Succesvol spammen via je werknemers!

28 oktober 2013, 08:29

Dat je daar niet eerder aan hebt gedacht

Vraagt jouw baas wel eens of je een bericht via sociale media wilt delen? Waarschijnlijk wel. En terecht. Want één werknemer kan al snel enkele honderden personen bereiken. Reken maar uit wat dat betekent voor een multinational met duizenden werknemers. Maar in hoeverre kan het socialmediagebruik van werknemers beïnvloed worden door een bedrijf? En is dat wel ethisch verantwoord?

Motiveren!

Het is een lastige vraag, of dat wel ethisch verantwoord is. Sociale media zijn tenslotte media die zich grotendeels in de privésferen bevinden. Werknemers verplichten om hun sociale kanalen in te zetten, is misschien zelfs in strijd met de vrijheid van meningsuiting. En het druist zeker in tegen alle normen en waarden binnen de Nederlandse samenleving. Bovendien verwacht ik dat het verplicht inzetten averechts zal werken. Bij mij persoonlijk in ieder geval wel.

Desondanks denk ik dat er mogelijkheden zijn om werknemers te motiveren. Door hen actief te betrekken bij het proces en ze de vrijheid te geven om mee te werken. Een soort opt-in-systeem voor werknemers die bereid zijn om hun socialemediakanalen in te zetten. Zonder dwang, maar door waardering. En uiteraard zijn die kanalen niet bedoeld om ouderwets te 'spammen'. Juist door de werknemer de vrijheid te geven om alles te mogen delen, kan deze zelf beslissen welke communcatie relevant is voor zijn of haar netwerk. En juist die relevantie zal zeer waarschijnlijk het meest rendement opleveren voor het bedrijf.

Klinkt logisch en veel bedrijven doen dit ook op de werkvloer, maar een duidelijke structuur mist vaak. Dat is zonde, want het kan waarschijnlijk nog veel meer opleveren.

In vijf stappen succesvol 'spammen'

Duidelijk. Betrek je werknemers in de communicatie en gouden bergen liggen voor het grijpen. Toch? Niet helemaal. Free publicity komt vrijwel nooit vanzelf en dit is geen uitzondering. Daarom vijf simpele stappen die je kunnen helpen bij het structuren van dit proces.

  1. Breng de werknemers in kaart. De eerste stap in vrijwel ieder proces is het in kaart brengen van de capaciteit. In dit geval zijn dat de werknemers. Wie is actief op welke sociale media? En wie is bereid om zijn eigen sociale kanalen in te zetten?
  2. Maak het makkelijk. Ontwerp een omgeving die het makkelijk maakt om informatie intern te delen. Dit kan op verschillende manieren. Een gesloten sociale kanaal, intranet of via dropbox. Of gebruik de premium tool Addvocate. Belangrijk is dat zowel het bedrijf als de werknemer de mogelijkheid heeft om informatie aan te dragen. Dat maakt het leuker voor de werknemer en makkelijker voor het bedrijf.
  3. Houd controle over het proces. Blijf betrokken bij het proces. Geef akkoord om informatie te delen vanuit de bedrijfsnaam. Weet wie, wat, waar en wanneer een boodschap wordt gedeeld. En motiveer werknemers waar nodig.
  4. Meet de resultaten. Begrijp de invloed die werknemers hebben. Sommige vinden altijd als eerste de relevante informatie, anderen hebben een groot of zeer specialistisch netwerk. Breng het in kaart en weet wie je kan betrekken bij welke boodschap. Meten is weten. Het is een oud gezegde, maar daarom niet minder waar.
  5. Beloon. Werknemers zijn niet verplicht hun eigen kanalen in te zetten. Waardeer daarom de inspanningen. Betrek ze eerder in het proces, maak tijd voor ze vrij om relevante informatie te zoeken of geef ze gewoonweg een compliment. En deel de resultaten. Iedereen vindt het leuk om te horen dat zijn inspanningen hebben bijgedragen aan een positief resultaat.

Aan de slag

Natuurlijk zijn dit slechts de basisstappen in het proces. Er zal meer moeten gebeuren om het tot een succes te maken. Zo is een socialemediastrategie onmisbaar, is het verstandig om richtlijnen op te stellen voor werknemers en moet de implementatie passen bij de bedrijfscultuur.

Maar het allerbelangrijkst: ga aan de slag! Want structureel duizenden mensen bereiken via persoonlijke netwerken, dat is toch voor ieder bedrijf interessant?

Ralph van Bemmel
Oprichter bij KaasKraam

Ralph van Bemmel is (mede)oprichter van onder meer BierLab.nl en KaasKraam.com. Eerder werkte hij als Content Marketing Specialist voor Search Kings. Hij is analytisch ingesteld en denkt daarbij altijd vanuit het grotere geheel. Verbanden leggen, zo is zijn mening, kan immers pas als het verhaal duidelijk is. Daarbij quote hij te pas en te onpas de Britse schrijver Rudyard Kipling: “If history were taught in the form of stories, it would never be forgotten.” Want zo is het. Denkt hij.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!