Virale marketingstrategie Burger King werkt

14 maart 2005, 18:09

Over de virale marketing strategie van Burger King is al het nodige geschreven, maar Adweek heeft een hele aardige analyse waaruit blijkt dat de virale marketing strategie van Burger King zijn vruchten lijkt af te werpen en dat de hamburgerketen sinds de inzet van ‘viral’ ook meer chickenburgers heeft verkocht. Om de verkoop van zijn chickenburgers te stimuleren en de strijd met Mc Donalds op te voeren introduceerde Burger King april vorig jaar de virale campagne: de ?Subservient Chicken?, wat zoveel betekent als de gedienstige kip. Op de website, die nog steeds actief is, krijgt -als ware het een webcamgirl- een kip bepaalde opdrachten en voert die ook uit. Nadat de Subservient Chicken-website in eerste instantie in een aantal chatrooms ter sprake werd gebracht, werd de campagne opgepikt door weblogs wereldwijd. Gevolg: de campagne werd een ?instant succes?. De Subservient Chicken-website trok volgens Adweek tot nu toe 14 miljoen unieke bezoekers en was tot op heden goed voor 396 miljoen hits. Bovendien brachten bezoekers (wat veel is in internettijd) er gemiddelde zes tot zeven minuten door. Een andere site, de ?Chicken Fight?-site, ook een virale site, die maar 3 maanden te raadplegen was, trok 750.000 unieke bezoekers en 17 miljoen hits, aldus Burger King. Rest de vraag hoe succesvol de campagnes offline waren en wat ze voor de verkoopcijfers van de filialen van de hamburgerketen betekend hebben? Volgens Burger King dat niet alle cijfers wil geven: veel. Een maand nadat de Tender Crisp sandwich ge?ntroduceerd werd, gingen de verkoopcijfers wekelijks met gemiddeld 9 procent omhoog, aldus Brian Gies van Burger King tegenover Adweek. (bron: Emerce, mrt ‘05)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!