Je bekijkt een artikel van

Waardeproposities onder de loep

9 november 2018, 12:10

Boekrecensie van ‘The Wheel of Value’ (Rob van Nes)

Op Marketingfacts delen NIMA Register Marketeers hun mening over vakliteratuur. Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? We recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: ‘The Wheel of Value’ van Rob van Nes.

Deze recensie werd geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens mede-auteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.

“Succesvolle waardeproposities voor bedrijven en organisaties, merken, verenigingen & personen.” Zo luidt de ondertitel van dit boekje. Aan de omvang te zien, een kleine zestig pagina’s in A5-formaat, is er sprake van een duidelijke focus.

Er staan volop voorbeelden in ‘The Wheel of Value’ van meer of minder succesvolle waardeproposities. Het voorbeeld van de vergelijking van het biermerk Buckler en Ikea vond ik een mooie. Beide zijn destijds in een conference van Youp van ‘t Hek flink onder vuur genomen. Buckler heeft dat niet overleefd. Ikea is zelfs nog zwaarder door Youp in de zeik genomen, maar heeft daar nauwelijks last van gehad. De auteur beweert dat dit mede te danken is door de sterke waardepropositie van Ikea.

“Ikea overleefde Youp, Buckler niet. Met dank aan sterke waardepropositie Ikea”

Een waardepropositie is niet voor eeuwig, er zijn veel ontwikkelingen die de waarde van je propositie onderwijl aan kunnen tasten. Om dit te onderbouwen worden twee bladzijden lang allerlei trends genoemd. Hoewel sommige trends best wel wat meer uitleg verdienen, blijft het bij een opsomming. Het gaat de auteur hier dus blijkbaar niet om de aanleiding, maar om de creatie van de propositie zelf.

Ik moet zeggen dat ik ‘The Wheel of Value’ eigenlijk een marketingboek vindt voor niet-marketeers. Voor de ervaren marketeer zal de inhoud weinig verrassingen bevatten. Alleen voor de beginnende marketeer of voor aanpalende disciplines, die vaag iets gehoord hebben over een waardepropositie, is het boekje mijns inziens welkom om even snel te achterhalen waar het over gaat.

Of je met dit boek in staat bent om een volledige waardepropositie op te stellen en te implementeren, waag ik te betwijfelen. Wel ben je in ieder geval in staat om de juiste vragen te stellen als er een propositie wordt gepresenteerd.

The Wheel of Value

Auteur: Rob van Nes

Uitgever: International Business Development academy

ISBN: 978 94 90903 046

Eerste druk: 2018

Kernwoorden: waardepropositie, merkwaarde, branding

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!