Tribal gaat samenwerken met Chinese zoekmachine Baidu
Het Financieel Dagblad meldt vandaag dat Tribal Internet Marketing uit Den Bosch met de Chinese zoekmachine Baidu gaat samenwerken. Omdat wij zelf met Spill Group ook veel samenwerken met Baidu wekte dit artikel direct mijn interesse.
Tribal wordt agent voor China’s grootste zoekmachine in Europa. Concreet houdt dit in dat ze Baidu gaan promoten, en westerse bedrijven gaan helpen om hun sites te optimaliseren voor Baidu. Volgens hen bestaat er vrijwel geen informatie over Baidu en is het erg ingewikkeld om contact te leggen met de zoekmachine. Is dit echt zo, en bestaat er een markt voor deze service?
Om met de tweede vraag te beginnen, ik denk dat er zeker bedrijven zijn die deze service gaan gebruiken. Voor veel bedrijven is China een markt die ze best willen betreden, maar waarvan ze niet weten hoe ze dit moeten doen. Als een Nederlandse onderneming dan aanbiedt om te helpen met het optimaliseren van hun site voor China, denk ik dat bedrijven daar best geld voor over hebben.
Maar of deze service echt zo uniek is vraag ik me af. Elk interactief reclame bureau (ook de internationale) in China kan je helpen je Chinese site te optimaliseren. Maar wellicht is de drempel om met deze bureau’s in contact te komen voor bedrijven in Nederland te hoog. De meeste ondernemingen die een Chinese site opzetten zullen echter al eerste activiteiten in China ontplooid hebben, en dan is het niet meer zo moeilijk om bij deze bureau’s langs te gaan, of om zelf mensen te vinden die je kunnen helpen met SEO technieken.
Hierbij kom ik automatisch bij mijn eerste vraag: is het echt zo dat er vrijwel geen informatie over Baidu bestaat en dat het erg ingewikkeld is om contact te leggen met Baidu? Nee, dit is absoluut niet waar, maar je moet natuurlijk wel iemand hebben die Chinees spreekt. Vanaf de voorpagina van Baidu zit je na 3 clicks op gedetailleerde informatie over adverteren op Baidu, en er is zelfs een Engelse button waarmee je in het Engels contact met hen op kan nemen. Een snelle Baidu search op search engine optimalization voor deze zoekmachine levert ook een grote hoeveelheid informatie op.
De toegevoegde waarde van Tribal zit hem dus vooral in het feit dat je vanuit Nederland zonder Chinees te spreken je (Chineestalige) site in China kunt promoten. Zodra een bedrijf echter de stap naar China maakt, en men dus Chinees sprekende mensen in dienst heeft, is de meerwaarde niet zo groot meer. Spill Group heeft in China bijvoorbeeld een eigen account manager binnen Baidu, en deze persoon helpt ons bij het verbeteren van onze sites en bij het optimaliseren van onze zoektermen. Ik vraag me daarom af waarom bedrijven als Philips en Oce met eigen vestigingen in China belangstelling hebben voor Tribal’s diensten. Ik gun het Tribal van harte, maar het lijkt me persoonlijk niet de meest efficiente oplossing voor deze multinationals.
Voor welke Nederlandse bedrijven zou dit interessant zijn ? En dan bedoel ik niet multinationals als Philips. Is er een case bekend van een Nederlands bedrijf die op deze manier erin geslaagd is iets op te bouwen ? Ligt het niet meer voor de hand om als Nederlands bedrijf gebruik te maken van het Engels en van sites als alibabi.com
Zijn buitenlandse sites die ook in het Chinees beschikbaar zijn eigenlijk wel populair in China ? Hoe handel je als bedrijf reacties af van klanten die alleen Chinees spreken ?
Klopt het dat je eigenlijk alleen succes kunt hebben als je je site binnen China zelf laat hosten omdat de Chinese overheid Internet verkeer met het buitenland reguleert ?
Ik stel deze vragen omdat ik zelf ook een site heb die in het Chinees vertaald is (voor 95%). Dit is gedaan door een goede kennis van mij uit Hongkong die momenteel in Nederland woont. Zij gaat ook de Internet marketing verzorgen. Onze site ‘doet in’ secondhomes in voornamelijk Europa. Ik heb geen idee of er al Chinezen zijn die zich een luxueuze villa aan de Cote D’Azur kunnen veroorloven. Maar het is in ieder geval aardig om dit uit te proberen.
Wij zijn tevens bezig met een onderzoek of wij een secondhome site voor de Chinese interne markt kunnen opzetten.
correctie: RMB 9.1 billion moet natuurlijk zijn RMB 36.7 billion (USD 4.6 miljard) in 2010
@Marc:
Gezien de hoeveelheid aanvullende informatie van Paul: is het niet beter om eerst iets dieper in de materie te duiken alvorens een post te plaatsen? Uit je stukje blijkt namelijk ook niet dat je het nieuwsbericht erg goed hebt gelezen, volgens mij gaat het er juist niet om dat het bedrijf je helpt met optimaliseren voor Baidu, maar juist voor adverteren in Baidu.
