‘Uurtarieven  reclame- en communicatiebureaus moeten omhoog’

VIA: 'Deze indexering is noodzakelijk om het bedrijfsresultaat op hetzelfde niveau te houden.'

27 september 2022, 11:39 2120 x gelezen

In een opmerkelijke oproep van branchevereniging VIA adviseert het vandaag zijn aangesloten leden om hun uurtarief te indexeren voor 2023. Gezien de inflatie is het advies een gemiddelde stijging van 10 tot 15 procent door te voeren.

VIA heeft in totaal 260 aangesloten leden die overwegend werkzaam zijn in data, media, creatie en technologie. Die  variëren volgens eigen zeggen van CEO’s tot starters en van professionals werkzaam bij adverteerders, media-, reclame- en communicatiebureaus en ad-techplatformen tot exploitanten en uitgevers.

Van hen heeft tot nu toe heeft nog een ’te klein gedeelte van de VIA-leden indexatie toegepast’, stelt VIA ‘Om de communicatie- en reclamebranche duurzaam te laten groeien en ruimte te houden voor creatief en innovatief werk is het voor bureaus belangrijk deze prijsindexatie toe te passen op de tarieven. Afgelopen jaren stegen de tarieven van bureaus nauwelijks. Daar zal in 2023 verandering in komen.’

Saskia Baneke, directeur van VIA Nederland in het persbericht dat vanmorgen werd verspreid: “Uit gesprekken met onze leden blijkt dat minder dan een derde jaarlijks de verkooptarieven indexeert. Slechts een enkeling denkt de huidige inflatiecijfers voor 100% door te berekenen. Daarnaast is er een verwachte salarisstijging op komst. Deze stijgende kosten zetten het perspectief van veel van onze leden onder druk. Vandaar wij dit signaal als VIA aan onze leden en de industrie afgeven. Om in onze branche ruimte te behouden voor groei en innovatie lijkt komende indexatie nodig en onoverkomelijk. ”

 

 

 

Over VIA

VIA is hét netwerk dat de hele marketingketen verbindt en samen met de in totaal 260 leden de markt vooruithelpt. Een netwerk waarin plaats is voor data, media, creatie en technologie en voor iedereen in de branche. Van CEO’s tot starters en van professionals werkzaam bij adverteerders, media-, reclame- en communicatiebureaus en ad-techplatformen tot exploitanten en uitgevers. Want wij geloven dat verbinding de motor van vooruitgang is. Voor meer informatie: vianederland.nl

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De redactie van Marketingfacts bestaat uit Luuk Ros & Matthijs van den Broek. Alle postings op de site worden door ons beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!