Twibfy lanceert visual content platform

9 september 2013, 13:37

Amsterdamse startup lanceert Twibfy.com, een nieuw social platform voor het inspireren en geinspireerd raken door gecureerde visuele content.

Een kleine drie weken geleden heeft Twibfy.com haar visual content platform met een soft launch event gelanceerd in San Francisco. Dit event was met name bedoeld om feedback te krijgen van de early adopters op het gebied van creative en tech. Wat is Twibfy, voor wie is het, wat is er nieuw aan en waarom San Fransisco.

Wat is Twibfy en voor wie?

Twibfy.com is een visual platform voor het ontdekken, toevoegen, organiseren en delen van afbeeldingen en video's. De achterliggende gedachte is het geinspireerd raken, anderen inspireren en het vinden van like-minded gebruikers op het gebied van creativiteit. De beoogde doelgroep zijn in eerste instantie de creative professionals en de creative amateurs die bijvoorbeeld design of fotografie naast hun werk doen. Deze groep mensen kan het platform gebruiken om inspiratie op te doen op allerlei verschillende gebieden. Twibfy probeert met name de gebruikers ervaring zo gebruiksvriendelijk en intuitief mogelijk te maken en ervoor te zorgen dat hetgeen waar de gebruiker naar op zoek is snel gevonden wordt en op een mooie manier gepresenteerd wordt.

Gebruikers van Twibfy.com kunnen de inspiratie die ze gevonden hebben vervolgens organiseren voor bijvoorbeeld het samenstellen van moodboards. Er kunnen collecties aangemaakt worden zodat elke gebruiker een duidelijk overzicht kan aanleggen van verschillende categorieen die hem of haar interesseren. Een account wordt aangemaakt door in te loggen met je Facebook of Google+ account. Na te zijn ingelogd kan je alles wat je ziet of collecties die je maakt zeer eenvoudig delen met vrienden of relaties binnen je social network. Hier is een techniek voor ontwikkeld die het mogelijk maakt een afbeelding of video simpelweg te drag & droppen op de persoon met wie je het item wilt delen. Collecties kunnen ook met deze zelfde techniek samengesteld worden. Zelf content toevoegen van andere sites of het toevoegen van eigen werk kan ook middels dezelfde drag & drop techniek. Hiervoor is een browser plugin ontwikkeld waardoor de gebruiker van elke willekeurige site een afbeelding naar de plugin kan slepen en deze zo direct aan zijn Twibfy account toe kan voegen.

Wat is er nieuw aan?

De hierboven genoemde drag & drop techniek is binnen de gehele site doorgevoerd en maakt het hierdoor ontzettend intuitief en gemakkelijk te gebruiken. Daarnaast wordt er bijvoorbeeld ook geen gebruik meer gemaakt van een standaard search balk maar kan de gebruiker zoeken door simpelweg te gaan typen. Er komt dan vanzelf een search scherm waar de zoekterm ingevoerd wordt en waar suggesties worden gedaan op basis van deze zoekterm. De “color picker” maakt het mogelijk om content te selecteren op kleur. Dit wordt gerealiseerd door een alogritme wat de basis kleuren uit elke afbeelding filtert en deze vervolgens koppelt aan een van de 32 door Twibfy gedefinieerde kleuren. Wat de site compleet maakt is het aanbod van content. Dit is namelijk user generated maar curated. Iedereen kan content toevoegen. Het Twibfy editorial team bepaalt vervolgens of deze content daadwerkelijk gepubliceerd wordt (staff picked) waardoor de kwaliteit van de content die op Twibfy te zien is, altijd van hoge kwaliteit is en voldoet aan de look & feel die Twibfy nastreeft.

Waarom San Fransisco?

De reden om de soft launch in San Fransisco te doen is puur strategisch. Buiten het feit dat San Fransisco (Sillicon Valley) het mekka is voor start-ups is dit een plek waar creative en tech op hoog niveau samen komt. Hierdoor was het Twibfy team in staat feedback te verzamelen en draagvlak te creeeren bij een hoogwaardige groep early adopters.

Verder is Twibfy aan Google gepresenteerd waaruit een samenwerking is ontstaan om Google+ als sign in door te voeren in het platform. Google ondersteund Twibfy hierbij op technisch vlak om ervoor te zorgen dat het meeste gehaald wordt uit de mogelijkheden met ook dit social network. Hieruit is een diep geintegreerde sign-in ontstaan die niet eerder op deze wijze binnen een third party platform gebruikt is. Voornamelijk de wijze waarop content binnen Twibfy met Google+ contacts gedeeld kan worden is uniek.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!