@Paul:
Bedankt voor de aanvullende info, erg interessant!
De aanvullende informatie is hel mooi . Maar ik vind het allemaal iets te theoretisch. Zijn er voorbeelden van Nederlandse bedrijven die al via Baidu de Chinese markt aan het bewerken zijn ? Of is het bericht in het Financieel Dagblad gewoon een stukje PR voor Tribal Internet Marketing….
@Marc : Bedankt voor je reactie. Ik vind het wel opvallend dat zelfs jij geen voorbeelden kent van Nederlandse bedrijven die dit doen. En jouw opmerking : ‘Ik denk dat het voornamelijk interessant is voor middelgrote bedrijven die de markt willen testen’ geeft eigenlijk ook aan dat er nog weing bekend is. Ondanks alle onderzoeken en raporten die reeds verschenen zijn. Ook hier geldt dus het motto : ‘Testen, testen en nog eens testen’. Wij gaan zelf dit jaar de chinese versie van onze website lanceren onder de naam http://www.affidata.cn. Niet met het oogmerk om direct heel veel geld te verdienen maar juist om ervaring op te doen in de praktijk. Bottom-up. De site is overigens al voor 95 % vertaald in het Chinees (reeds zichtbaar op onze nederlandse site http://www.affidata.com). Ik ben met name ook geinteresseerd in de cultuurverschillen en de invloed daarvan op de ‘usability’ van de website. Het navigeren zal wel niet onderhevig zijn aan cultuurverschillen, maar wel het kleurgebruik, tekstinhoud en stijl, wel / niet visueel, zakelijk en sober of juist weer uitbundig. De vertaling lijkt mij het minst moeilijk. Het leren kennen van de markt en de cultuur het moeilijkst. En dit kan eigenlijk alleen met behulp van iemand die er vandaan komt of iemand zoals jij die werkzaam is in China. Mocht je een Nederlands bedrijf tegenkomen die al aan het ’testen’ is mail me dan even.
Lees net dat er volgende week een nieuw webmailsysteem http://www.chinglish.com wordt gelanceerd dat Engelse tekst real-time in het Chinees vertaalt (en andersom). Interessant?
Opmerkelijk, Yourzine heeft me vorige week nog gebeld of ik onder embargo deze informatie wilde ontvangen. Daarna niets meer van ze gehoord. Wellicht vonden ze mijn vraag wat er nu zo bijzonder was aan de stap naar China iets te kritisch?
Ik deel het initiatief van Philips om vaste voet te krijgen op de chinese markt. De chinezen worden straks ook concurrent en zullen een deel van de markt inpikken. Anderzijds zijn de chinezen straks ook welvarend genoeg om de producten van Philips te verkopen. En daarom moet die naam ook goed ingepeperd worden en dat het staat voor kwaliteit en innovatie.
Dat Philips niet zelf een vestiging opend in China is mij wel duidelijk. De marketingmanager van philips is nu directeur van Tribal China. En het is grappig om te zien dat de duitse vestiging van Tribal clickeffect adverteerd met lovende woorden van deze zelfde manager van philips. Het is gewoon een vriendje van de Tribal jongens. Ja grote namen zijn belangrijk op je CV, daar haal je icm enige media aandacht weer een klantje als Agis binnen.
Ik vond Tribal niet zo professioneel was in het begin. Ik overweegde daar te solliciteren maar vond dat ze lucht verkochten, zoals websites verkopen in modules die in principe gratis te verkrijgen waren
op het internet. Als klant zat je vast aan maandelijkse onderhouds- en update kosten wat ik vanuit mijn visie oplichterij vind maar wel noodzakelijk voor Tribal om te overleven. Ik zie dat meer uit de ogen van een programmeur dan van een klant. Later zag ik dat ze zich op het pad van zoekmachine marketing begaven. Hier zag ik een verhaal dat men het website moet zien als een spinnenweb, met een grote spin in het midden, die niet vanzelf op zijn hapjes afkwam, maar dat deze spin lekker gemaakt moest worden of zoiets. Ik moet er nu nog om lachen, creatief van Jeroen Beekwilder maar wel wat kinderlijk. Toch sla ik me nu nog op mijn kop dat ik dit zelf niet heb gedaan. Het belang van gevonden worden en de techniek weet ik al jaren, maar klanten van mij zagen dit niet. Wat ze goed hebben begrepen en ik toendertijd niet,is dat als de aandelenmarkt Google vooral gewaardeerd op de advertentiekosten die aan de rechterkant verschijnen van de Google site. Hoeveel is die linkerkant dan wel niet waard? Gezond verstand in zaken doen hebben deze lui wel, geef ik ze te kennen.
Ook vermoed (vermoed) ik dat Google statistische data verkoopt aan Tribal en Checkit, zodat ze toch goede resultaten kunnen behalen binnen de gestelde regels.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!