Wat is de waarde van een weblog?

Wat is de waarde van een weblog?
, Upstream
@marcoderksen

Na de bekendmaking dat ilse media een belang heeft genomen in Marketingfacts is her en der een discussie ontstaan over de waarde van Marketingfacts.

De meest interessante (en herkenbare) reactie was die van Theo van Vugt, hoofdredacteur van Tijdschrift van Marketing en sinds enkele maanden aktief met Molblog:

(...) Wij bloggen, omdat we denken dat het een nuttige aanvulling is op de weekfrequentie van marketing-online en de maandelijkse van TvM. Levert het geld op? Nee, nog niet maar uiteindelijk moeten we ergens verantwoorden waarom we er verdomme zoveel tijd in stoppen. (...)
Mijn reactie hierop was de volgende:
(...) Ik denk dat ook juist dat de reden zal zijn waarom veel webloginiatieven van bestaande uitgevers en bedrijven het niet gaan redden. Ze verwachten direct inkomsten die in verhouding moeten staan met de investeringen (tijd, geld). Dat is een utopie kan ik je vertellen. Met weblogs bouw je een community, niet een advertentie- of verkoopkanaal. De waarde komt dan ook niet (alleen) uit de advertentie-inkomsten of directe verkoop maar uit hetgeen wat je kunt doen met de relaties die je opbouwt binnen de community. Of je gelooft daar in en je investeert in weblogs of je gelooft het niet en dan moet je er ook niet aan beginnen. (...)
Om terug te komen op de vraag wat nu de waarde is van een weblog dan zal dit per case verschillen. Waarom zijn relaties binnen een community interessant? Voor businessblogs kan dat bijvoorbeeld zijn om op termijn zaken mee te doen of om kennis uit te wisselen. Voor consumentenblogs kan dat zijn om naamsbekendheid of imago op te bouwen. Hoeveel is dat waard voor een uitgever of bedrijf? Dat is volgens mij de waarde van een weblog.

Geplaatst in

Delen



Er zijn 23 reacties op dit artikel

  • Erg goed verwoord Marco. Ik vraag me echter wel af of een partij als Isle Media ook zo geloofd in dit paradigma. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ze enig belang hebben bij een marketing georienteerde community (in de relationele sfeer). Stukje markt kopen als canvas voor het genereren van advertentieinkomsten lijkt me. Meer niet.

    geplaatst op
  • Marco, ik zat net een aantal uurtjes op een terras (*) mijn hoofd te breken over bepaalde issues die hier mogelijk mee te maken hebben, misschien.

    Ik blog zoals je weet en met veel plezier, maar ik ben ook journalist binnen een (commerciële) uitgeverij. Ik tik even hardop waar ik tegen aan loop, als je het niet erg vindt...

    'Allemaal leuk en aardig dat webloggen van je, maar het levert vooralsnog niets op.' Die uitdagende zin ga je als bloggende journalist tegenkomen binnen (grote) uitgeverijen. (Ik kwam ‘m donderdag tegen.)

    Professionele, gerespecteerde en specialistische bloggers (vooral in de VS) zijn onder meer voortgekomen uit onvrede over het huidige kennisaanbod van de (vak)media. Met de tegenstelling bloggers versus journalisten als logisch gevolg. Bloggers die journalisten in de gaten gingen houden en bekritiseerden etc. De blogosfeer als zuiverende omgeving voor (matige) journalistieke producties.

    Marketingfacts is door jou gestart omdat jij als marketeer je marketingkennis wilde delen met anderen (correct me if I’m wrong). Jij hebt denk ik bewezen dat die expert ook zelf kan publiceren door middel van een weblog. Jij bent een marketeer die een gerespecteerd marketingdeskundige is gebleken en zou een marketeer kunnen zijn die door een journalist van een marketingvakblad wordt geïnterviewd over hoe hij het marketingvak beleeft. Ik noem maar wat.

    Ik zat dus net te denken (op dat terras): Jij deed en doet dat als marketingdeskundige op onafhankelijke basis, en daarom is het onder meer zo succesvol geworden.

