Vergelijkingssite gebruikt weblog commercieel
Weblogs gaan commercieel. Steeds meer bedrijven gebruiken weblogs om hun geloofwaardigheid te vergroten. Op de website Vergelijk.nl wordt een weblog bijgehouden waar bezoekers zelf kunnen reageren op de berichten die zij posten. Volgens Jean-Paul Soethout, mede-eigenaar van Vergelijk.nl, kunnen bedrijven alleen succesvol zijn met weblogs als zij de ongeschreven regels van dit vrijbuitersgenre respecteren. Weblogs kunnen een grote commerciele aantrekkingskracht hebben, aldus Soethout, maar webloggers van het eerste uur moeten daar niets van hebben. De eerste weblogs ontstonden 3 a 4 jaar geleden toen bekend en onbekende Nederlanders digitale dagboeken gingen bijhouden. Sommige weblogs werden gebruikt om (maatschappelijke) discussies aan te gaan, zoals op de weblogs GeenStijl en Retecool. Vergelijk.nl is een vergelijkingssite waar consumenten terechtkunnen voor elektronica, verzekeringen, reizen en entertainment. Het bedrijf bestaat 5 jaar en heeft 23 werknemers. Het weblog van Vergelijk.nl is nu zo`n twee maanden in de lucht. Volgens Soethout worden op het weblog belangrijke trends voor consumenten vermeld, voorzien van meningen om reacties van bezoekers te ontlokken.
05-05-2005
Bron : Tele Commerce nr. 4, p. 10, 2 p.