Tribal gaat samenwerken met Chinese zoekmachine Baidu

Tribal gaat samenwerken met Chinese zoekmachine Baidu

Het Financieel Dagblad meldt vandaag dat Tribal Internet Marketing uit Den Bosch met de Chinese zoekmachine Baidu gaat samenwerken. Omdat wij zelf met Spill Group ook veel samenwerken met Baidu wekte dit artikel direct mijn interesse.

Tribal wordt agent voor China’s grootste zoekmachine in Europa. Concreet houdt dit in dat ze Baidu gaan promoten, en westerse bedrijven gaan helpen om hun sites te optimaliseren voor Baidu. Volgens hen bestaat er vrijwel geen informatie over Baidu en is het erg ingewikkeld om contact te leggen met de zoekmachine. Is dit echt zo, en bestaat er een markt voor deze service?

Om met de tweede vraag te beginnen, ik denk dat er zeker bedrijven zijn die deze service gaan gebruiken. Voor veel bedrijven is China een markt die ze best willen betreden, maar waarvan ze niet weten hoe ze dit moeten doen. Als een Nederlandse onderneming dan aanbiedt om te helpen met het optimaliseren van hun site voor China, denk ik dat bedrijven daar best geld voor over hebben.

Maar of deze service echt zo uniek is vraag ik me af. Elk interactief reclame bureau (ook de internationale) in China kan je helpen je Chinese site te optimaliseren. Maar wellicht is de drempel om met deze bureau’s in contact te komen voor bedrijven in Nederland te hoog. De meeste ondernemingen die een Chinese site opzetten zullen echter al eerste activiteiten in China ontplooid hebben, en dan is het niet meer zo moeilijk om bij deze bureau’s langs te gaan, of om zelf mensen te vinden die je kunnen helpen met SEO technieken.

Hierbij kom ik automatisch bij mijn eerste vraag: is het echt zo dat er vrijwel geen informatie over Baidu bestaat en dat het erg ingewikkeld is om contact te leggen met Baidu? Nee, dit is absoluut niet waar, maar je moet natuurlijk wel iemand hebben die Chinees spreekt. Vanaf de voorpagina van Baidu zit je na 3 clicks op gedetailleerde informatie over adverteren op Baidu, en er is zelfs een Engelse button waarmee je in het Engels contact met hen op kan nemen. Een snelle Baidu search op search engine optimalization voor deze zoekmachine levert ook een grote hoeveelheid informatie op.

De toegevoegde waarde van Tribal zit hem dus vooral in het feit dat je vanuit Nederland zonder Chinees te spreken je (Chineestalige) site in China kunt promoten. Zodra een bedrijf echter de stap naar China maakt, en men dus Chinees sprekende mensen in dienst heeft, is de meerwaarde niet zo groot meer. Spill Group heeft in China bijvoorbeeld een eigen account manager binnen Baidu, en deze persoon helpt ons bij het verbeteren van onze sites en bij het optimaliseren van onze zoektermen. Ik vraag me daarom af waarom bedrijven als Philips en Oce met eigen vestigingen in China belangstelling hebben voor Tribal’s diensten. Ik gun het Tribal van harte, maar het lijkt me persoonlijk niet de meest efficiente oplossing voor deze multinationals.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 19 reacties op dit artikel

  • Het Duitse zoekmachine marketing bureau Metapeople bood al langer optimalisatie voor de Chinese markt. Ook hebben zij een Chinese site www.metapeople.cn

    Hoezo weinig bekend over Baidu? CNNIC heeft vorig jaar een uitbreid Engelstalig rapport opgesteld over zoekmachines in China!