    Molblog, Femblog en andere weblog-initiatieven binnen (commerciële) uitgeverijen doen dat om laagdrempeliger, directer en ‘leuker’ hun journalistieke ei kwijt te kunnen (met passie, anders houd je het niet vol, om jou – uit mijn hoofd - te citeren uit Emerce ooit), maar direct of indirect natuurlijk ook om er geld mee te verdienen. Anders worden de stekkers er al snel uitgetrokken. (Tenminste bij ons.)

    Ik ben (ook) journalist binnen Reed Business Information én heb een weblog. Ik twijfel nu of dat eigenlijk wel kan. Maak ik eigenlijk niet gewoon een laagdrempeliger, persoonlijker nieuwssite in plaats van een weblog? Maak ik gewoon gebruik van die fijne snelle (en betaalbare) Type Pad weblog publishing omgeving omdat die veel efficiënter is dan eigen cms systemen? Hoe zit dat nou? Kan ik alleen maar weblogger zijn als ik niet meer binnen een uitgeverij werk?

    Dat soort vragen gingen door mijn hoofd. Ik ben er nog niet uit. En ben daarom blij met alle antwoorden. Shoot.

    Ik blijf overigens gewoon lekker doorgaan... en laten we ook snel gaan eventbloggen (op 3 oktober).

    (*) Als ik niet helemaal duidelijk overkom, zonder clou of van de hak op de tak, dan is het weekend ;-)




    geplaatst op
  • Doormiddel van het aanbieden van unieke informatie en de mogelijkheid om als bezoeker op deze informatie te reageren creëer je grote meegaandheid. Hoe meer er door de blog wordt ingespeeld op de meegaandheid van bezoekers des te meer betrokkenheid en trouw zal je gaan creëren. In het zakenleven is trouw een van de belangrijkste elementen om inkomsten te kunnen blijven garanderen. Prijs, service en kwaliteit zijn tegenwoordig door elk bedrijf ruim voorzien, wil jij je als bedrijf zijnde dus zodanig distantiëren van de concurrentie dan moet je werken aan het trouw zijn richting jouw bedrijf door je relaties en toekomstige klanten. Een blog biedt hier dus een mooie uitkomst voor.

    geplaatst op
  • als mede-initiatiefnemer van www.startlog.nl kijk ik dagelijks op veel van de aangemelde weblogs. wat me de laatste week tijdens het 'opschonen' van de gelinkte weblogs opviel is dat de weblogs waar regelmatig (lees dagelijks) op gepost wordt, inderdaad weblogs zijn van mensen met een duidelijke passie voor een specifiek onderwerp. ik denk dat de meesten hun weblog niet financieel maar emoitioneel waarderen; voor hen is het heel veel waard hun kennis/ervaring te delen met/feedback krijgen van (on-)bekenden. de financiele waarde is uiteindelijk afhankelijk van het onderwerp dat besproken wordt en van de hoeveelheid/kwaliteit van de bezoekers die het onderwerp trekt. wat ik me wel eens afvraag is wat die gepassioneerde mensen in het pre-weblog-tijdperk deden met hun drang tot delen van informatie.

    geplaatst op
  • @ Remondo
    ilse media heeft wel degelijk belang bij een community als die van marketingfacts, omdat ilse media belang heeft bij een groeiende interesse in en kennis van interactieve marketing. Per slot van rekening - als de algemene kennis over interactieve marketing toeneemt, is het te verwachten dat interactieve marketing een belangrijker rol gaat vervullen in de totale marketingmix. Wij zijn een grote partij in Nederland die erbij gebaat is als de markt groeit. Wat goed is voor online marketing, is dus gewoon goed voor ilse media.

