It’s a wrap! #onlinetuesday 30 - The Floor is Yours [update]

It’s a wrap! #onlinetuesday 30 - The Floor is Yours [update]

Vanavond vindt in Felix Meritis in Amsterdam de 30ste editie van Online Tuesday plaats. Zoals de traditie wil, is deze december-editie ingeruimd voor 5 minute pitches onder het motto The Floor is Yours. Vanavond proberen 15 mensen hun bedrijf, product, dienst of visie over te brengen op het publiek. De livestream kun je hier volgen, in deze blog doen we live verslag!

UPDATE 19 december 2012: de sfeervideo en de videoregistraties van alle pitches het event zijn toegevoegd!

Sfeerimpressie

 

Erik Hensel: LifeHunters

Erik schetst het probleem van 'irritante banners' die je op vele sites te zien krijgt. Die naast groot, ook nog eens moeilijk weg te klikken zijn. In plaats daarvan is Erik fan van virals. Maar waarom, zo vroeg hij zich af, is er geen virals met andere merken in de context. LifeHunters is de Radio 538 van de virals, zo zegt Erik. Wat is er nu zo interessant aan LifeHunters. Doordat er constant nieuw materiaal wordt geupload, blijft de content relevant, ook na het viral gaan ervan. Daar waar een normale viral na een piek al snel een vlugge dood vindt. Door het toenemend aantal abonnees wordt het voor LifeHunters ook makkelijker een grote doelgroep te bereiken.

 

Charlotte Willems: Bodieboost

Charlotte heeft een boek geschreven Bodieboost, een afslankdieet. Daar heeft ze ook zelf de promotie voor gedaan. Daarvoor heeft ze onder andere Facebook gebruikt. Zowel een pagina als een (besloten) groep. Ook via Twitter worden vragen direct beantwoord. De doelgroep zijn vrouwen van 18 tot 35. 

 

Siem van Bruggen: JobAmbassadors

Het idee achter Job Ambassadors is dat de beste kandidaten niet op de online vacaturebanken zitten, maar veel beter via-via te bereiken zijn, door mensen uit hun eigen netwerk. Via de website kunnen werkgevers gratis vacatures plaatsen, die middels een algoritme worden gekoppeld aan de ambassadors met het meest relevante netwerk om de vacature in te vullen. Deze match wordt op basis van 33 criteria gemaakt. Je kunt dan denken aan harde criteria zoals relevante werkervaring, opleidingsniveau en reisafstand. Ook meer 'zachte' factoren worden meegenomen, zoals de relatie tot het bedrijf. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken of de ambassador fans of volgers kent van het bedrijf maar ook of de ambassador mensen in zijn netwerk heeft die er in het verleden gewerkt hebben of nu nog werken.

Op basis van de matching krijgt de ambassador een overzicht van de vacatures die voor hem of haar het meest relevant zijn. De ambassador deelt vervolgens de vacature met de geschikte kandidaten. Vooraf heeft de werkgever aangegeven wat het hem of haar waard is een geschikte kandidaat uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek. Dit bedrag wordt vervolgens uitgekeerd aan de ambassadors die deze kandidaten hebben aangeleverd. 

 

Bart Kalisvaart: "Is Social Media making us more Social?"

Zoals je aan de vraagstelling van Bart al kan afleiden is hij van mening van niet. Bart waarschuwt van het gevaar van digitaal narcisme: het broadcasten van jezelf. Al die nieuwe mogelijkheden om ons met elkaar te verbinden maken dat de echte interactie steeds meer verloren raakt. Maken social media ons nu minder sociaal? Nee dat niet. Sociale media blijven tools. Het gaat erom wat we er mee doen. Bart eindigt met de vraag "Can We make a difference?".

 

Susan Aretz: Smulpaapje

"Kindvriendelijke restaurants Leiden". Dat is waar Susan een jaar geleden op zocht. Het resultaat was een lijst met restaurants met vreselijke kindermenu's. Dus zocht Susan contact via Twitter. En kon op veel herkenning rekenen. Zo kwam Susan op het idee om smulpaapje.nl op te richten. Een site die pleit voor betere kindermenu's en om ouders te helpen leuke restaurants uit te zoeken. Leuk, maar dan? Via haar (twitter)netwerk verscheen Susan in het AD, Telegraaf, Libelle, etc. Allemaal door de kracht van haar netwerk. Na 10 maanden is de site bijna 30.000 keer bekeken. Op dit moment staan er 100 restaurants op de site. Begin 2013 wordt de vernieuwde website gelanceerd en eind 2013 verwacht ze aan de site te kunnen verdienen. 

 

 

Bram Schoots: Shopreme

Klassieke advertentieformaten werken niet. Althans op mobiel. Daarop heeft Bram Shopreme bedacht. Het concept is gebaseerd op Apple's passbook in combinatie met kortingsbonnen. Banners op mobiele websites en in apps zijn het resultaaat. Als je in de buurt komt van de betreffende adverteerder dan kan de app een heads-up geven dat je een kortingsbon kunt inwisselen. Een live voorbeeld kun je bekijken op www.shopreme.com/ot.

 

 

Edwin van Reijsen: Cognitieve Conversie (visie)

Conversie in je hoofd. Dat is het topic waar Edwin het over gaat hebben. Ofwel cognitieve communicatie. Edwin gaat het hebben over het niet weten. Het niet weten dat je het weet. Edwin is industrieel ontwerper en heeft altijd geleerd te kijken naar waar een object aan moet voldoen. Dat het werkt zonder dat je het weet. Als voorbeeld noemt Edwin bv. de Mercedes, die de bedieningen voor de stoel in de vorm van de stoel heeft gemaakt. Wat kunnen we hier nu online mee? Hoe word je nu getriggerd om tot conversie te komen? 

