SXSW Update: 10 opvallende start-ups & de opmars van social TV

11 april 2013, 13:29

Op zoek naar de start-ups van 2013? Op SXSW presenteerden talloze start-ups hun concept, maar welke waren het meest opvallend? Vergeet ook niet dat social TV nu echt lijkt door te zetten. Welke ontwikkelingen zijn er geweest op het gebied van social TV?

10 opvallende start-ups

Op SXSW Interactive zijn er onnoemelijk veel start-ups aanwezig die zich allemaal in de spotlight willen werpen. Dit waren de meest opvallende start-ups volgens Paolo Martorino.

1. Fleksy

Hoe vaak typ jij iets verkeerd op je smartphone? Of dat je autocorrect een complete ander woord ervan maakt dan je wilde. Start-up Fleksy gaat hier verandering in brengen. Deze start-up komt uit Griekenland en helpt mensen intuïtief te typen. Kijk maar naar het onderstaande filmpje:

Deze app is inmiddels al te downloaden voor iOS devices.

Fleksy & Leap Motion

Wilde jij altijd al je computer besturen zonder dat je de PC aanraakt? Minority Report, anyone? Leap Motion is een klein device dat je handbewegingen registreert en daarmee je computer kan besturen; zie ook de review van Vincent Everts. Ze hadden zelfs een demo die Fleksy met Leap Motion combineerde. Ben jij al verkocht? Ze nemen nog pre-orders aan.

2. Tinder

Nieuwe discovery-app Tinder brengt je in contact met mensen die je niet kent. De focus van deze app ligt op dating. Opvallend was dat deze app relatief veel aandacht kreeg, wordt dit het nieuwe manier van dating?

3. Mico

Mico is een hoofdtelefoon/app die in staat is om het humeur van de gebruiker te monitoren en de afgespeelde muziek daaraan aan te passen. Klinkt futuristisch, maar het schijnt ook echt te werken.

4. Identified

Start-up Identified is 2 jaar geleden opgericht vanuit Stanford University. Ze wilden de data van Facebook op een slimme manier inzetten voor recruiters. Zoals Brian Solis het noemt, is het de sexy versie van LinkedIn.

5. Desti

Desti is een interessante start-up uit Israël en is nu al een top-25 travel-app en noemt zich 'de Siri van travel'. Travelsites zijn vaak frustrerend als je iets zoekt en Desti wil hierbij helpen door de juiste content en opties op basis van een persoonlijke vraag te leveren. Je kan elke vraag stellen die je wilt. Desti kan op basis van jouw wensen geschikte travel spots voor je uitzoeken.

6. Between

Privacy, een punt dat steeds vaker een issue is voor mensen. Je wilt niet dat iedere Facebook-vriend jouw nachtje uit kan zien. Sommige dingen wil je onder elkaar houden. Between is een social network gericht op koppels. Dit is letterlijk een netwerk waar je alleen met zijn 2en updates met elkaar deelt, want soms wil je even wat privacy.

7. Present.me

Een mengelmoes van Slideshare en YouTube, dat is in een notendop Present.me volgens co-founder Spencer Lambert. Met deze applicatie kan je een slideshow combineren met een video. Aan de linkerkant zie je de slides en de rechterkant de video. Deze start-up is vooral zakelijk gezien interessant.

8. Ouya

Gameliefhebbers kennen ongetwijfeld de nieuwe game console Ouya al. Everybody else, het is een betaalbare console die een ‘open’ ecosysteem biedt voor gebruikers en developers. De console is volgens Julie Uhrman, oprichter, tevens hackable. Het mooie aan deze console is dat deze vorig jaar op Kickstarter is geplaatst. Dit is uitermate succesvol verlopen.

9. Lyft

Lyft is een app die de transportsector zal veranderen. Deze app laat je on-demand een auto oproepen die je kan vervoeren. Volgens de makers betalen mensen 20 tot 30% minder dan een taxi.

10. Icon.me

In deze digitale eeuw delen mensen nog steeds fysieke businesscards. Vreemd zou je denken, bij Icon.me hebben ze hier het antwoord op. Koppel je jouw sociale profielen aan Icon.me, dan genereert deze jouw sociale businesscard. Op deze pagina kan je meer info vinden dan de standard bio, maar ook je activiteit van Twitter, LinkedIn, Facebook, etc.

Social TV

Wat is social TV? De digitale interactie tussen mensen en de TV waarbij content ook een rol vormt van de interactie. Denk bijvoorbeeld aan een voetbalwedstrijd waarbij de gebruiker extra informatie binnen krijgt via een second screen.

Waarom is social TV interessant?

Het is de nieuwe watercooler. Je hoeft niet meer te wachten om je verhaal te delen met je collega’s. Deel jouw ervaring direct met je collega’s. Social TV kan je ook toegang geven tot exclusieve content. Dit geeft producers de mogelijkheid om het publiek naast uitzendingen ook aan zich te binden. Zo zie je nu al eens voorbijkomen dat personages uit een serie een sociaal profiel hebben waar mensen met dit personage kunnen praten. Voor gebruikers is content discovery ook interessant: wat voor vergelijkbare series zijn er nog meer?

Research

Uit een onderzoek van Nielsen blijkt dat social TV enorm aan het groeien is. Bijna een kwart van de mensen in de leeftijdscategorie 18 – 34 jaar gebruikt Twitter om te vertellen wat ze van een programma vinden.

