Hoor je hem ook, die diepe zucht na het lezen van deze kop? Weer zo’n blog die ‘iets’ deaud verklaard. Maar in dit geval komt de boodschap van een heel opmerkelijke bron: Ster, stichting etherreclame. Samen met Microsoft Advertising, Mindshare en MetrixLab onderzocht Ster of “het inzetten van een pre-roll naast televisie [..] van toegevoegde [is] waarde op het communicatie-effect.”
Spontane merkbekendheid
Waar kwamen ze op uit? Spontane merkbekendheid is 0% bij alleen televisiecampagne, en 0% bij online video met preroll. Tezamen is er wel een significant effect: 5% spontane merkbekenheid. Koren op de molen van Microsoft, na Youtube met MSN Video het grootste video- (en dus preroll)-kanaal. Het volledige artikel op Marketingfacts staat hier, beneden video-interview met met Swantje Brennecke (rechts, partner businessplanning Mindshare) en Rachael Parratt (hoofd marketing Microsoft Advertising). Zónder preroll. Helaas.
Effect combinatie televisie en online video sterker from Remco Janssen on Vimeo (op Flip, met dank aan een opdrachtgever, CNV)