Wiggert de Haan (Roamler): “Na retail, maken we nu de zorg efficiënter”
Roamler is een app waarmee mensen geld kunnen verdienen door het uitvoeren van afgebakende taken. Aanvankelijk alleen in retail en de installatiebrache, maar inmiddels wordt ook in de zorg geëxperimenteerd. Oprichter Wiggert de Haan: “We hebben de formule nog niet gekraakt, ik weet nog niet precies hoe het moet, maar ik heb er alle vertrouwen in dat we daar het komend jaar stappen in gaan maken.”
De basis voor de app werd in retail gelegd. Die bestaat uit het helder omschrijven van een taak. In het begin draaide het in de retail voornamelijk om controles en foto’s doorsturen. “We beschrijven de taken heel goed en dat maakt het voor mensen heel duidelijk wat ze kunnen doen, op welk tijdstip, waar en hoeveel ze ermee kunnen verdienen. En we geven ze de zekerheid dat als ze op accepteren drukken, dat de taak voor hen is. Dat werkt supergoed.”
De retailtaken waren voor iedereen toegankelijk, in de installatiebrache werkt het anders: daar worden mensen gescreend en moeten ze een aantal certificaten halen. De opdrachtgever is altijd een energieleverancier. “Die geeft aan dat er een thermostaat opgehangen moet worden. Dat komt automatisch in de app. Dan gaat verder alles vanzelf: van het oppakken van de opdracht tot het uitvoeren door de monteur.”
Experimenteren in de zorg
Naast Roamler Retail en Roamler Tech is er ook Roamler Care. “In de zorg zijn we nog heel erg aan het experimenteren. Wij geloven dat we de zorg enorm veel efficiënter kunnen maken. Daar zijn we met veel lol en vertrouwen in actief.” Toch gaat het in de zorg langzamer dan op de andere twee tereinen. Dat heeft te maken met de complexiteit van het systeem: je hebt niet alleen te maken met zorgtaken en instellingen, maar ook met verzekeraars. “Het gaat in de zorg minder snel dan we aanvankelijk hadden gehoopt. In de installatiebranche halen we alle planning en administratie weg. Ook in de zorg zit heel veel planning en administratie. Als we daar een deel van weg kunnen halen door processen slimmer in te richten en data te delen met zorgorganisaties dan kunnen we hele grote stappen maken.”
“Het gaat in de zorg minder snel dan we aanvankelijk hadden gehoopt”
Je zou Roamler kunnen verwijten dat ze bijdragen aan een wereld waarin banen worden opgeknipt in taken, waarbij mensen heel veel taken moeten doen om een fatsoenlijk salaris te verdienen. De Haan verwerpt deze kritiek. “Ik denk dat wij aan de wensen voldoen van een hele grote groep mensen die flexibeler en vrijer willen werken. Dat zie je niet alleen bij ons, maar ook bijvoorbeeld bij Temper. Tegelijkertijd zie je dat de samenleving heel erg verandert. Vroeger kregen mensen een baan en daar bleven ze dan tot hun pensioen. Dat is tegenwoordig niet meer zo. Automatisering speelt ook een enorme rol. Ik hoef alleen bonnetjes te uploaden en alles gaat verder automatisch in de boekhouding van Moneybird. Dus in plaats van vier uur per kwartaal, ben ik er nog maar een uur per kwartaal mee bezig. Kun je nagaan wat dat te betekenen heeft voor bedrijven, voor banen. De hele samenleving verandert en wij spelen daar een rol in. Wij hebben een geweldige oplossing voor mensen die verandering willen.”
De gewilde doelgroep
De Haan benadrukt dat Roamlers goed worden betaald: “Wij betalen onze Roamlers meer dan als ze als ZZP-er voor een traditioneel bedrijf zouden werken, doordat we processen automatiseren. Uiteindelijk hou je dan meer over voor de Roamler. Die heeft een betere positie naar de opdrachtgever toe en wij houden er ook nog wat aan over. Iedereen wordt er beter van. CV-monteurs, een doelgroep waar we mee werken, verdienen meer dan jij en ik, omdat er zoveel vraag naar is. Dat geldt ook voor de zorg. Wij richten ons niet op een zwakke doelgroep op de arbeidsmarkt, wij richten ons juist op mensen die heel erg gewild zijn in de markt, en voor hen maken we het werk makkelijker.” Naast retail, tech en zorg, verwacht Wiggert dat nog meer markten geschikt zijn voor de inzet van Roamler.
“De hele samenleving verandert en wij spelen daar een rol in”
Roamler groeit hard. De retailtak vind je in heel Europa, de technische installatieklussen vinden vooralsnog alleen plaats in Nederland. In heel Europa zijn zo’n vijftog- tot zestigduizend Roamlers actief. Het bedrijf heeft kantoren in Frankrijk, Duitsland, de UK en België. “In totaal zitten daar zo’n honderd man, die iedere dag bezig zijn om te zorgen dat het platform beter wordt en dat we met meer klanten praten.”
De Haan richt zich op dit moment op de care-tak. “Ik ben zelf weer met een nieuwe start-up bezig, met care. Ik mag de hele dag kijken wat we geleerd hebben en welke fouten we eerder hebben gemaakt, en hoe ik dat in de gezondheidszorg kan voorkomen. Wat je in de zorg ziet, is dat er de komende jaren enorme behoefte is aan personeel, aan mensen die gaan helpen. Ik denk dat wij met ons platform juist mensen die in de zorg wat bij zouden willen dragen, maar niet fulltime om wat voor reden dan ook, een kans kunnen bieden om dat te doen. Het moet veel makkelijker kunnen. Nogmaals: we hebben de formule nog niet gekraakt, ik weet nog niet precies hoe het moet, maar ik heb er alle vertrouwen in dat we daar het komend jaar stappen in gaan maken.”