Telecombedrijven op tv-markt met ADSL

18 augustus 2003, 08:37

Met onder meer ‘Gute Zeiten, Schlechte Zeiten’ bij T-Online en ‘The Dark Age of Camelot’ bij Wanadoo, proberen telecombedrijven met ADSL een nieuwe markt op te bouwen voor online diensten. T-Online gaat in interactieve televisie.

Financial Times pakt voorbeelden van Wanadoo en T-Online bij de kop om te schrijven dat televisie op verzoek een volgende kans krijgt, maar nu via internet. Heise berichtte over aankoop van filmrechten door T-Online.

T-Online tekende overeenkomsten voor ontwikkeling van video on demand online met Hollywood, onder meer met Disney, Sony Pictures, Universal en Warner Brothers. In december moeten films van deze producenten te zien zijn op televisie met DSL-aansluitingen, via een set-top box van Fujitsu Siemens die iets minder dan 1.000 euro kost.

Het gaat hier om een hele nieuwe combinatie van (A)DSL en televisie.

Online gewenning

Doelstelling van de telecombedrijven is om met de groei van het aantal uren online ook meer inkomsten binnen te halen. T-Online heeft nu 3 miljoen breedbandklanten, Wanadoo bijna 2 miljoen.

T-Online heeft volgens Forrester al meer dan 1.000 betaalde elementen op de site, Wanadoo heeft er 200.

De grote internetaanbieders verdelen de koek. In Duitsland is T-Online met een marktaandeel van 53 procent, gesteund door het monopolie van Deutsche Telekom, erg sterk. In Spanje is ze met dochter Ya.com de derde aanbieder, in Frankrijk met Club Internet nummer vier.

Wanadoo is dankzij France Telecom in Frankrijk de grootste, en is nummer twee in Spanje achter Terra van Telefonica, en nummer een in Engeland met Freeserve. Tiscali moet, als partij die onafhankelijk is van een telecommonopolist, hiertegen opboksen en probeert dat gemis op te vangen met pan-Europese dekking. Dat is moeilijk, en Tiscali heeft het zwaar, net als America Online in Europa.

RTL in strijdperk

Financial Times verstrekt de details over video niet. Eerder dit jaar, tijdens het TVmeetstheWeb congres in Amsterdam, gaf Robert Fahle, hoofd platformontwikkeling van RTL New Media in Duitsland, al een kijkje in de keuken van het spel van de grote partijen online. Het blad Adfo Web schreef erover:

Via T-Online’s breedbandportaal T-Vision.de levert RTL dagelijks een preview van de Duitse variant van Goede Tijden, Slechte Tijden. Zes uur voordat het programma op televisie komt, om 19.00 uur, kunnen de echte fans het programma al online bekijken. Dit kost de soap-diehards 0,99 euro voor de aflevering van die dag.

Ook afleveringen die reeds op televisie zijn uitgezonden zijn on demand te bekijken, voor 0,80 euro per uitzending. Fahle: “De uitzendkwaliteit op internet is nog niet te vergelijken met die van televisie. Maar voor de fans is de mindere kwaliteit acceptabel.”

Ook zet RTL via T-Online maandelijks 800 nieuwe stukken video online, van nieuws tot videoclips tot interviews. Toegang tot deze Video Lounge kost 0,49 euro voor 24 uur toegang, een pasje voor 5 dagen toegang 2 euro.

Winst maken de partijen hier nog niet mee, maar het gaat erom internetters te laten wennen aan video bekijken via internet, en daarvoor te laten betalen.

In Nederland heeft de VPRO deze zomer meer video dan ooit tevoren online gezet, in duidelijke rubrieken. Dit is gratis, want betaald uit belastinggeld.

Bron:

http://www.planet.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief