'Web3 draait digitale grondrechten de nek om'

10 mei 2022, 13:13

Metagids #21: Crying filter, Paris Hilton brengt Bored Ape karakter tot leven en Echt en nep dwars door elkaar in Codec Avatars 2.0 van Meta

In ons boek Echt Nep beschrijven we hoe synthetische media – door AI gegenereerde media – zullen leiden tot de democratisering van creativiteit en dus tot een combinatorische explosie van creativiteit.

Dit punt werd eens te meer deze week benadrukt. Zo heb ik bijvoorbeeld krom gelegen om de Crying Filter die nu als een dolle gebruikt wordt op Snapchat en TikTok. Niets vermoedende mensen worden gefilmd, terwijl hun gezicht door het gebruik van AI wordt omgetoverd in dat van een huilend gezicht, met hilarische filmpjes als eindresultaat.

Ook zagen we deze week hoe Paris Hilton en Snoop Dogg gebruik maakten van de app Immi om hun Bored Ape-karakter leven in te blazen. Dankzij de app kunnen gebruikers realtime hun gezicht plotten op dat van een cartoon. De app zorgt ervoor dat de mimiek van het menselijke gezicht een op een overgebracht wordt op dat van de cartoon. Ook dit levert verbluffende resultaten op. “Voor merken waar storytelling en klantbetrokkenheid centraal staan, zijn de kansen immens.”

Link naar video op Twitter.

Software ontwikkelaar Lorenzo Drago deed mij helemaal stijl achterover slaan. Door gebruik te maken van de Unreal Engine 5 heeft hij het Etchū-Daimon Station treinstation in Toyama, Japan kunnen nabouwen. De gegenereerde replica is niet van echt te onderscheiden. Helemaal angstaanjagend wordt het wanneer hij het licht in het station uitzet en er met een zaklampje doorheen loopt. Grote gamestudios maken inmiddels gebruik van deze Unreal Engine. Dat belooft nog wat voor de toekomst.

Deze week lanceerden popsterren Kanye West en Kendrick Lamar hun allernieuwste videoclip. In beide filmpjes wordt gebruik gemaakt van deepfake technologie. In de clip Life Of The Party van Kanye worden foto’s uit zijn jeugd tot leven gebracht. De clip The Heart Part 5 van Kendrick Lamar is geavanceerder. Hij neemt de identiteit van verschillende personen zoals O.J. Simpson, Will Smith, Jussie Smollett, Kobe Bryant, Kanye West, en Nipsey Hussle over. Het spelen met identiteiten geeft een extra dimensie aan zijn werk.

Tot slot gaf Meta deze week nog een indrukwekkende demo van hun technisch kunnen. Met hun project Codec Avatars 2.0, hun prototype van VR avatars, laten ze zien hoe realistisch hun avatars zijn geworden. Echt en nep lopen hier dwars door elkaar heen.

Deze democratisering van creativiteit is dus voor iedereen weggelegd, voor zowel amateurs en professionals, liggen de tools om dit soort films te maken voor het oprapen. Vaak voor nop. De interface van deze tools spreken voor zich. Een kind kan de was doen. Het betekent een cambrische explosie van creativiteit.

De media die deze week verder het metaversum inkleurden, zijn de volgende:

1. NFT verkopen vlakken af

NFT-verkopen vlakken afDe verkoop van nonfungible tokens (NFT’s) daalde deze week tot een dagelijks gemiddelde van ongeveer 19.000, een daling van 92% ten opzichte van een piek van ongeveer 225.000 in september. […] Het aantal actieve wallets op de NFT-markt daalde vorige week met 88% tot ongeveer 14.000 van een hoogtepunt van 119.000 in november. […] Veel NFT-eigenaren ontdekken dat hun investeringen aanzienlijk minder waard zijn dan toen ze ze kochten.” Is dit het begin van het einde zoals cryptojournalist Paul Vigna zich afvraagt in zijn artikel voor The Wall Street Journal? Of is dit simpelweg “de fase van teleurstellingen” waar de technologie volgens de hype-cycle van Gartner doorheen moet? Adam Mosseri, hoofd van Instagram, denkt er het zijne van. Hij neemt alvast een voorschot op de toekomst.

Link naar video op Twitter.

2. Web3 draait digitale grondrechten de nek om

Web3 zal digitale grondrechten de nek omdraaien“In web3 blijven de techplatforms dominant, voorspelt Axel Arnbak advocaat en onderzoeker aan het Instituut voor Informatierecht. De beloftes van privacy en decentralisatie worden in deze volgende versie van het internet vooralsnog niet ingelost.” Arnbak maakt een terecht punt. Om Web3 aan de man te brengen wordt gebruik gemaakt van allerlei tussenpersonen als Alchemy, OpenSea, Etherscan en Coindesk die aan de ene kant wel heel gemakzuchtig met onze data omgaan, en aan de andere kant vormen ze een single-point-of-failure die de natte droom van allerlei hackers is. En dan heb ik het nog geeneens over de grote durfkapitalisten, zoals A16Z, die enorm veel kapitaal pompen in de waardering van deze tussenpersonen.

3. De toekomst van onze beschaving veilig stellen

Redt de beschaving het met een ongemodereerd internet? – Journaliste Kelli van der Waals vraagt zich in haar column af of we de toekomst van onze beschaving gaan veiligstellen met de vrijheid van een ongemodereerd internet. In haar zoektocht naar een antwoord op deze vraag belandt ze bij de klassieke tweedeling van vrijheid door de filosoof Isaiah Berlin. Negatieve vrijheid is de afwezigheid van dwang door andere mensen: alles mag zo lang een ander er geen schade van ondervindt. Positieve vrijheid refereert aan de vrijheid om bepaalde dingen te doen in de zin van “autonomie”: men stelt de wet voor zichzelf. De praktijk leert dat voor-en tegenstanders van de vrijheid van meningsuiting wel heel gemakkelijk omspringen met elkanders vrijheid. Van der Waals is dan ook van mening dat een ongemodereerd internet niet de oplossing is. Soms is het inperken van de negatieve vrijheid nodig.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags
ai,

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief