VAC: Ambitieuze multimediale marketeers, bestaan ze nog?

15 juli 2005, 15:10

Soms kun je schrikken! Zo geef ik regelmatig lezingen, workshops en seminars. Soms voor het SRM/Erasmus ‘Masters’ programma of groepen marketeers en/of productmanagers. En dan schrik ik van de kennis en kwaliteit van de gemiddelde marketeer op het gebied van multimediale (geintegreerde) communicatie.

Bedrijven hebben deze kennis nodig, want het gaat niet goed. Veel bedrijven kampen met teruglopende omzetten en minder loyale klanten. Klanten en prospects zijn rationeler (‘geld kun je maar 1 keer uitgeven’) en niet meer met simpele advertenties en mailings te ‘vangen’. Daarnaast beinvloeden we een prospect veel liever via meerdere kanalen (televisie, e-mail, direct mail, sms, banner en contentmarketing) en zal ook de responsmethode multimediaal worden gerealiseerd. Ook worden de effecten van een sterke ‘recessie’ steeds beter zichtbaar. Merken worden minder belangrijk en de consument stelt het ‘what’s in it for me’ vraagstuk steeds centraler. Hij kijkt, vergelijkt en gaat voor het B-merk. Hij onderzoekt en zet de resultaten naast elkaar en kiest voor goedkopere producten of diensten met meer inhoud. Kortom: de ‘marketingwereld’ staat op zijn kop. Andere technieken en gebruiken voeren de boventoon.

Dus hebben we een leger met marketingexperts nodig die beide werelden aan elkaar kunnen knopen. Marketeers van ‘de oude stempel’ die positioneren, proposities bedenken en goed zijn in combinaties van offline (actie) marketing, maar dit als de beste kunnen combineren met slimme vormen van online marketing. En marketeers die precies weten en ervaring hebben wat er aan de andere kant van het marketinglandschap aan de hand is.

Aan alle artikelen komt een einde. Ook aan dit artikel. Maar als jij tot een van deze multimediale ‘marketingkanjers’ behoort, dan wordt het tijd om hier eens te klikken. Wie weet hoe jou toekomst er dan uitziet!

- Eigenaar, directeur MarketingMonday.nl - Freelance OHRA namens directie ontwikkeling nieuwe commerciele strategie - Eigenaar, directeur MarketingXperts - Marketingdirecteur DSB Groep - Eigenaar, directeur Eyedentity Communications - Eigenaar, directeur Cramer & van Hooijdonk - Eigenaar, directeur The Creative Box

Categorie

9 Reacties

    René

    Pfff. Richard, is dit het einde van je reclameboodschap, of kunne nwe nog meer verwachten?

    Ik dacht dat dit een serieus weblog was….


    15 juli 2005 om 19:43
    rvhooij

    Deze weblog is heel serieus! Zo serieus zelfs dat ik in overleg met Marco heb afgesproken om te kijken of we goede marketeers naar mijn bedrijf kunnen trekken. Niets mis mee toch?


    16 juli 2005 om 05:28
    evroekel

    Misschien dat het beter was geweest even duidelijk te maken dat hier sprake is van een iets afwijkende posting? Pas aan het einde van verhaal komt “de aap uit de mouw”.

    Voor alle duidelijkheid ik heb geheel *geen* probleem met af en toe een posting als deze, maar zou het wel goed vinden onderscheid duidelijker wordt, om te voorkomen dat we straks bij een normale posting denken dat er een dubbele boodschap in zit.


    16 juli 2005 om 06:12
    evroekel

    @Marco: Tja, als dat in eerdere postings ook al als aandachtspunt werd genoemd op welke wijze is er dan bij deze posting rekening mee gehouden 😉


    16 juli 2005 om 06:47
    media

    @Erik: Heb dit nu nu in de titel kenbaar gemaakt. Nog niet de ideale oplossing maar het is daarmee in ieder geval afwijkend van normale postings. Zou in de toekomst graag dit soort postings in een afwijkende kleur willen hebben.


    16 juli 2005 om 06:54
    at

    zou advertentie in de bovenhoek helpen? 🙂


    16 juli 2005 om 07:11
    Bas

    Jammer dat, zoals bijna “al dit soort bedrijven” het weer in Amsterdam gevestigd moet zijn. De enige plek waar bedrijven moeite hebben om dit soort mensen te vinden omdat er zoveel aanbod van deze banen is. Toch apart dat bijna geen enkele marketeer de P van personeel goed beheerst en kijkt naar de regio component hiervan.

    Overigens ben ik het er geheel mee eens, er is bijzonder weinig kennis en die komt er ook nauwelijks gezien het feit dat de huidige opleidingen nog steeds erg weinig aan interactieve marketing doen. Sterker nog, veel docenten zegt b.v. de naam Seth Godin niet eens iets.


    16 juli 2005 om 08:34
    media

    @Bas: interessant punt Bas; waarom inderdaad niet meer bedrijven vestigen in de regio Arnhem-Nijmegen? Ik ken wel een paar mensen die daar geinteresseerd in zouden zijn 😉

    Vwb Seth Godin, het is mij de afgelopen weken inderdaad ook opgevallen hoeveel mensen in het vak nog nooit van Seth Godin hadden gehoord. Je vraagt je dan serieus af welke vakliteratuur die mensen de afgelopen jaren hebben gelezen. Ik heb wel een vermoeden…


    16 juli 2005 om 08:42
    Bas

    @marco: tja, zoals je weet (of aan mijn weblog hebt kunnen zien) ben ik momenteel in het HR gebeuren actief. En ik kan je vertellen, de arbeidsspreiding in Nederland is gewoon krankzinnig. Iedereen zegt dan: tja, alles zit nu eenmaal in A’dam en met de files…. bla bla. Maar juist daarom zijn er natuurlijk veel files.

    Er zijn veel regio’s ondervertegenwoordigd. Arnhem-Nijmegen is één. Ik zit zelf in Breda, ook een plek waar weinig te doen is op dit gebied. De ICT branche is al iets beter geworden, met toch behoorlijke bedrijven in Amersfoort, Den Bosch, Eindhoven, Maastricht, etc. Media en internet helaas nog niet.

    Wat mij altijd opvalt is dat bedrijven klagen over goed personeel, terwijl er in “vreemde steden” juist zeer matige bedrijven (qua personeelsbeleid) hele goede mensen heeft.

    M.b.t. Seth Godin, tja, ik lees zelf heel weinig vakliteratuur, omdat ik bijna altijd zoiets heb van: duuuuh, zeg nu eens iets nieuws. Alleen bij Godin heb ik wel eens wat boeiends gelezen.


    16 juli 2005 om 10:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!