The social customer: een dagje social media inspiratie
Dinsdag 11 december werd het event The Social Customer gehouden in Fort Voordorp in Groenekan. De dag had een focus op het gebruik van social media, zowel voor B2B als voor B2C. Met sprekers van grote merken als KLM, Sanoma en The Voice of Holland beloofde het een mooie dag te worden. Hieronder de hoogtepunten van de dag.
Happy Holidays met KLM
Een opvallende spreker was Victor van der Wijk van KLM. Hij liet uitgebreid zien hoe KLM met haar social media om gaat. Zo is KLM 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar in 7 talen op Facebook en Twitter. Vragen worden in 30 minuten beantwoord en problemen worden binnen 9 uur opgelost. Hiervoor is wereldwijd een team van 60 man opgesteld. Klachten die de maatschappij onder andere ontvangt gaan over het spaarprogramma Flying Blue, bestaande boekingen, bagage en complimenten voor de crew.
Een mooie toevoeging vond ik dat senior pursers op de vluchten uitgerust zijn met een iPad. Hiermee staan zij in rechtstreekse verbinding met het social media-team. Als er een klacht of compliment over de vlucht binnen komt, kan de purser daarop rechtstreeks actie ondernemen.
Een scoop tijdens de lezing was de Happy Holidays Flight. Hierbij werden gasten die op het punt stonden een reis te maken naar Chicago zonder dat ze het wisten geüpgraded naar business class. Deze speciale ruimte was geheel in kerstsfeer gebracht en tijdens de vlucht werd er een show gegeven door comedians van Boom Chicago. Daarnaast kwam de Kerstman zelf natuurlijk ook even langs. Bekijk hieronder het filmpje.
De archetypen van SunIdee
Een andere opvallende spreker was Deborah Nas van SunIdee. In haar lezing vertelde zij over de 8 archetypen die zij in de wereld van social media heeft geanalyseerd. Zeer herkenbaar en iedereen kan vast wel een bijbehorende naam aan deze types geven. Zo analyseerde zij:
-
Kwebbelaar – praat de hele dag op social media over wat ze aan het doen is: eten, slapen, douchen etc.
-
Verbinder – een echte netwerker en houdt ervan om mensen met elkaar in contact te brengen.
-
Mentor – helpt graag mensen en deelt graag kennis met anderen.
-
Liefhebber – heeft een passie voor een specifiek onderwerp en wil hier alles over weten.
-
Gids – is een expert op een bepaald specifiek onderwerp en heeft hiermee status verworven.
-
Bundelaar – heeft brede interesse en heeft een oneindige nieuwsgierigheid voor verschillende onderwerpen.
-
Klager – heeft overal een mening over en laat deze graag horen. Je hebt wel verschillende types klagers: van mensen die genoeg hebben aan een excuus tot mensen die bijna niet meer tot rust te krijgen zijn.
-
Narcist – laat graag aan anderen zien dat het goed gaat en vertelt graag over zijn of haar eigen leven.
De sociale winkel van Favela Fabric
De radartjes in mijn hoofd begonnen pas echt goed te draaien toen ik een presentatie zag van Sander Dullaart van The Social Shop. Dit concept, waarover al eerder bericht hier op Marketingfacts, bestaat pas 6 maanden en is onderdeel van Favela Fabric. In 2,5 maand heeft Sander dit concept met zijn bedrijf gebouwd en het steunt op de pilaren: eerlijk, open en transparant. Het komt erop neer dat als jij enthousiast bent over een product, jij dan degene bent die er op dat moment het beste ‘reclame’ voor kunt maken. Je kunt dat product mét korting in een eigen shop verkopen en dit vervolgens aanbevelen bij je vrienden via Facebook of Twitter. Als je een product verkoopt via je shop krijg je een vergoeding. Je kunt ervoor kiezen deze zelf te houden, maar je kunt hem ook delen met je koper óf aan een goed doel schenken.
Merken die al meedoen met het concept van The Social Shop zijn bijvoorbeeld Sabon en Anderzorg. Binnenkort zijn ook producten van Bol.com, Volkswagen en UPC beschikbaar om in je shop te zetten. Merken kunnen hierdoor handig gebruik maken van enthousiaste fans van hun producten. Deze fans hebben vaak vrienden die op hen lijken en daardoor is er grotere kans dat ook zij het product wel willen aanschaffen. Interessante ontwikkelingen dus!
Met sterke sprekers en een afwisselend programma op een bijzondere locatie hebben Heliview en haar sponsors Favela Fabric, Clockwork & KSI een mooie dag neer gezet.
Goed artikel! Ik mis alleen de goeroe een beetje in je opsomming. Of is dat een mengeling van een aantal archetypen?
Hoi Kees, dank voor je reactie. Ik denk dat de goeroe in dit overzicht de ‘Gids’ is. Maar wellicht kan Deborah daar meer over zeggen. Ik heb haar via Twitter gevraagd mee te kijken!
Dat heb je goed begrepen Rianne! De goeroe is inderdaad de gids.
Herken je je in de onderstaande beschrijving? Dan ben je zelf misschien ook wel een gids!
Je bent onderdeel van een kleine maar invloedrijke groep: je bent een expert op een specifiek onderwerp, en je hebt hiermee status verworven. Je wilt anderen inspireren op jouw expertisegebied en post daarom veel updates. Je hebt veel volgers op youtube, twitter en Facebook die je bewonderen. De vele volgers en positieve comments geven je een kick die verslavend kan zijn.
Je krijgt regelmatig vragen van volgers om je mening over bepaalde onderwerpen of producten te delen. Fabrikanten vragen je om hun producten te reviewen en te promoten. Dit doe je door middel van blog posts en vaak ook door filmpjes te plaatsen op youtube. Hierbij probeer je altijd eerlijk te blijven want je onafhankelijkheid is een belangrijk onderdeel van je status.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!