    En om dan terug te komen op de vraag die hier gesteld wordt: In mijn ogen is de waarde van het weblog inderdaad een waarde die indirect oplevert. Een blogger die wordt gezien als expert en zo bekendheid krijgt ondervindt wat die waarde is. Voor één persoon is die waarde ook veel eerder voldoende dan voor een bedrijf waar elk geïnvesteerd uurtje onmiddelijk moet kunnen worden terugverdiend. Dus, inderdaad best lastig voor een gevestigde uitgeverij om een goed blog op te zetten én te onderhouden.

    geplaatst op
  • @ Henk Jan: 'Allemaal leuk en aardig dat webloggen van je, maar het levert vooralsnog niets op.' Ik kan 'm heel goed plaatsen, die opmerking. Ook ik werd vorig jaar soms meewarend aangekeken. Inmiddels hoor ik 'm steeds minder, boeit het me ook steeds minder. Ik weet zelf wat het waard is en ik bepaal zelf wel of en hoe ik er ook geld mee wil verdienen.

    'Kan ik alleen maar weblogger zijn als ik niet meer binnen een uitgeverij werk?' Volgens mij kun je ook een prima weblogger zijn als je binnen een uitgeverij werkt. Mits je de ruimte krijgt om je vrije rol te spelen. Dat is het punt waar het mis zou kunnen lopen. Hoe minder zichtbaar die mens van vlees en bloed is, hoe meer de weblog weer tot een traditioneel communicatiemedium verwordt. Overigens heeft het geven van ruimte ook consequenties. Werknemers worden ineens tot iconen voor het brand. Dat hoort denk ik heel sterk bij deze eeuw, maar die eeuw is nog maar net begonnen. Of grote bedrijven er al klaar voor zijn?

    @ Jorrit: Dat heb je mooi opgeschreven, ik herken er het een en ander in. En wat die gepassioneerde mensen in het pre-weblog tijdperk deden? Hier heb je mijn verhaal. In mijn studententijd hield ik hele logboeken bij over gebeurtenissen in de media, later werden er veel in bladen en kranten geknipt en voor collega's gekopieerd, daarna kwam e-mail met al die attachments, vervolgens kreeg ik een weblog op het intranet van mijn werkgever en het verhaal daarna is (vanaf begin vorig jaar) voor iedereen zichtbaar.

    @ Lianne: Dat snijdt hout wat je daar zegt. Ik denk dat veel bedrijven zich in het beeld van de ROI zullen herkennen. Ik denk dat jullie daarom een goede beslissing hebben genomen om de samenwerking aan te gaan met een professionele blog van buiten jullie eigen netwerk. In feite zijn VNU (Emerce-netwerk), Kluwer (Molblog) en Reed Business (Eventbranche blog) op een eigen (en andere) manier met zulke verkenningen bezig. Voor ieder van die partijen wordt het in de komende periode de uitdaging om vormen te vinden waardoor kennis en ervaring tussen bedrijf en bloggers heen en weer kunnen gaan stromen. De basis voor de flow tussen de teams van Marketingfacts en Ilse Media is afgelopen week gelegd. Onze gezamenlijke uitdaging is om dat in de komende periode verder uit te bouwen!

    geplaatst op
  • Marco,

    Met name je opmerking je "De waarde komt dan ook niet (alleen) uit de advertentie-inkomsten of directe verkoop maar uit hetgeen wat je kunt doen met de relaties die je opbouwt binnen de community. Of je gelooft daar in en je investeert in weblogs of je gelooft het niet en dan moet je er ook niet aan beginnen. (...)" slaat de spijker op zijn kop.

    Ik had het je al eens eerder gemaild maar 'show me the money' is een opmerking die ik frequent hoor als er over weblogs wordt gesproken. 't is jammer dat er tonnen geld soms over de schutting worden gegooid aan van alles en nog wat binnen bedrijven, maar weblogs volgens sommigen een bijna 1:1 relatie moeten hebben met de verkoop om bestaansrecht te verkrijgen. 't is inderdaad een kwestie van geloof van de waarde van de community en wat dat indirect voor je bedrijf kan betekenen.

