met een serieuze AI wedstrijd.

3 juli 2023, 12:30 1890 x gelezen

9292 bestaat dit jaar 30 jaar. Het bedrijf beweegt mee met de wensen en het gedrag van de reiziger en om in te spelen op de recente ontwikkelingen rond generatieve AI heeft het dus een AI wedstrijd uitgeschreven (het 9292 AI Lab) voor zowel studenten als andere (niet-commerciële) geïnteresseerden. 9292 biedt datasets, API’s en ontwikkelbudget aan 5 teams om hun idee om te zetten in een werkend prototype. Ook is er voorzien in een serieuze jury van professionals, en, disclaimer: ondergetekende mag ook meedoen. Voel me vereerd en ben reuze benieuwd naar de ideeën en kijk nu al uit naar de pitches (zie verderop voor de roadmap).

9292 AI Lab: Het waarom

Dat een bedrijf als 9292 data, API’s en ontwikkelbudget ter beschikking wil stellen is best uniek wat mij betreft. Ze schreven wel eerder een programmeerwedstrijd uit in 2009, dus ze hebben al laten zien dat ze dit soort wedstrijden “aankunnen” en ook serieus nemen. Joost Mortier, CEO van 9292:

“De wereld van Technologie verandert voortdurend, bij 9292 zijn we bijvoorbeeld begonnen met de telefoondienst en inmiddels gebruiken de meeste reizigers onze app voor reisadvies.  Het is belangrijk dat we meegaan met de laatste technologische ontwikkelingen. Wij geloven dan ook in de kracht van het samenwerken met creatieve studenten!”  

Rohini Persad-Bhaggoe –  Manager Marketing & Reizigersservice bij 9292:

“Er valt nog zoveel te ontdekken in de wereld van AI en er zijn zoveel mogelijkheden op het gebied van reisinformatie.Ontzettend leuk om hierin stappen te kunnen zetten in samenwerking met een van onze belangrijkste doelgroepen!”

Mark de Bruin, al anderhalf decennium Marketingfacts-blogger, is tegenwoordig na 11 jaar ANWB nu Online Specialist Reizigers bij 9292 met speciale aandacht voor apps en website-innovaties. Samen met Jeroen Bohm is hij bij 9292 de drijvende kracht achter deze wedstrijd:

Bij 9292 roepen we (weer) de hulp in van studenten en andere geïnteresseerden om samen met ons de kansen van generatieve artificiële intelligentie (AI) te verkennen om zo toepassingen voor OV-reizigers te bedenken. Ik denk nog vaak terug aan 2009 waar 9292 via een programmeerwedstrijd de eerste 9292 app realiseerde. Ik kan niet wachten om de slimme ideeën van deelnemers te ontdekken en ermee aan de slag te gaan. Wat volgens mij echt uniek is, is dat we zowel data & API’s als ontwikkelbudget ter beschikking stellen.”

Het 9292 AI Lab: Hoe het werkt

Meedoen werkt zo’n beetje als volgt (praktische informatie, spelregels en meer details staan hier). Pitch jouw idee bij 9292 voor een AI oplossing voor OV-reizigers. Je kunt je idee tot en met 22 september 2023 insturen via dit formulier. Op 29 september worden 10 teams bekend gemaakt die mogen pitchen. Maandag 2 oktober 2023 vindt het Online Pitch Event plaats voor deze 10 teams waarbij de deelnemers hun idee toelichten aan de AI jury. Op woensdag 5 oktober 2023 worden de 5 winnaars bekendgemaakt. Deze winnaars krijgen van 9292 de benodigde API’s, datasets en ontwikkelbudget om een prototype te gaan bouwen de komende 8 weken.

De 5 teams hebben 5 oktober t/m 30 november 2023 de tijd om hun prototype te bouwen en in te dienen bij 9292. Op maandag 4 december 2023 vindt de finale plaats. Hier zullen de 5 teams hun prototype presenteren aan de 9292 AI Lab-jury. De 9292 AI Lab-jury kiest uit de prototypes de eindwinnaar. Op vrijdag 15 december wordt die winnaar bekendgemaakt. 

Wie kunnen en mogen er vooral meedoen?

Studenten van verschillende richtingen zijn welkom. Net als in het bedrijfsleven zijn multidisciplinaire teams misschien wel het meest interessant om tot de beste oplossing te kunnen komen. Op de pitch-pagina op 9292 vind je nog veel meer details en informatie.  Je vindt er ook inspiratie voor AI oplossingen.  9292 komt graag in contact met onderwijsinstellingen en studenten en is ook actief op zoek naar ambassadeurs voor de wedstrijd.

De jury

De jury bestaat naast de CEO van 9292 (Joost Mortier) en Peter van Brakel (business consultant 9292) uit Wilco Verdoold (Register Marketeer bij NIMA, docent / onderzoeker Generatieve AI Hogeschool van Amsterdam), ikzelf dus, en uit Paul Rooijmans (mobiliteit-expert en oprichter van Lynxx).

Praktische informatie

Wil jij met 9292 de beste AI-oplossing bouwen voor OV-reizigers? Kijk dan op 9292.nl/ai voor meer details, inspiratie en het pitchformulier. Ook voor de contactgegevens van het 9292 AI Lab. Mailen kan ook: 9292ailab@9292.nl

Update 22-12-2023

De winnaars zijn bekend! Bekijk op de website van 9292 het nieuwsbericht over de uitslag!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!