De industrie begrijpt ook deze ontwikkeling, dat blijkt maar eens uit de onderstaande overnames:

TV-show/film check-in-app GetGlue zou overgenomen worden door Viggle, maar dit ging op het laatste moment niet door. Er gaan nu geruchten dat Facebook GetGlue gaat overnemen. Facebook heeft namelijk al veel informatie van zijn gebruikers en de toevoeging van specifieke check-ins op TV-programma’s betekenen weer een mooie dataverrijking.

Social TV blijkt steeds groter te worden. De Super Bowl haalde dit jaar 20 miljoen tweets (14 miljoen 2012) met 230.000 tweets per minuut. De Grammy’s haalde 14 miljoen tweets, dat was nog maar 5 miljoen tweets in 2012. Inchecken op shows lijkt ook geen fad te zijn, maar mensen checken netjes elke week in. Zo laten wekelijks 60.000 Walking Dead-fans weten dat ze de show bekijken.

Al deze data die verkregen worden via check-in-services zoals GetGlue betekenen overigens dat Nielsen steeds irrelevanter wordt met zijn onderzoeken. Nu worden zo’n 25.000 huishoudens gemeten met Nielsen. Hierin zijn geen statistieken meegenomen van Hulu, Netflix, Apple TV, Amazon Prime, Roku, tablets, etc. En dat terwijl de markt hier steeds verder naartoe verschuift.

In de toekomst zullen er steeds meer mensen hun mening over een show loslaten op Twitter. Producers en adverteerders begrijpen deze trend al en leren hiermee ook hun doelgroep kennen: “Our program has three times the engagement, because we’ve got many more people tweeting about it—and by the way, they’re young, they’re tech-savvy, and they buy lots of products.

Waarom social TV inzetten?

Discovery

Hoe meer mensen online kijken, hoe beter de show schijnt te zijn. Als mensen niet over je praten, heb je eigenlijk een achterstand. Soms gebruiken ze acteurs van een andere show om kijkers te werven voor een nieuwe show.

Fan-engagement

Wat zijn strategieën die ingezet kunnen worden om kijkers bij de show te betrekken?

  • Sociale profielen aanmaken voor personages. Deze personages gedurende de week laten tweeten om de interactie op pijl te houden. Dit houdt mensen aan het kijken. Stel: je volgt al heel lang Lost, dan ga je een binding voelen met de acteurs. Dus als ze ook een personage hebben op Twitter, dan voelen ze zich meer verbonden.

  • Vraag input van fans wat zij willen zien. Zo werd tijdens de Golden Globes gevraagd wie de fans graag geïnterviewd wilden zien.

  • Mensen voelen zich sterker verbonden als ze hier samen over twitteren. Merken kunnen hierop inspringen door het gebruik van specifieke hashtags te stimuleren. Deze hashtags zijn ankers geworden zodat men weet waar ze over tweeten en doorzoekbaar zijn.

Tijdens de Super Bowl in 2011 communiceerde Audi als enige adverteerder een hashtag. In 2013 communiceerde de helft van de adverteerders hashtags.

Realtime participation

Tijdens live-evenementen kunnen de kijkers ook betrokken worden. Met Twitter-polls kunnen de data hiervan direct gekoppeld worden. Zo werd tijdens American Idol gevraagd: “Ben jij het eens met de jury?” Backstage-tweets helpen ook de participatie.

Start-up Mass Relevance sluit ook goed aan bij realtime participation. Deze start-up maakt namelijk van alle relevante data een visuele Twitter-fountain.

Feedback

Zoals Simon Cowell van American Idol het zegt: “Its like having millions of producers working with you.” Feedback van de community kan doorslaggevend zijn voor een succesvol programma. Dat was bijvoorbeeld bij de serie Walking Dead ook het geval. In het tweede seizoen vonden mensen het karakter Carl vervelend en zeiden online continu “Kill Carl already“. Met deze feedback hebben de schrijvers Carl ook gehoorzamer gemaakt en minder storend voor de kijkers.

Bij de TV-serie Five-O vroegen de producers hoe ze wilden dat het seizoen eindigde. Kijkers kregen hierbij twee opties. Opvallend was dat in Amerika de East Coast een ander einde wilde dan de West Coast. Uiteindelijk zijn beide eindes uitgewerkt en uitgezonden.

Merken gaan ook steeds creatiever om tijdens grote live-TV-evenementen. Tijdens de Super Bowl van dit jaar was er een stroomstoring, waardoor het licht uitging. Toen heeft Oreo de show gestolen met de onderstaande foto in een tweet.

Als we echt heel ver kijken in de toekomst dan zou social TV nog eens worden zoals Viggle dat voor ogen heeft.

Het mooie aan Viggle is dat je punten kan sparen door TV te kijken en deze vervolgens kan inwisselen voor echte producten.

SXSW Update

Ben jij benieuwd wat de bezoekers vonden van het SXSW Update event? Bekijk dan deze video:

Wil je de gehele SXSW Update samenvatting? Vergeet dan niet deel 1 Trends & de toekomst van location-based apps en deel 2 Relationship era & gamification meets Big Data te lezen. Voor de liefhebbers, hierbij de SXSW Update-presentatie.

Natuurlijk bestaat SXSW Interactive uit nog veel meer ontwikkelingen dan hierboven genoemd zijn. Helaas kunnen wij niet alle honderden sessies bijwonen. Dit is daarom een snapshot wat wij als 3sixtyfive trending is. Heb jij nog aanvullingen, dan zien we deze graag terug in de comments.

SXSW Update is een recap van het live event SXSW Interactive door John Meulemans en Paolo Martorino van 3sixtyfive.

Chi Chung Man
Social Media Analyst bij 3sixtyfive

Chi werkt als social media analist bij 3sixtyfive. Hij combineert zijn social marketing kennis met ontwikkelingen uit Azië.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!