    Enkele punten:
    - Baidu heeft het grootste marktaandeel in de gebieden Beijing, Shanghai and Guangzhou
    - MP3 search is de voornaamste reden voor Baidu's sterke groei
    - De grootste groep van Baidu's userbase betreffen studenten, die in Beijing meer dan 50%
    uitmaken. Middelbare school studenten, die fervent MP3's zoeken, maken meer dan 50%
    uit van Baidu’s student users in Beijing.
    - Middelbare school studenten spelen een belangrijke rol in Baidu's marktaandeel in de 3
    onderzochte steden.
    - Baidu heeft slechts een marktaandeel van 27,9% bij high-end users

    Google gebruikers zijn niet-studenten, leeftijd 25+, met een hogere opleiding, en hoger maand inkomen. Google heeft een marktaandeel van bijna 60% bij High-end users (25+, 4 jaar opleiding universiteit en ï¿¥3000+ per maand)

    Dus voor Philips en Oce lijkt mij Google toch de interessantere zoekmachine!

    geplaatst op
  • geplaatst op
  • Voor welke Nederlandse bedrijven zou dit interessant zijn ? En dan bedoel ik niet multinationals als Philips. Is er een case bekend van een Nederlands bedrijf die op deze manier erin geslaagd is iets op te bouwen ? Ligt het niet meer voor de hand om als Nederlands bedrijf gebruik te maken van het Engels en van sites als alibabi.com

    Zijn buitenlandse sites die ook in het Chinees beschikbaar zijn eigenlijk wel populair in China ? Hoe handel je als bedrijf reacties af van klanten die alleen Chinees spreken ?
    Klopt het dat je eigenlijk alleen succes kunt hebben als je je site binnen China zelf laat hosten omdat de Chinese overheid Internet verkeer met het buitenland reguleert ?

    Ik stel deze vragen omdat ik zelf ook een site heb die in het Chinees vertaald is (voor 95%). Dit is gedaan door een goede kennis van mij uit Hongkong die momenteel in Nederland woont. Zij gaat ook de Internet marketing verzorgen. Onze site 'doet in' secondhomes in voornamelijk Europa. Ik heb geen idee of er al Chinezen zijn die zich een luxueuze villa aan de Cote D'Azur kunnen veroorloven. Maar het is in ieder geval aardig om dit uit te proberen.

    Wij zijn tevens bezig met een onderzoek of wij een secondhome site voor de Chinese interne markt kunnen opzetten.

    geplaatst op
  • Planet heeft een interview met Jan Beekwilder over het onstaan van de samenwerking.

    geplaatst op
  • Ook een interview met BNR nieuwsradio

    Interessante aanvulling van FD.nl:
    De eerste testcampagnes leren dat succes niet voor het oprapen ligt. 'China is met 123 miljoen gebruikers een van de grootste online markten ter wereld', zegt Beekwilder. 'Maar het inkomen ligt er lager en het gebruik van creditcards ook. De waarde zit meer in merkbouw en marketinginformatie dan in directe verkoop. Voor een internetwinkel is het nog te vroeg.'

    geplaatst op
  • De Chinese online marketing markt zal de komende 4 jaar verviervoudigen tot RMB 9.1 billion (USD 1.1 miljard) volgens iResearch



    Bron: http://english.iresearch.com.cn/online_advertising/detail_views.asp?id=7307 (2 Aug. 2006)

    geplaatst op
  • correctie: RMB 9.1 billion moet natuurlijk zijn RMB 36.7 billion (USD 4.6 miljard) in 2010

    geplaatst op
  • @Marc:
    Gezien de hoeveelheid aanvullende informatie van Paul: is het niet beter om eerst iets dieper in de materie te duiken alvorens een post te plaatsen? Uit je stukje blijkt namelijk ook niet dat je het nieuwsbericht erg goed hebt gelezen, volgens mij gaat het er juist niet om dat het bedrijf je helpt met optimaliseren voor Baidu, maar juist voor adverteren in Baidu.

    @Paul:
    Bedankt voor de aanvullende info, erg interessant!

    geplaatst op
  • De aanvullende informatie is hel mooi . Maar ik vind het allemaal iets te theoretisch. Zijn er voorbeelden van Nederlandse bedrijven die al via Baidu de Chinese markt aan het bewerken zijn ? Of is het bericht in het Financieel Dagblad gewoon een stukje PR voor Tribal Internet Marketing....

    geplaatst op
  • @ Paul: Interessant rapport van CNNIC, en het bevestigt wat ik in het dagelijks leven zie, namelijk dat Google voornamelijk door 'ouderen' gebruikt wordt, en Baidu door jongeren. Wel zie ik steeds meer een shift richting Baidu, omdat Google sinds maanden stelselmatig geblocked wordt (dan werkt het weer wel en dan weer een paar uur niet)

    @ Jos: Ik denk dat het voornamelijk interessant is voor middelgrote bedrijven die de markt willen testen. Ik ken zelf geen voorbeelden van Nederlandse bedrijven die dit doen, of die hier al succesvol mee geweest zijn. Je moet in ieder geval geen site in het Engels opzetten, want die wordt niet gelezen (en niet gevonden in de top resultaten van Baidu). Ook moet je natuurlijk zorgen dat je Chinese reacties kunt beantwoorden. De site zelf kun je buiten China hosten (sterker nog, dat moet omdat je een ICP licentie nodig hebt voor hosten in China, en die kun je pas krijgen als je hier een bedrijf hebt), maar hij is dan wel een stuk langzamer door de Great Firewall.

    @ Henk: Voordat je kritiek levert wellicht eerst zelf het artikel lezen en goed naar het interview luisteren op BNR (dat op de FD site staat waar ik naar link in mijn verhaal en dat ook de basis was voor dit verhaal). Daaruit blijkt namelijk dat het wel degelijk om optimaliseren van je site voor Baidu en de Chinese markt gaat. Hierin zegt Jan Beekwilder van Tribal onder andere dat je niet zo maar je site kan vertalen in het Chinees, en dat zij je helpen om je site zo in te richten dat deze gevonden wordt door zoekende Chinezen (met de juiste zoekwoorden, SOE dus). En uiteraard hoort daar ook adverteren op Baidu bij, want de zoekmachine wil er natuurlijk ook aan verdienen.
    Voor wat betreft het eerst dieper in de materie duiken, ik zit al jaren in de internet industrie in China en denk deze markt dus vrij goed te kennnen. Het doel van dit stuk was echter niet om een overzicht te geven van zoekmachines en online marketing in China in het algemeen, maar om specifief in te gaan op Tribal's activiteiten voor Baidu, en de markt voor deze service. Als je meer achtergrond informatie wil hebben over online marketing in China lees dan bijvoorbeeld dit artikel dat ik eerder voor Marketingfacts geschreven heb, of dit artikel dat over de groei van de online reclame in China gaat en dat aan het iResearch onderzoek van Paul refereert.

    geplaatst op
  • Interessant overzicht en goede analyse Marc & Paul!

    Het verbaasd me overigens dat nu pas een Nederlands bureau dit heeft opgepakt; ik schreef hierover al eens eerder op Marketingfacts.

    geplaatst op
  • Beetje off-topic maar toch aardig: Just one days after Google introduced Google Trends Chinese version, Baidu upgraded its Baidu Index service (via CWR).

    geplaatst op
  • @Marc : Bedankt voor je reactie. Ik vind het wel opvallend dat zelfs jij geen voorbeelden kent van Nederlandse bedrijven die dit doen. En jouw opmerking : 'Ik denk dat het voornamelijk interessant is voor middelgrote bedrijven die de markt willen testen' geeft eigenlijk ook aan dat er nog weing bekend is. Ondanks alle onderzoeken en raporten die reeds verschenen zijn. Ook hier geldt dus het motto : 'Testen, testen en nog eens testen'. Wij gaan zelf dit jaar de chinese versie van onze website lanceren onder de naam http://www.affidata.cn. Niet met het oogmerk om direct heel veel geld te verdienen maar juist om ervaring op te doen in de praktijk. Bottom-up. De site is overigens al voor 95 % vertaald in het Chinees (reeds zichtbaar op onze nederlandse site http://www.affidata.com). Ik ben met name ook geinteresseerd in de cultuurverschillen en de invloed daarvan op de 'usability' van de website. Het navigeren zal wel niet onderhevig zijn aan cultuurverschillen, maar wel het kleurgebruik, tekstinhoud en stijl, wel / niet visueel, zakelijk en sober of juist weer uitbundig. De vertaling lijkt mij het minst moeilijk. Het leren kennen van de markt en de cultuur het moeilijkst. En dit kan eigenlijk alleen met behulp van iemand die er vandaan komt of iemand zoals jij die werkzaam is in China. Mocht je een Nederlands bedrijf tegenkomen die al aan het 'testen' is mail me dan even.

    geplaatst op
  • Lees net dat er volgende week een nieuw webmailsysteem http://www.chinglish.com wordt gelanceerd dat Engelse tekst real-time in het Chinees vertaalt (en andersom). Interessant?

    geplaatst op
  • Ik kan niet beoordelen hoe goed het werkt omdat de site nog niet live is. De meeste web-based vertalingen zijn helaas zeer slecht, dus als ze beter zijn dan gemiddeld is er best een markt voor. Ik heb toevallig al een paar keer contact gehad met de mensen achter de site, en ik dacht eigenlijk dat het veel meer is dan alleen een webmailsysteem.

    Chinglish sponsort trouwens de Amsterdam-Beijing rally die vrijdag in Beijing aankomt, en ze hebben hiervoor onder andere een filmpje op Toodou geplaatst: http://www.toodou.com/programs/view/aRAYttJMlow/

    geplaatst op
  • De markt in China groeit als kool. CCW Research meldt dat Yahoo, Google en Baidu hun inkomsten zagen stijgen met 52,9%. David Utter van WebProNews vertaalt het artikel naar Amerikaanse dollars.

    geplaatst op
  • Ook Marketingbureau Yourzine waagt de overstap naar China

    geplaatst op
  • Opmerkelijk, Yourzine heeft me vorige week nog gebeld of ik onder embargo deze informatie wilde ontvangen. Daarna niets meer van ze gehoord. Wellicht vonden ze mijn vraag wat er nu zo bijzonder was aan de stap naar China iets te kritisch?

    geplaatst op
  • Ik deel het initiatief van Philips om vaste voet te krijgen op de chinese markt. De chinezen worden straks ook concurrent en zullen een deel van de markt inpikken. Anderzijds zijn de chinezen straks ook welvarend genoeg om de producten van Philips te verkopen. En daarom moet die naam ook goed ingepeperd worden en dat het staat voor kwaliteit en innovatie.

    Dat Philips niet zelf een vestiging opend in China is mij wel duidelijk. De marketingmanager van philips is nu directeur van Tribal China. En het is grappig om te zien dat de duitse vestiging van Tribal clickeffect adverteerd met lovende woorden van deze zelfde manager van philips. Het is gewoon een vriendje van de Tribal jongens. Ja grote namen zijn belangrijk op je CV, daar haal je icm enige media aandacht weer een klantje als Agis binnen.

    Ik vond Tribal niet zo professioneel was in het begin. Ik overweegde daar te solliciteren maar vond dat ze lucht verkochten, zoals websites verkopen in modules die in principe gratis te verkrijgen waren
    op het internet. Als klant zat je vast aan maandelijkse onderhouds- en update kosten wat ik vanuit mijn visie oplichterij vind maar wel noodzakelijk voor Tribal om te overleven. Ik zie dat meer uit de ogen van een programmeur dan van een klant. Later zag ik dat ze zich op het pad van zoekmachine marketing begaven. Hier zag ik een verhaal dat men het website moet zien als een spinnenweb, met een grote spin in het midden, die niet vanzelf op zijn hapjes afkwam, maar dat deze spin lekker gemaakt moest worden of zoiets. Ik moet er nu nog om lachen, creatief van Jeroen Beekwilder maar wel wat kinderlijk. Toch sla ik me nu nog op mijn kop dat ik dit zelf niet heb gedaan. Het belang van gevonden worden en de techniek weet ik al jaren, maar klanten van mij zagen dit niet. Wat ze goed hebben begrepen en ik toendertijd niet,is dat als de aandelenmarkt Google vooral gewaardeerd op de advertentiekosten die aan de rechterkant verschijnen van de Google site. Hoeveel is die linkerkant dan wel niet waard? Gezond verstand in zaken doen hebben deze lui wel, geef ik ze te kennen.

    Ook vermoed (vermoed) ik dat Google statistische data verkoopt aan Tribal en Checkit, zodat ze toch goede resultaten kunnen behalen binnen de gestelde regels.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.