 

 

 

 

Maartje Frederiks: Hello Fresh

Wie heeft er na het werk geen zin om naar de supermarkt te gaan? Mensen die hier geen zin in hebben halen snel even iets. Een vlugge maaltijd. Dit resulteert vaak in een ongezonde maaltijd. Hello Fresh is een online box met verse producten waarmee je een aantal maaltijden kunt maken, zodat je daar zelf niet meer over hoeft na te denken. Als je op vakantie gaat kun je de box op pauze zetten. 

 

 

Mark van de Crommert: MediaSynced

MediaSynced speelt in op het probleem dat TV ads, door second screen gebruik, maar weinig worden gezien. Waar mensen vroeger wegzapte (wat nu niet meer kan door synchrone reclameblokken), zappen mensen nu bij. MediaSynced wil synchroon met de TV de advertenties op (grote) websites tonen. Dit doet MediaSynced via real-time bidding. 

 

 

Hanneke Stegweg: iLost

Stel je bent je huissleutels kwijt. En je hebt de hele dag door afspraken gehad. Probeer die sleutels dan maar eens te vinden. Eerlijke vinders bestaan nog, maar hoe krijg je ze gevonden? Dat is het idee achter iLost: het digitaal melden van  verloren voorwerpen. Je kunt een object op kaart publiceren, incl. foto, zodat eigenaren het makkelijk kunnen terugvinden. De site verdient aan een match fee, en aan het extra onder de aandacht brengen van plaatsingen. Ook wil iLost grote organisaties aan haar binden die dit proces willen uitbesteden aan iLost. 

 

 

Edwin Vlems: Stop interrupting! (visie)

Edwin is al 15 jaar marketingmanager bij een staalhandelaar. Daarnaast was hij docent bij de NIMA. Daar is hij dit jaar meegestopt, omdat hij niet geloofde in het traditionele marketingverhaal. Een infographic over inbound marketing opende Edwin's ogen. Bij nieuwe marketing gaat het om het verdienen van interesse, in plaats van het kopen ervan. Hiertoe is Edwin het MCB Kenniscentrum gestart. Die genereert rapporten op basis van de kennis die het bedrijf heeft. 

 

 

Timan Rebel: Snowciety

Snowciety is een mobiele app waarmee je live kunt zien waar je vrienden op de piste zijn. Zodat je makkelijk kunt opspliten en bijvoorbeeld weer bij elkaar komen bij de lunch. Met Snowciety kun je je vrienden eenvoudig weer terugvinden. Hiertoe heeft Snowciety eigen kaarten gemaakt met sneeuwhoogtes, niveau's, etc. Ook houdt Snowciety ook al je persoonlijke stats bij, inclusief die van je vrienden. Stats kun je weer delen en met elkaar vergelijken. Snowciety verdient o.a. het verkopen van de data en het whitelabellen van de app.

 

 

Anna Weil: Firefish / FishEye

De hele dag een camera om je nek. Dat is het idee van FishEye. Wat mensen zeggen is vaak iets anders dan wat mensen feitelijk doen. Dat is waar Firefish zich mee bezighoudt. In die hoedanigheid is FishEye ontwikkeld. Elke 10 seconden wordt er een foto gemaakt die zo een idee geven van wat je gedurende een hele dag gedaan hebt. Deze data wordt vervolgens gebruikt voor input van kwalitatief onderzoek.

 

 

Jan Willem Alphenaar: Een sociaal fenomeen… dat iedereen kent (visie)

De verjaardag. Een bekend fenomeen. We vieren het ook al eventjes. Als kind waren verjaardagen magisch. Kinderfeestjes, bowlen, pannekoeken, noem maar op. Maar als je ouder wordt, worden verjaardagen steeds minder leuk. Je hoeft verjaardagen ook niet te herinneren, Facebook herinnert je er gewoon aan. Daardoor krijg je op je verjaardag enorm veel felicitaties. Er zijn zelfs apps waarmee je van tevoren al al je vrienden kunt feliciteren. Sociale armoede, aldus Jan-Willem. 

 

 

Wouter Wiegmans: SurveyTalent

SurveyTalent is een tool waarmee jezelf enquetes kunt maken. Wouter ziet veel mensen klagen over enquetes. Denk eens aan foute tijdschatting: "Maximaal 5 minuten!", wat veel langer blijkt te duren. Gebruik gewoon je data om een schatting van data te geven. Geef ook duidelijk paginanummering aan en laat de voortgang zien. Irrelevante vragen, nog zo'n irritatie. Als je hebt aangegeven niet uit te gaan, is het nogal irritant dat je vervolgens gevraagd waar je dan heen gaat. Ook onduidelijke vraagstellingen zorgen vaak voor irritatie. Wouters tip: print je enquete eerst even uit en test het bij vrienden of andere respondenten. 

 

En de winnaar is...

Net als vorig jaar wordt er ook dit jaar weer een winnaar van de avond gekozen met dank aan Sendsteps. En de spreker met de meeste stemmen is....: Timan Rebel!

De volledige top 5 bestaat uit:

  1. Timan Rebel, Snowciety, 29,5% van de stemmen
  2. Hanneke Stegweg, iLost, 15,1% van de stemmen
  3. Maartje Frederiks, HelloFresh, 7,8% van de stemmen
  4. Mark van de Crommert, Mediasynced, 7,2% van de stemmen
  5. Susan Aretz, Smulpaapje, 6,6% van de stemmen

Online Tuesday is het maandelijkse event over online marketing dat wordt georganiseerd door Marketingfacts, Traffic4U, Energize, NEWPEOPLE en DQ&A Media Group en mede mogelijk wordt gemaakt door Marktplaats Media.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.