Waarom je de Tag Manager NIET aan marketeers moet overlaten

2 februari 2015, 14:07

Tegelijkertijd met de overstap van het oude naar het nieuwe design zijn we overgestapt van Google Analytics naar Universal Analytics. Eén van de belangrijkste voordelen is dat daarbij Google Tag Manager gebruikt wordt voor de implementatie van Universal Analytics. Een tagmanager helpt meer overzicht te creëren in alle tracking, omdat alles centraal op één plek bekeken en aangepast kan worden. Veel functies waar voorheen veel code voor geschreven moest worden, zitten nu standaard in de tag management tool, bijvoorbeeld automatische click en form submit tracking.

Met dit ‘cms voor tracking‘ kun je theoretisch als marketeer zelf metingen instellen en aanpassen. Nou ben ik een behoorlijk technisch marketeer, maar ook voor mij was zelfstandig implementeren te pittig en had ik toch echt ontwikkelaars nodig. Mijns inziens is het ook erg onverstandig marketeers zelfstandig analytics-implementaties te doen; het risico op fouten door bv. conflicterende javascripts is veel te groot.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!