Viral marketing Sensodyne overtreft verwachting

9 november 2003, 15:55

De ?tip een vriendin?-actie ter ondersteuning van de Sensodyne High Tea-promotie heeft in een maand tijd ruim 160.000 verstuurde e-mails opgeleverd.

Op de actiesite www.sensodyne.nl kunnen vrouwen per e-mail middels een persoonlijke boodschap vriendinnen attenderen op de high tea-actie. De tien vrouwen die de meeste vriendinnen hebben getipt winnen een gratis high tea voor twee personen. Bij aankoop van een duo-verpakking Sensodyne ontvangt de consument tot 29 februari 2004 een gratis high tea voor de tweede persoon. De vriendinnen kunnen terecht bij 50 restaurants en hotels in Nederland en Belgi?. Ilse Jansen-Hendriks, marketingmanager van tandpasta Sensodyne: “We hebben voor deze promotie bewust gekozen voor viral marketing. De actie heeft alles in zich om consumenten actief in de campagne te betrekken: voordeel en genieten. Nu al is het tienvoudige van mijn oorspronkelijke doelstelling bereikt en dat op een derde van de looptijd.”

Marketingbureau Free for One bedacht het concept. Moederconcern van Sensodyne, GlaxoSmithKline, heeft met de actie het startsein gegeven voor een meer ge?ntegreerde marketingaanpak binnen promoties.

Bron:

http://www.adformatie.nl/adfodirect/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    siemssen

    Verhaal in emerce gelezen en ik moet zeggen wat een kul verhaal. Vooral de opmerking dat de omzet van Sensodyne door deze campagne substantieel is getegen waarbij niet verteld kon worden met hoeveel. Daarnaast zware twijfels over genoemde hoeveelheden gegenereerde e-mails.

    Ik vraag me af of e-merce hun bronnen op voldoende betrouwbaarheid controleren! Dit lijkt een beetje op de Gay-krant:-)


    10 november 2003 om 09:02
    media

    De viral-marketingactie via e-mail maakt blijkbaar deel uit van een grotere promotiecampagne via meerdere media: onder andere tv, print en online advertising. Ben benieuwd of ze een cross-media onderzoek doen (of hebben gedaan) om te kijken wat de effectieve bijdrage is geweest van de verschillende media.


    10 november 2003 om 09:43
    siemssen

    nou da’s wel duidelijk: niet dus!


    10 november 2003 om 09:50
    Erik Hoogeboom (Free for One)

    @ Marco en siemssen:

    Kennelijk heeft het artikel op Emerce voor onduidelijkheid gezorgd, dus vandaar een reactie namens Free for One. Het klopt dat er op twee sites verschillende aantallen worden genoemd. Dit heeft te maken met het feit dat er gesproken wordt over 160.000 e-mails na 4 weken en 180.000 e-mails na 6 weken. Emerce wilde de actuele stand publiceren, vandaar het verschil.

    Over de exacte omzetstijging mogen wij van Sensodyne geen uitspraak doen omdat dit concurrentiegevoelige informatie is. Overigens is de omzetstijging niet alleen aan de virale actie te danken, dit is slechts een spin-off van de feitelijke actie. Bij aankoop van een duo-pak Sensodyne krijg je een tweede High Tea gratis, hetgeen een aanzienlijk consumentenvoordeel in zich draagt.

    Cross-media onderzoek doen wij continue en op twee manieren:

    1) In de survey vragen we hoe mensen op de site zijn gekomen. Hieruit blijkt dat online en offline media voor deze actie duidelijk complementair werken en nauwelijks overlap vertonen. De survey is door meer dan 3500 bezoekers ingevuld, waardoor we dit argument goed kunnen onderbouwen.

    2) Referrers van bezoekers die e-mails versturen: 98% van de verzonden e-mails is gestuurd naar aanleiding van een andere e-mail. De actie vertoont hiermee dus een nagenoeg zuiver viraal effect.


    10 november 2003 om 13:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!