Wat PR en marketing kunnen leren van de Netflix-serie Kitz

4 maart 2022, 14:32

IJskoude lessen voor professionals vanuit een nieuwe serie

De afgelopen periode heeft Netflix een hoop nieuwe series gelanceerd. Eén daarvan is Kitz – gevuld met winterse plaatjes, Duitse influencers en Tiroolse locals. Op het eerste oog niet echt educatief. Toch distilleert Dirk Berkers een aantal belangrijke PR- en marketinglessen uit deze serie.

Eén van de populairste reizen onder de Nederlandse bevolking moet wel de wintersportvakantie zijn. De gedachte aan eindeloze bergtoppen overspoeld met verse sneeuw doet menig wintersportend hart snel overstromen. Toch heeft lang niet iedereen van een tripje naar de skioorden kunnen genieten vanwege de coronamaatregelen.

Gelukkig kwam Netflix daarom tijdens de laatste dagen van december uit met een nieuwe zesdelige serie genaamd Kitz. Het verhaal speelt zich af in het idyllische Kitzbühel of, zoals door de protagonist geïntroduceerd, het ‘Aspen van de Alpen’ in Oostenrijk. Zodoende kun je tijdens het kijken (hetzij bingen) van de serie een hoop glitter, glamour en glaciale sfeerbeelden verwachten.

Let op! Deze blog bevat spoilers over de serie.

Maar achter de ogenschijnlijk prachtige façade van de serie gaat veel meer schuil. Zo wordt het zelfs mogelijk om ware lessen te trekken uit deze Netflix-serie. Dus: wat kunnen we als PR- en communicatieprofessionals leren van Kitz?

Les #1: kennis staat gelijk aan macht

Lisi en Vanessa staan centraal in de verhaallijn van de serie. Vorig jaar is de tweelingbroer van Lisi door een ongeluk omgekomen. Hij was destijds verliefd op Vanessa, maar zijn dood lijkt haar koud te laten. Lisi gelooft daarom niet dat er sprake was van een ongeluk. Ze besluit om meer te weten te komen over Vanessa en zo de waarheid te achterhalen.

Terwijl Lisi zich verder verdiept in Vanessa, leert ze haar ‘doelwit’ steeds beter kennen. Wat zijn haar voorkeuren en, misschien nog belangrijker, wat zijn haar zwakke plekken? Op die manier is ze in staat om Vanessa precies in te schatten en maakt ze op ieder moment van het schaakspel de juiste zet.

Het bovenstaande is een wel heel rigoureus voorbeeld om iemand beter te leren kennen. Toch levert dit wel een belangrijke les op. Want het loont om je klanten of prospects door en door te kennen. Verdiep je in hun belevingswereld en wat ze motiveert. En die zwakke plekken? Die kun je als volwaardig bureau natuurlijk eenvoudig versterken.

Les #2: timing is everything

Kitz werd gelanceerd op 30 december 2021. Een periode gekenmerkt door een soort gapend gat tussen de kerstdagen en oud op nieuw. In eerste instantie zou je dus verwachten dat het een geniale zet van was van Netflix om de serie juist op dát moment aan de hele wereld te laten zien.

Niets is echter minder waar. Want in diezelfde periode lanceerde Netflix een andere serie die al bij een groot publiek bekend is: Cobra Kai. Het gevolg is dat Kitz een stuk minder momentum heeft weten op te bouwen. Terwijl het vierde seizoen van Cobra Kai nog uitbundig nabesproken wordt, weet bijna niemand over de ‘levenslessen’ uit Kitz.

De Engelsen weten het mooi te verwoorden met de zin timing is everything. En dat gaat net zo goed op voor ons werk binnen PR, marketing, communicatie, copywriting enzovoorts. Ook al heb je urenlang intensief gewerkt aan een nieuwe campagne of lancering; zonder de juiste timing behaal je nooit het nodige momentum.

Les #3: zoek naar het hele verhaal – anders brandt er een huis af

Gedurende de zes afleveringen haalt Lisi steeds meer stukjes informatie boven tafel. Eén ding weet ze zeker: haar broer is door Vanessa om het leven gekomen. Als een echte deelnemer van Wie is de Mol? raakt ze verstrikt in haar eigen tunnelvisie. Hoe dan ook moet Vanessa de schuldige zijn. Het kan gewoon niet anders.

In een opwelling van woede deelt Lisi vervolgens een ietwat schadelijke video van Vanessa met de media. In de video beledigt ze de inwoners van Kitz, die vervolgens in een klopjacht naar Vanessa speuren. Binnen de kortste keren staat de riante villa, met Vanessa erin, volledig in lichterlaaie. Pas in de volgende en laatste aflevering ontdekt Lisi dat Vanessa onschuldig is. Foutje, oeps!

Het is eenvoudig (en waarschijnlijk inherent aan de mens) om snel conclusies te trekken. We hebben immers genoeg details gehoord om een beeld over de waarheid te vormen. Maar dat vormt niet de gehéle waarheid. Ga dus op zoek naar het volledige verhaal, met alle informatie, en trekt geen overhaaste conclusies. Want voor je het weet, staat het huis van de verkeerde hoofdpersoon in de fik.

Dirk Berkers
Copywriter bij Zandbeek

1. Ieder moment eloquent 2. Tekstschrijver in iedere zin van het woord 3. Copywriter bij Zandbeek

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!