Talpa, een analyse tot nu toe
Mediaonderzoek: Carat Insight, de media- en research afdeling van het mediabureau Carat, heeft onlangs in haar online periodiek Hot Spots een eerste balans opgemaakt van Talpa. Een interessante analyse van een zender die pas twee maanden en een beetje in de lucht is. Talpa heeft de belofte gedaan om aan het einde van het jaar een zenderaandeel te hebben op de belangrijke commerci?le doelgroep 20-49 jaar van 10% (18.00-24.00 uur) en dat lijkt, tot op heden, te lukken.
Alle kritiek op Talpa van de afgelopen weken onterecht?
Volgens mij toont alles rond Talpa alleen maar aan dat televisie het meest passieve medium ever is. Het interesseert de kijker (zeker in het begin) niet wat er waar uitgezonden wordt. Als ze een gewoonte hebben, leren ze die niet snel af. Dus als ze kijken naar Ned 2, dan kijken ze naar Ned 2. Ook als daar opeens voetbal mist. Ik denk niet dat unieke content op televisie ervoor zal zorgen dat iemand dat op kanaal 38 gaat ophalen. Het medium is daarvoor gewoonweg niet gemaakt…nog niet.
@ Robin: Zou dat de kracht van televisie zijn? Ik denk het wel. Het is een passieve manier van contentconsumptie. Ontwikkelingen als PVR en interactieve televisie snoepen wel kijktijd af, maar kijkers kunnen nou eenmaal niet de hele avond in de weer blijven met de afstandsbediening. Bovendien is televisie een sociaal medium (samenkijken). De hele avond keuzes maken leidt tot conflicten in de huiskamer. Dat houdt niemand vol. De grote bedreiging is de toename van het aantal eenpersoonshuishoudens.
@mediaonderzoek “PVR en interactieve televisie snoepen wel kijktijd”. dat is dus niet zo, pvr huishoudens kijken meer TV maar minder realtime en dus ook minder (traditionele) reclame…
herstel “live kijktijd”
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!