Vodcasting

20 november 2005, 09:04

VodcastingAlhoewel ik al geruime tijd in het bezit ben van een iPod (en sinds kort ook een video iPod), ben ik nooit een echte luisteraar geworden van de vele podcasts die online beschikbaar zijn (sorry jongens). Dit heeft niets te maken met het aanbod of de kwaliteit van de podcasts, maar veel meer met het feit dat ik me blijkbaar onvoldoende kan concentreren op audio. Met de komst van de video iPod merk ik dat ik wel de tijd neem om zo nu en dan een vodcast (video podcast) te bekijken.

Op mijn vraag waar de content blijft voor mijn video iPod heb ik aantal goede tips gekregen zodat mijn iPod inmiddels aardig begint vol te lopen (zie ook Frank Janssen’s overzicht van video sharing services).

Net als Hans Mestrum en Pierre Gorissen worstel ik nog wel met de vraag hoe ik de video’s het beste kan binnenhalen. Op dit moment gebruik ik iTunes maar wellicht dat ik binnenkort ook eens Juice (voorheen iPodder) of FireANT ga proberen.

Een volgende stap is ook om zelf content te maken. Ik volg dan ook met belangstelling de eerste stappen van Hans Mestrum die dit weekend zijn eerste vodcast (verbeterde versie) online heeft gezet.

Tot slot wil ik starters wijzen op een prima artikel over videobloggen van Frank Meeuwsen in PC Consument. In het artikel gaat Frank in op alle vragen die hierboven zijn gesteld: waar kun je videoblogs vinden, hoe kun je de video’s bekijken, hoe kun je zelf video’s maken en hoe kun je deze vindbaar maken voor anderen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Time

    Je bent niet de enige. De Itunes winkel heeft een overzicht van meest populaire podcasts. De top 10 staat vol met vodcasts. Op vodcast.nl hebben ze dit leuk samengevat: Video kiled the podcasting star :-)))


    20 november 2005 om 11:49
    Rutger

    Toch blijf ik geloven in podcasts, omdat er gedurende de dag veel momenten zijn waarin je maar gedeeltelijk je attentie kan geven aan zaken. Zoals in de auto, in de supermarkt, tijdens de hond uitlaten, etc. Vodcasting heeft je gehele attentie nodig. Hier ligt het verschil van de twee, en ik denk dat er voor de twee een markt bestaat. De komst van TV heeft de radio ook niet verdrongen.


    20 november 2005 om 19:18
    media

    Rutger, helemaal met je eens maar ik heb gemerkt dat podcasts niets voor mij zijn. Ik luister slecht enkele podcasts per week (Radio Online, Mediazaken en de Planet Interviews).


    21 november 2005 om 06:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!