Vergroot de betrokkenheid van je Facebook-fans: 15 tips en voorbeelden

Vergroot de betrokkenheid van je Facebook-fans: 15 tips en voorbeelden

De affiniteit die fans hebben met een Facebook-pagina kan van dag tot dag variëren. Dit hangt vooral af van het soort posts dat je plaatst en de wijze waarop je interacteert met je fans. De grootste uitdaging bij het managen van een Facebook-pagina is dan ook gelegen in het creëren van een sterke band met je fans. Een sterkere band zorgt voor meer betrokkenheid en meer interactie. Lees hieronder 15 praktische tips, geïllustreerd met praktijkvoorbeelden van Sawadee Reizen, die je kunnen helpen om de interactie met je fans te vergroten.

Deze gastblog is geschreven door Ivelina Ivanova en Bastiaan Govers. Zij zijn voor Sawadee Reizen verantwoordelijk voor social media en e-commerce.

1. Houd je posts kort

Zorg ervoor dat je posts niet langer zijn dan 140 karakters. Ja, we weten dat Facebook geen Twitter is, maar over het algemeen geldt: hoe langer de post, hoe kleiner de kans dat fans hem zullen lezen en een comment/like zullen plaatsen.

2. Stimuleer fans om hun mening te geven

Fans zijn sneller geneigd om een reactie te geven wanneer hier expliciet naar gevraagd wordt. Stel korte vragen om interactie te stimuleren.

3. Kies voor sprekende afbeeldingen

Het toevoegen van een echte blikvanger kan de interactie enorm stimuleren. Foto’s trekken de aandacht en zorgen ervoor dat je post een grotere plaats op het scherm inneemt. Je kunt er ook voor kiezen om je foto’s in een fotoalbum te plaatsen waarin extra informatie zoals locatie en de titel van een album toegevoegd kunnen worden.

4. Creëer bewustzijn en betrokkenheid door user generated content te gebruiken

Veel Facebook fans vinden het leuk om foto’s te delen en zijn trots wanneer hun materiaal gepubliceerd en gepromoot wordt, al dan niet in wedstrijdvorm. Sawadee organiseert elke drie maanden een fotowedstrijd rondom de Dopper- een duurzame waterfles. De reizigers wordt gevraagd een unieke foto van de Dopper te nemen op reis.

5. Verwerk een ‘Call to action’ in je post

Vraag je fans om op je post te reageren- like, comment of share- om het bereik van jouw merknaam te vergroten. Zorg er wel voor dat je niet overdrijft om irritatie te voorkomen.

6. Kom tegemoet aan de behoeften van je fans

Speel in op de behoeften van je fans en biedt hen een handvat om hun beleving te vergroten. Dit kan van alles zijn, van een applicatie tot een Facebook groep. Zo heeft Sawadee gemerkt dat reizigers de behoefte hebben om elkaar te ontmoeten voor vertrek. Echter, het prikbord is niet de ideale plek voor conversaties tussen reizigers: posts verdwijnen relatief snel uit beeld en de lay-out maakt het lastig om conversaties te blijven volgen. Daarom heeft Sawadee een Facebook app geïntroduceerd - Reisgenoten – waarmee reizigers uit dezelfde groep elkaar makkelijk kunnen vinden en eenvoudig met elkaar kunnen communiceren.

7. Post informatie die relevant is voor je fans

Denk vanuit het perspectief van je fans. Wat zouden zij graag willen weten? Of hebben ze ‘problemen’ die je voor hen zou kunnen oplossen? Sawadee re-post een reisdilemma van fans zodat andere reizigers advies kunnen geven.

8. Verras je fans

Facebook fans die actief en positief betrokken zijn bij je Facebook pagina zijn de meest gewilde fans, ze zijn tenslotte de beste ambassadeurs van je merk. Ga op zoek naar deze influencers en laat zien dat je hun bijdrage waardeert. Zo heeft Sawadee een mega fan verrast met een gratis reis voor twee personen (Zie de posts van de Nacht van Sawadee op 25 Mei 2012 op Sawadee's Facebook-pagina).

9. Blijf variëren

Plan je posts op lange termijn en houd rekening met diversiteit in nieuws, vragen, wedstrijden, feitjes etc. Gebruik afwisselende, aansprekende beelden en plaats ook eens een link naar je website.

10. Promoot je posts

Nieuwe Facebook posts verdwijnen snel weer van de tijdlijn. Veel van je fans vangen niet eens een glimp op van wat jij met hen wilt delen. Begin juni heeft Facebook daarom iets nieuws geïntroduceerd: tegen betaling houdt Facebook je post voor een bepaalde tijd bovenaan de tijdlijn van je fans, die zich er niet van bewust zijn dat jij hiervoor betaalt.

11. Post content die uitnodigt om te delen

Plaats ‘sticky’ content, zoals grappige foto’s en video’s, die mensen graag met anderen willen delen. Door het virale karakter is het bereik van deze berichten groot hetgeen zorgt voor meer fans en brand exposure.

12. Korte vragenlijsten en polls

Op Facebook kan je je fans vragen polls in te vullen. Deze polls hebben de potentie om viraal te worden. Daarnaast krijgen ze veelal een hoge respons waardoor je een goed beeld krijgt van wat je fans hun voorkeuren zijn.

13. Speel in op de actualiteit

Post berichten die inspelen op de actualiteit. Hierbij kun je denken aan ontwikkelingen in jouw branche of relevante nieuwsberichten.

14. Wees persoonlijk

Geef jouw bedrijf een gezicht door af en toe een post te plaatsen over de mensen achter de schermen.

15. Bedenk een actie of wedstrijd

Er hoeft niet altijd een prijs te zijn, eeuwige roem is vaak prijs genoeg. Het belangrijkste is dat je fans het leuk vinden om te participeren. Sawadee heeft een Geografie IQ test ontwikkeld die fans gewoon voor de lol kunnen maken zonder dat ze er iets mee kunnen winnen.


Delen

0
2


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Het wordt helaas wel een gewoonte om zogenaamd grappige foto's met een tekstje te plaatsen. Een foto zegt inderdaad meer en is ook opvallender maar in de meeste gevallen is het te veel en te vaak.

    geplaatst op
  • @Ivelina/@Bastiaan: leuk verhelderend artikel van jullie volgens mij behoorlijk succesvolle Facebook-strategie. In punt 10 refereren jullie naar de betaalde optie tot het plaatsen van de 'post' bovenaan de timeline. Hoe heet deze mogelijkheid?

    geplaatst op
  • @Eelke: Leuk dat je het artikel waardeert. Als Administrator zie je onder elke FB post de knop 'promoot'. Als je hier op klikt, kan je het bedrag en bereik bepalen. Succes!

    geplaatst op
  • Jos, het ziet eruit als een prachtig product, maar de manier waarop je het nu promoot vind ik persoonlijk niet echt geweldig.

    Misschien kun je eens een case uitgebreid beschrijven en publiceren (mss zelfs op MF)?

    geplaatst op
  • @Richard: je was me net even voor. Heb Jos' reactie verwijderd vanwege het puur commerciële karakter. Ik zal hem per mail inlichten en dan idd voorstellen om de 'contentmarketing-route' te gebruiken voor de promotie van zijn dienst! :)

    geplaatst op
  • Lijkt me hartstikke leuk om eens een case uitgebreid te beschrijven. We hebben er overigens wel verschillende op onze site staan hoor. Oa. van DELA, Prénatal, Zeeman ea. http://www.mijnalbum.nl/Zakelijk/fotowedstrijd/DELA

    Ik zou best eens een uitgebreid artikel schrijven hier over op Marketingfacts, met wie moet ik dan contact opnemen?

    geplaatst op
  • @Jos: you've got mail! Neem gerust contact met me op hierover, goeie cases zijn altijd welkom.

    geplaatst op
  • Ik zag idd al wat leuke dingen op MijnAlbum en ben ook zeker nieuwsgierig naar je case!

    geplaatst op
  • Wat een geweldige tips, hier ben ik heel blij mee, ik heb de betrokkenheid op facebook al behoorlijk kunnen verbeteren, en mag als 'kleine' winkel niet klagen over het aantal fans! Hiermee vergroot ik nog meer de betrokkenheid en zal de tips zeker gaan gebruiken.

    geplaatst op
  • Wat een leuk artikel... -like-

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.