Wenskaarten zorgen voor irritatie

28 december 2005, 10:48

De kerst- en nieuwjaarswensen aan relaties zorgen ??k voor ergernis. Een groot aantal kerst- en nieuwjaarskaarten dat door bedrijven wordt verstuurd komt niet correct geadresseerd aan bij relaties. Volgens dataleverancier Cendris bevat 33 procent van alle klant-gegevens fouten. En die fouten in het relatiebestand zorgen ook voor irritatie bij de kerst- en nieuwjaarsgroeten die klanten ontvangen.

Het hoogst op de irritatieladder staan bij zakelijke postontvangers:

  • Dhr i.p.v. Mevr. of andersom
  • Verkeerde bedrijfsnaam
  • Onjuistheid in bedrijfsnaam
  • Verkeerde functionaris
  • Achternaam onjuist
  • Voorletters onjuist
  • Titel onjuist
  • Geen Dhr of Mevr.
  • Naam niet vermeld
  • Geen titel

Tips die Cendris geeft om het relatiebestand actueel te houden: Zorg voor controlemogelijkheden in het databasesysteem. Daarnaast moet er duidelijk zijn wie in de organisatie verantwoordelijk is voor het onderhouden van de datakwaliteit. Ondersteuning op directieniveau is daarbij belangrijk. Ook kan er een onderhoudsdoelstelling worden bepaald: welke aantallen postretouren zijn nog acceptabel? Welke categorie?n klanten verdienen welke mate van kwaliteit? Op welke momenten in het jaar dien je als organisatie over een maximaal ‘schoon’ klantenbestand te beschikken? Tot slot verdient het aanbeveling te zorgen voor een periodiek onderhoud.

Moet eerlijk zeggen dat ik vooralsnog weinig te klagen heb. Alles komt netjes geadresseerd aan!

Bron:

http://www.adformatie.nl/adforesult/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!