Tariefsverhoging VIA is een slecht plan, vindt BVA

Stijging van 15 procent is daarbij buitenproportioneel gezien de inflatiecijfers van de verschillende kostendrijvers.

28 september 2022, 17:24 1822 x gelezen

BVA, het netwerk van marketingbedrijven, is not amused over de aankondiging van VIA dat het zijn leden adviseert om de uurtarieven te verhogen vanwege hoge inflatiecijfers. We schreven daar gisteren over. BVA beschouwt de stijging van 10 tot 15 procent als ‘buitenproportioneel’ en roept bureaus op om mee te denken met hun klanten hoe merken in deze tijden kunnen blijven adverteren en gezond kunnen blijven.

BVA gooide er zojuist een persbericht uit om zijn ongenoegen te uiten. Daarin stelt het dat het voor alle bedrijven uitdagende tijden zijn: ‘Bij adverteerders leidt de inflatie tot enorme kostenstijgingen. Niet alleen van personeel en huisvesting. Maar ook van kosten voor bijvoorbeeld grond- en hulpstoffen, productie en transport. De druk om deze omstandigheden het hoofd te bieden door -onder andere- kosten te besparen is enorm’.

Een sterke verhoging van de bureautarieven vindt BVA onwenselijk en confronteert adverteerders met nog een extra uitdaging: ‘Zeker omdat het juist in deze tijden belangrijk is dat merken blijven communiceren met hun klanten om ook op langere termijn sterker uit de strijd te komen. En hierbij is goed en kwalitatief creatief werk natuurlijk essentieel’.

BVA hoopt dat bureaus hun klanten juist bijstaan in die uitdagingen en hun verhogingen beperkt houden tot de daadwerkelijke kostenstijgingen in hun bedrijfsvoering. Een stijging van 15 procent is daarbij buitenproportioneel gezien de inflatiecijfers van de verschillende kostendrijvers. Daarnaast roept zij de bureaus óók op om mee te denken met adverteerders. Samen onderzoeken hoe door efficiënter en slimmer met beschikbare budgetten om te gaan tóch de beoogde resultaten bereikt kunnen worden.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!