    Dana vanden Heuvel's posting van een paar weken terug is in dit kader ook interessant. Hij stelt dat: "You can't agree that we don't need to show sales. That's taking the easy way out here. The tools exist to track, the tactics are evolving and the money is there. My hunch on why we're not going for the throat on this one is that the 'blogging purists' have told us that it's all about the conversation and the transparency and yadda, yadda, yadda. YES! It's all about those things...as long as they equal some form of net-positive cash flow for your enterprise."

    Ergens ligt m.i. het correcte antwoord je zult hoe dan ook de toegevoegde waarde van een weblog hard moeten kunnen maken, maar in zes cijfers achter de komma de netto winst van de investering berekenen is nu ook weer niet nodig.

    geplaatst op
  • Mooi stukje en vooral ook weer hele goede inhoudelijke reacties. Daarom waardeer ik dit weblog ook zo...

    Zelf denk ik inderdaad dat het investeren in een weblog nooit een goede ROI zal krijgen als je enkel kijkt naar tijd vs opbrengsten. Ik heb bij mijn huidige werkgever (nog een paar weken) ook wel eens geopperd om een weblog te beginnen over innovatie en vooral de financiering ervan (ik werk nu voor een subsidie intermediair cq. financieringsintermediair). Dat was onnodig en zinloos aldus velen, want het koste veel tijd en je kon beter een aantal bellers inhuren die koud gingen bellen, dat leverde sneller meer geld op.

    Helemaal terecht. Nu denkt men overigens wel na over een soort weblog (of eigenlijk meer nieuws postingen) vanwege... de positie in google. Maar dat is een ander verhaal.

    De community die je opbouwt is denk ik groot. Het merk dat je hebt neergezet is ook heel veel waard. Niet alleen het merk Marketingfacts, maar ook het merk Marco Derksen. Cursussen die je er aan gekoppeld hebt is het eerste voorbeeld van indirecte exploitatie. Het onderzoeksbureau een tweede en zo volgen er vast meer.

    Voor heel veel bedrijven, met name consultancy organisaties, lijkt een weblog mij een ultieme marketingtool. De investering is groot (in tijd), de opbrengsten naar verloop van tijd zullen groot zijn. Voor onafhankelijke weblogs en weblogs van uitgevers is het lastiger. Vooral bij uitgevers heb je toch vaak te maken met een traditioneel model en zijn spin offs lastig te bewerkstellingen. Immers is een andere tak van de organisatie daar vaak al mee bezig en communiceren binnen een grote uitgever is iets wat bijzonder lastig blijkt.

    geplaatst op
  • EN excuus voor de fouten in het bovenstaande stukje, het is weer een lange dag geweest....

    geplaatst op
  • Een weblog is en blijft een moeilijke investering. Het verkrijgen van een juiste community is afhankelijk van je netwerk, potentiële bezoekers en bovenal de kwaliteit van de postings en comments. De waarde is hangt dus sterk af van het publiek en de actieve leden, maar is en blijft moeilijk in te schatten. Vooral ´doodbloeden´ door gebrek aan kwaliteit en kwantiteit van weblogs ligt sterk op de loer. Daarnaast neemt de ´concurrentie´ sterk toe, als je bedenkt dat dagelijks veel weblogs worden opgericht.

    geplaatst op
  • Waar ik nog mee zit en niet direct een antwoord op vindt : een corporate blog werkt (beter) als hij vanuit persoonlijk perspectief geschreven wordt, vb. Scobleizer, Boeing, Chrysler CEO, etc. Ook Marketingfacts wordt sterk gedragen door de persoon 'Marco'.

    In welke mate bouw je als bedrijf door zo sterk te linken aan personen niet aan het 'merk' van deze personen. En hoe moeilijk wordt het niet om zo iemand als bedrijf op een gegeven moment los te laten. Bvb. Scoble ontslaan is wellicht bij Microsoft niet onmiddellijk aan de orde. Kan Marketingfacts zonder Marco ? Kan Frankwatching zonder Frank ? Etc.

    Wij hebben met Ogilvy België met http://cats.blogilvy.be gekozen voor een onpersoonlijke aanpak. Tegelijkertijd, denk ik, dat we daardoor een dimensie missen. Maar misschien zorgt het op termijn voor betere continuiteit ?

    geplaatst op
  • Marketingfacts is toch niet echt een corporate blog? Tenminste, een corporate blog beschouw ik als een weblog vanuit het bedrijf. Marketingfacts is een B-t-B blog, maar onafhankelijk. Hoewel je kan stellen dat Upstream er tegenwoordig achter zit, maar dat is omgekeerd gegaan.

    Ik trek hierbij een vergelijk met IEX. Dat is niet echt een blog, maar die hebben veel columnisten. Natuurlijk is het vertrek van Michael Kraland, oprichter en columnist van het eerste uur, een aderlating geweest voor IEX. Maar ze hadden veel columnisten en het is opgevangen.

    Zo werkt het bij een goed corporate blog ook. Als je zorgt voor input van meerdere bloggers, meerdere werknemers die allemaal actief zijn, kan je het best deels persoonlijk laten. Marketingfacts heeft 1 hoofdposter (Marco), als die weg valt is er inderdaad niet heel veel over. Maar bij een goed bedrijf, waar je een team van minimaal 5 mensen actief en b.v. 5 mensen semi-actief laag bloggen, is het niet zo'n probleem lijkt me dat wel persoonlijk te maken, en eventueel verlies toch op te kunnen vangen.

    geplaatst op
  • Goed punt Franky, moet daar ook eens goed over nadenken.

    Bas, ben het niet met je eens dat als ik wegval bij Marketingfacts dat daarmee de weblog of het concept ook niet meer zou kunnen bestaan. Op dit moment zijn er ruim 30 mensen die meewerken aan Marketingfacts. Ze komen vaak niet aan bod met hun postings omdat ik 's morgens net wat eerder op sta ;-) Maar je ziet dat er in mijn vakantie net zoveel wordt gepost en gediscussieerd als wanneer ik er niet ben.

    geplaatst op
  • Marco, ik zeg ook niet dat het verdwijnt als jij er niet bent, maar je bent wel de motor achter het geheel. En in jouw vakantie was het een stuk minder druk qua postings, tenminste, in mijn beleving dan. Natuurlijk kan iemand of kunnen anderen het stokje overnemen als je weg zou vallen, maar het zou wel een aderlating zijn voor marketingfacts en afhankelijk wie het overneemt en hoe snel het wordt opgevangen zal het blijvende schade opleveren.

    geplaatst op
  • De baas denkt: goh, wat zitten ze weer lekker hard te werken.
    Anders is het altijd druk rond het koffieapparaat, deze tijd.
    Werken ze inderdaad? Vinden ze mailtjes sturen naar collega's of ex-collega's of ex-ex-collega's niet meer boeiend genoeg. Of zitten ze misschien te bloggen, in de tijd van de baas?
    En gaat die tijd niet te koste van het maken of perfectioneren van bestaande producten of diensten waarmee wel, eh, geld wordt verdiend? Of waarmee nodig moet worden geconcurreerd?
    Of is bloggen hetzelfde als een vakblad lezen. Want je vindt er zoveel interessante meningen en feiten in. Moet je dus wel tot je kunnen nemen ... in de tijd van de baas. Maw: dat is ook werk.
    Dat bloggen is voor de happy few, die snel verworden tot blogjunks als je mij vraagt. mensen met -soms- wat extra tijd beschikbaar voor wat ze leuk vinden om te doen. Ook tussen 9 uur en 6 pm. Vooral voor eenpitters en consultants en voor mensen die zich even vervelen op hun werk, en in grotere organisaties werkzaam zijn.
    Nou nog even de massa erbij trekken.
    Dan maar liever 's avonds. Zoals bij de fantastische blog van Erik de Vlieger (rip). Dat was niet in de tijd van de baas. Toen gingen mensen er echt voor zitten, in hun eigen schaarse tijd.
    Moraal van het verhaal?
    Overdrijf het belang van die blogs niet. We houden van hypen in Nederland, meer dan in veel andere landen. En gehypt worden die blogs hier. De helft ervan volg ik allang niet meer, geen tijd. Ik moet werken, onze organisatie is, dankzij de recessie, lean and mean geworden. Op de andere helft worden gewoon anp-berichten gepleurd om nodig enige aandacht te trekken. berichten die ik al 3x langs heb zien komen elders.
    Echte opinievorming? Ja, natuurlijk. Uiterst nuttig. Maar daarop hebben blogs nog geen monopolie, nog heel lang niet. Laten we dan niet doen alsof.

    geplaatst op
  • Uit onze stats blijkt dat het drukste moment op onze blogs rond 9 uur 's avonds is.

    De bezoekers mensen met passie voor intgernet die meer (vak)kennis en/of nieuws willen opnemen, waarschijnlijk i.p.v. het kijken naar de TV (of tegelijkertijd).

    Een (sterk) groeiend leger!?

    geplaatst op
  • Marketingfacts is vooral 's nachts na 12 uur heel erg druk ;-)

    Zonder gekheid, zal binnenkort eens een profiel-onderzoek doen naar de lezers van Marketingfacts. Ik heb wel een vermoeden maar dat is op basis van buikgevoel.

    geplaatst op
  • ik ga nu snel naar bed anders hoor ik weer bij een andere doelgroep. Ga nog snel een paar uurtjes met mijn bakkie spelen. Vlinderen heet dat in marketingtermen toch!

    geplaatst op
  • 't Is even drie keer lezen dat stuk van Michael, maar hij heeft wel een punt hoor. "ANP-berichten gepleurd" versus "opinievorming". In mijn opinie voldoet een weblog (wat een rotwoord is dat toch) aan een aantal criteria:
    1. onafhankelijk
    2. voegt iets toe aan de discsussie in het domein waarover de blog publiceert
    3. volledig en actueel
    4. met passie gemaakt.

    vooral dat laatste is m.i. essentieel. passie levert juist die tone of voice, verrassende invalshoek en benadering van nieuwsfeiten die het ene weblog onderscheidt van de andere. het creert automatisch een format of formule voor een weblog. van dergelijke blogs ken ik er maar weinig.

    geplaatst op
  • Drukste moment bij mij is de ochtend, daarna de middag (ja ja Michael, die bedrijfsnetwerken) en vervolgens - net als Paul - ook rond 9 uur 's-avonds. Avond wordt ook bij mij steeds drukker.

    Profiel-onderzoek? Lijkt me boeiend, kan ik aanhaken ;-)

    geplaatst op
  • Helemaal eens met Mediaonderzoek.nl. Aan dat soort blogs is behoefte, er zijn er nog weinig van. Doe ik graag aan mee, want echt nuttig.
    En dat andere, over bloggen in de tijd van de baas, ach, dat was een beetje provocerend bedoeld. Maar ook met een kern van waarheid, vermoed ik.
    Zo'n profielonderzoek, Frankwatching, kan interessant zijn. Ik heb het gevoel dat de hoeveelheid verschillende mensen die reageert niet zo groot is. Maar wel heel actief. Benieuwd ook of die groep (snel) groter wordt.
    Is er sprake van een 'marketing'community en een 'mediacommunity', of loopt alles in elkaar over, afhankelijk van welk onderwerp waar wordt aangesneden? Ook interessant om te weten.

    geplaatst op
  • Michael, je hebt zeker een punt en ik moet daar ook nog eens goed over nadenken.

    De opzet voor het profielonderzoek is klaar, zal binnenkort wel starten. Vwb aantal reacties, daar heb ik al eens onderzoek naar gedaan en op basis van unieke IP-adressen kan je iets zeggen over het aantal verschillende mensen die reageren maar ook op welke dagen en tijdstippen mensen vooral reageren. Zal ook die resultaten meenemen in het verslag.

    To be continued...

    geplaatst op
  • Goed om te horen, Marco. Ben heel benieuwd.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.