Viral Friday 02/2019: Nasa, Knight Rider en paarse krokodillen
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week de commercials van Eneco, Walmart, Ohra, Nike en Thomas Cook.
Eneco: Heel Nederland schakelt om
1.256.060 views
Kijk eens om je heen, geeft Eneco aan. Steeds meer mensen stappen over naar schone, zelf opgewekte energie. Eneco wil de energietransitie een volgende push geven en lanceert ‘Heel Nederland schakelt om’. Maar wat maakt dit nou een goed filmpje? Eigenlijk is het een vrij duidelijk filmpje, maar er gebeurt niks spraakmakends in. Het bedrijf heeft heel slim gebruik gemaakt van het nummer ‘Het dorp’ van Wim Sonneveld, dat bij heel veel mensen bekend is en hierdoor ook gelijk interesse wekt voor de commercial. Het aantal views is enorm: ruim boven de miljoen.
Walmart: Grocery Pickup, Famous Cars
17.271.881 views
De meest beroemde auto’s uit de filmgeschiedenis vliegen je om de oren in de nieuwe commercial van winkelketen Walmart. Onder meer de Batmobile, de ‘Ghostbusters’-ambulance, de Knight Rider Firebird, het ‘Dumb & Dumber’-busje, de SUV uit ‘Jurassic Park’, de Assepoester-koets en de voetwagen van de Flintstones flitsen voorbij. Met deze reclamespot wil Walmart het nieuwe pickup-principe voor je dagelijkse boodschappen onder de aandacht brengen. “Pickup for free, no matter what you drive.”
Ohra: Zorg zonder gedoe
3.191 views
Ohra staat natuurlijk bekend om de ‘paarse krokodil’-reclame. De verzekeraar heeft dit ook als slogan: verzekeren zonder paarse krokodillen. Ohra heeft nu ook een wintercampagne, getiteld ‘Zorg zonder gedoe’. In het begin van de campagne krijg je als kijker het idee dat dit stel op vakantie is in de Alpen en een mooie helikoptervlucht maken. De vrouw in het filmpje kijkt haar ogen uit, ze vindt het fantastisch. Later in het filmpje kom je erachter dat ze de vlucht niet voor hun plezier maken, want haar echtgenoot heeft een ongeluk gehad en moet naar de spoedeisende hulp. Een leuke twist om te laten zien dat zorg in het buitenland volledig wordt vergoed. Het filmpje is nu zeker toepasselijk omdat heel veel mensen in deze periode op wintersportvakantie gaan.
Nike: Introducing the PG 3 x NASA
6.974 views
Nike presenteert de volgende iteratie van Paul George’s kenmerkende schoenen. De vernieuwde PG3’s hebben een vergelijkbaar uiterlijk als zijn voorganger, maar dan met een NASA-themasausje. De sporter in de commercial is een metafoor voor een lancering van een raket en draagt het nieuwe model. De schoen heeft een buitenzool dat geïnspireerd is op een krater – een knipoog naar zijn doel om op een dag zijn voetafdruk op de maan achter te laten. “Vertel me niet dat the sky the limit is wanneer er voetafdrukken op de maan zijn.”
Thomas Cook: Waking Up at a Thomas Cook Hotel
233.784 views
Elke dag in een ander bed wakker worden, klinkt niet heel relaxt. Dit ideaal is gebaseerd op de oude tv-show Quantum Leap: in verschillende lichamen wakker worden met de daarbij behorende problemen. De man in het filmpje wordt vaak wakker in een niet gewenste omgeving. Gelukkig heeft hij ook een keer mazzel en wordt hij wakker in het Thomas Cook Hotel. Mooi uitzicht, strand, activiteiten, eten en een lekkere beat. Maar zeg nou eerlijk; daar heeft niemand een ochtend wakker worden op het randje van een berg voor over.