Viral Friday Week 46/2007
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
Free Rice
OBI Hamer Jongleur
De virale video van bouwmarkt OBI.de is een enorme hit in Duitsland met meer dan 4 miljoen views in drie weken tijd. In de video, bedacht door DSG Dialog Solutions uit Hamburg, is te zien hoe een jongleur met 3 hamers een spijker in een balk boven hem slaat. De Duitstalige viral doet het ook internationaal goed. Naast een vermelding op de voorpagina van digg vorige maand, is de video ook te vinden op diverse internationale videoportals, zoals MetaCafe, Break en MySpaceTV. Enne … een een spoof kon natuurlijk niet lang uitblijven.
24: The Unaired 1994 Pilot
Het succes van CollegeHumor.com is nog lang niet ten einde. De humorsite, opgericht door de twee highschool studenten Josh Abramson en Ricky Van Veen uit Baltimore (Maryland), scoort zeer goed met hun CollegeHumor Originals. Eerder verscheen “Internet Commenter Business Meeting” in augustus al in de Viral Friday. Andere virale successen haalde de site met de Street Fighter: The Later Years” en Prank War series. De humorsite is samen met Defunker, BustedTees, en Vimeo onderdeel van Connected Ventures, die de zeer populaire Lip Dub viral maakten.
Socalled: You Are Never Alone
Socalled: is de artiestennaam van Josh Dolgin, een Joodse jongeman uit Montreal. Hij is muzikant, fotograaf, goochelaar en schrijver. Socalled is nogal veelzijdig! Hij speelt piano en accordeon, zingt en rapt, en is arrangeur en producer. Voor de track “You Are Never Alone”, te vinden op het album ‘Ghettoblaster’, maakte hij deze verbluffende video. Zijn eerste! Binnen een week werd de video van Josh 1 miljoen keer bekeken op YouTube! (Bron: Concertzender, Imageyenation, Dutchcowboys)
HP: Jerry Seinfeld
Michel Gondry en Prinses Fiona zijn slechts enkele van de vele sterren die mee hebben gedaan aan de “The Computer is Personal Again” campagne van HP. In het nieuwste spotje van de computermaker is Jerry Seinfeld te zien, bekend van de veel bekroonde en nog altijd zeer populaire sitcom Seinfeld. De stand-up komiek, momenteel te zien in Bee Movie, zorgde afgelopen week voor de nodige buzz, door een scene te maken bij Larry King op CNN. De HP commercial met Jerry Seinfeld is op
YouTube
inmiddels meer dan een half miljoen keer bekeken.Philips: amBX Pranksters
Ter promotie van de amBX-ervaringstechnologie voor gaming van elektronicaconcern Philips, maakte het bedrijf uit de lichtstad dit hilarische ‘Japanse’ spotje, waarbij Japanse tieners worden opgeschrikt door sumo worstelaars die door de muur beuken.
Volkswagen Drive In
Led Zeppelin: The Mothership
Orangina: Naturally Juicy
Reclamebureau Y&R maakte dit muzikale en verfrissende filmpje voor het Franse frisdrankmerk Orangina. Zie ook de bijbehorende minisite Naturellementpulpeuse. (Bron: Reclamewereld, Youngmarketing)
Victoria Bitter Orchestra
Het Australische bier Victoria Bitter van Foster’s schakelde het Melbourne Symphony Orchestra in, om de ’theme song’ te spelen met als instrument … VB flesjes. De VB Stubby Symphony microsite biedt downloads, a remix competitie en de mogelijkheid om je eigen VB Stubby liedje te maken.