Tablet is gemeengoed: meer dan helft Nederlandse huishoudens bezit tablet

13 maart 2014, 10:29

iPad nog altijd favoriet

Op dit moment ben ik druk bezig met de updaten van het Marketingfacts Jaarboek. Dat is voor mij tijd voor reflectie. Waar vorig jaar nog 'mobiel is booming' of 'enorme groei tablets' stond, is dit jaar de tablet en het gebruik van mobiele apparaten gemeengoed te noemen. Meer dan de helft (51 procent) van de huishoudens in Nederland had in het vierde kwartaal van 2013 een of meer tablets. Dit is een groei van 9 procentpunten in vergelijking met een half jaar eerder. Dat blijkt uit het onderzoek 'Dutch Tablet User Q4 2013' (n=6600) van Telecompaper.

Tablets worden daarmee in ongeveer 3,8 miljoen huishoudens in Nederland gebruikt. Volgens het onderzoek is 19 procent van de mensen zonder tablet van plan om er binnen zes maanden eentje te kopen. Een half jaar eerder was dit eveneens 19 procent en de helft van deze groep heeft inmiddels een tablet aangeschaft.

iPad nog altijd onaantastbaar

De iPad van Apple is in Nederland nog steeds de meest populaire tablet. Het aandeel van Apple in de Nederlandse tabletmarkt is de afgelopen kwartalen stabiel gebleven, terwijl dat van Samsung aan het groeien is. Consumenten geven aan dat de belangrijkste reden om voor een bepaalde tablet te kiezen het imago van het merk is, voornamelijk wat betreft toestellen van Apple. Voor bezitters van een Samsung-tablet is de prijs net zo belangrijk als het imago, namelijk in meer dan eenderde van de gevallen.

Browsen en games meest populair

Tablets worden in Nederland het vaakst gebruikt om mee te browsen op internet en om games mee te spelen. De iPad 2, 3 en 4 worden vaker dan andere tablets gebruikt om online mee te shoppen. Vrouwen benutten de tablet vaker dan mannen om te gamen en om social media te gebruiken. Gemiddeld worden tablets negen en een half uur per week gebruikt, waarbij de gemiddelde leeftijd van een tabletgebruiker op 42 jaar ligt.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief