Thee, Britney, Chat en Games

Seth Godin vergelijkt op zijn blog de zoekresultaten voor het woord Tea bij Google, bij del.icio.us, Squidoo en Flickr en concludeert dat de zoekresultaten van de laatste drie sites, die gebaseerd zijn op tags van gebruikers, veel nuttiger zijn. Zijn conclusie: “Am I missing something? Handbuilt search just seems to work better, unless you’re really good at boolean searches or looking for something really specific.”
Aardig voorbeeld, maar ja, hij mist iets.
Thee is een nogal willekeurig woord om deze test mee te doen (of eigenlijk niet, op Squidoo blijkt de TEa lens ook de Lens of the Day te zijn). Zoeken er ooit mensen op thee bij een zoekmachine? Nee, mensen zoeken op Britney Spears, Chat, Games (drie willekeurige woorden uit de Zeitgeist 2004)
Ik heb zijn test voor deze top-keywords bij zoekmachines doorgevoerd, waarbij ik Flickr buiten beschouwing laat omdat de resultaten daar foto’s zijn en geen links.
Britney
Google – Nummer een: de officiele Britney site
Squidoo – Nummer een resultaat: Een site over afvallen
del.icio.us Nummer een resultaat: Britney Spears guide to Semiconductor Physics
Chat
Google – Nummer een: Yahoo! Chat
Squidoo – Nummer een: Join the Squidoo chat room
del.icio.us – Nummer een: The A. L. I. C. E. Artificial Intelligence Foundation
Games
Google – Nummer een: Yahoo! Games
Squidoo – Nummer een: geen lens maar DMOZ.org resultaten
del.icio.us – Nummer een: Good Experience Games – good games, fun games
Mijn conclusie: Google geeft goede resulaten (en linkt graag naar concurrent Yahoo!), uit de del.icio.us resultaten is wel af te leiden waar het over gaat en Squidoo van mijnheer Godin zelf is onbruikbaar om iets over deze algemene onderwerpen te vinden.
Ik geloof wel dat tags, handmatige selectie en resultaten uit mijn vriendennetwerk een verrijking kunnen betekenen voor zoekresultaten, Seth Godin heeft zich bij zijn mini-onderzoek meer laten leiden door het enthousiasme over zijn eigen project dan door de feiten. Als je gaat zoeken op nerdy termen is del.icio.us overig wel degelijk een nuttige aanvulling op google resultaten.
Scherp, je hebt gelijk.
Alleen is het Google’s taak om ook Squidoo en del.icio.us te spideren, om daar ook kennis uit te halen. Google hoort (net als ze doen met dmoz en het hele concept achter pagerank) de menselijke hand indirect meer in hun resultaten terug laten komen.
Ik vind het vergelijken van Google met Squidoo en del.icio.us niet zo nuttig eigenlijk.