Websites supermarkten laten kansen liggen

22 februari 2003, 00:52

De Nederlander is amper geinteresseerd in websites van supermarkten.

12,6% van alle huishoudens heeft wel eens zo`n website bezocht, blijkt uit de Internetmonitor 2002 van GfK Panelservices.

Supermarkten laten op internet kansen liggen, vindt Renate Lybeer, analiste bij GfK. De sites zouden veel meer als marketinginstrument gebruikt kunnen worden. Van de huishoudens komt 7,6% wel eens op de website van Albert Heijn, 2,3% op die van Edah, 2,2% bij de Konmar en 1,9 bij de C1000. Toch heeft de Konmar het grootste aantal terugkerende bezoekers: van zijn bezoekers komt 32% wekelijks terug, bij de Albert Heijn is dit 19%, bij de Edah en de C1000 18%. Klanten van Nettorama, Jumbo en Albert Heijn hebben het meeste toegang tot internet; respectievelijk 75,2%, 74% en 69,8. De supermarkt met het laagste percentage internetgebruikers is Jan Bruijns: slechts 45,9% van zijn klanten heeft toegang tot internet.

In de top-10 van meest gekochte producten staan achtereenvolgens: koffie, pils, babyvoeding, overig alcohol, witte wijn, cola, wasmiddelen, hair-care, melk en soep. De top-10 merken luidt: Heineken, Coca-Cola, Omo, Campina, Unox, Andrelon, Pampers, Douwe Egbers, Dove en Robijn.

Bron: Food Magazine nr. 2, p. 44, 2,5 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!