Stijging online reclamebestedingen

11 november 2003, 20:24

In de VS is in het tweede kwartaal van 2003 voor 1,66 miljard dollar op internet geadverteerd. Dat is bijna 14 procent meer dan in het tweede kwartaal van 2002, en 1,7 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2003. Banners gaven een dalende opbrengst, zoekresultaten een grote stijging.

Dit blijkt uit een bericht van IAB, de Internet Advertising Board, op grond van onderzoek van PricewaterhouseCoopers.

Vorige maand al is bericht dat er in Frankrijk, Duitsland, Spanje, Itali? en Nederland een jaarlijkse groei van het online adverteren met tenminste 10 procent zal plaatshebben tot 2007. Ook dit is gebaseerd op onderzoek van PricewaterhouseCoopers.

Over het gehele eerste halfjaar van 2003 groeiden de online bestedingen van adverteerders met 10,5 procent, tot 3,3 miljard dollar.

De groei veroorzaakt optimisme in de online-markt na bijna twee jaar van dalingen. De top van het adverteren via internet lag met 2,1 miljard dollar in het tweede kwartaal van 2000.

De groei komt vooral grote partijen ten goede, zo bleek eerder al uit gemelde stijgingen door bijvoorbeeld Yahoo (48 procent) en New York Times Digital (20 procent). Echter, een domper op de cijfers vormt de daling van het adverteren bij AOL met 45 procent. Exclusief AOL zou de groei in het eerste halfjaar 28 procent hebben bedragen in plaats van 11 procent.

Grote omslag

Binnen een jaar tijd heeft zich een enorme omslag voltrokken in het online-adverteren: banners zijn niet langer dominant, maar zoekresultaten. Het adverteren bij zoekresulaten kwam op een aandeel van 31 procent, tegen 9 procent een jaar terug. Het aandeel van banners daalde van 32 naar 22 procent. Ook sponsoring moest eraan geloven.

Verdeling over vorm in procenten: 2003 (2002)

Zoekresultaten 31 (9)

Banners 22 (32)

Sponsoring 11 (24)

Rubrieksadvertenties 18 (15)

Interstitial 3 (3)

E-mail 4 (4)

Productcategorie?n:

Consumenten 35 (32)

Computers 20 (19)

Financieel 13 (14)

Bron:

http://www.planet.nl/

Zie ook:

http://www.emerce.nl/archives/nieuws/Media_Marketing/15408.html

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!