Toename online marketing banken en verzekeraars
Uit een benchmark studie van FX.nl blijkt dat het bank- en verzekeringswezen dit jaar meer aan online marketing zal uitgeven dan vorig jaar. Eenderde van de ondervraagden gaf aan in 2004 meer dan EUR 250.000 uit te zullen geven aan internetmarketing. Verder kwam naar voren dat internet inmiddels structureel wordt ingezet voor marketing, communicatie en verkoop.
Online advertising is een vast onderdeel van de communicatiemix geworden. Vrijwel alle online mediavormen (banners, zoekmachines, e-mail marketing, zoekmachine marketing) worden hierbij ingezet. Er wordt niet alleen campagnematig gewerkt. Ruim 40% hecht er belang aan om duurzaam op internet te worden gevonden. Mediaplanning vindt selectief en gericht plaats. Er worden specifieke sites ingezet en op algemene sites wordt voornamelijk op relevante pagina’s geadverteerd.
Uit de studie blijkt dat internet zich duidelijk heeft ontwikkeld tot een volwassen en volwaardig commercieel instrument voor het bank- en verzekeringswezen. Communicatie en verkoop worden nagenoeg even vaak als reden genoemd om internet in te zetten. Doelstellingen beperken zich dus niet langer uitsluitend tot directe verkoop of het genereren van leads.
In totaal werden 150 banken en verzekeraars benaderd, wat resulteerde in 65 bruikbaar ingevulde vragenlijsten. Het onderzoek bestond uit een online vragenlijst die is terug te vinden op www.fx.nl/enquete2003 De benchmark studie is tegen kostprijs (EUR 295 excl. btw) bij FX.nl (020-6262120) verkrijgbaar.