“We gaan netflixen in de auto”
Waarom klassieke autoproducenten het lastig gaan krijgen
In deze aflevering een gesprek met automotive business-consultant Jos van den Bergh over media, marketing en techniek in de autobranche. Wat zijn volgens Van den Bergh de belangrijkste ontwikkelingen?
Jos van den Bergh ziet techbedrijven transformeren naar autoproducenten. Van den Bergh: “Organisaties als Sony en LG hebben aangekondigd binnenkort te starten met de productie van auto’s. De koek moet steeds meer verdeeld worden onder verschillende partijen. Ik verwacht dat een aantal klassieke autoproducenten het lastig gaan krijgen wanneer zij niet meebewegen. Om niet achterop te raken, zullen zij heel snel de transitie naar elektrisch rijden en digitalisering moeten maken én hun businessmodel moeten aanpassen.”
Kantelpunt komt dichterbij
Hij verwacht dat zelfrijdende auto’s gefaseerd de markt gaan veroveren. “Voordat we autonoom rijden in het centrum van Parijs, zijn we een aantal jaar verder. Het begint eerst op makkelijke trajecten. Het kantelpunt – waarbij techniek feillozer begint te worden dan de mens – komt steeds dichterbij. Merken als Audi, Tesla en Renault zijn heel erg ver met de ontwikkeling van autonoom rijden.”
Bingewatchen in de auto
Hoewel je er nu misschien nog niet aan moet denken om je favoriete Netflix-serie achter het stuur te bingewatchen, is dat mogelijk wel de toekomst. In zelfrijdende auto’s hebben automobilisten geen handen aan het stuur nodig. Van den Bergh: “Mijn advies aan mediapartijen is om met automerken in contact te komen en na te denken welke proposities men in de ‘connected car’ kan ontwikkelen. Als mediabedrijven daar nu al over nadenken, zijn ze klaar wanneer auto’s écht autonoom rijden.”