SPSS stelt teleur met analysetool voor weblogs

SPSS stelt teleur met analysetool voor weblogs

Jurriaan Krielaart (SPSS) over de commerciele mogelijkheden van weblogs

Naar aanleiding van een eerder persbericht keek ik met belangstelling uit naar de praktijkcase van SPSS vandaag op Marketing3.

Helaas, ik werd zwaar teleurgesteld. SPSS blijkt niets meer of minder dan de reeds bestaande text mining module te hebben losgelaten op weblogs en fora. De gebruiker moet zelf zijn weblogs of fora selecteren, zelf de teksten downloaden en deze zelf aanbieden aan de text mining module die er dan wat basis tekstanalyses op loslaat. Wellicht aardig voor bedrijven die de module reeds in hun bezit hebben maar wat mij betreft heeft het (nog) geen toegevoegde waarde op de reeds beschikbare tools.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • Hartstikke leuk dat marketing3 gebeuren met weblogs etc maar volgens mij is de site down...

    geplaatst op
  • Nee hoor, werkt prima aan deze kant!

    geplaatst op
  • De presentatie was inderdaad teleurstellend. Ze hebben het populaire woord "weblogs" gewoon gebruikt om meer mensen naar hun presentatie te trekken. Je kan hun analysetool (wordt nog niet gebruikt in Nederland) gebruiken om de ongestructureerde data van weblogs en fora te analyseren, maar dan moet je eerst wel even zelf een crawler/robot ontwikkelen/programmeren en daarna moet je alle gevonden informatie gewoon even opslaan (copywrite?). Daarna kan je de data analyseren.... maar ook dit gedeelte kwam niet goed naarvoren in de presentatie.

    geplaatst op
  • Toch heerlijk die weblogs dat je mensen niet meer kunt "tricksen"

    geplaatst op
  • Nog een opinie van een bezoeker (die blonde gozer achter je Marco :-)) ook ik was teleurgesteld. Als je geen goed verhaal hebt, vertel het dan niet en zet zeker geen pre-sales no-no neer die vervolgens op duidelijke( en voor velen voor de hand liggende vragen) probeert te beantwoorden met onsamenhangende zinnen zonder een adequaat antwoord. Aldus. Ik was uberhaupt minder te spreken over de dag en hoop op beter resultaat morgen. Will let you know!

    geplaatst op
  • Ik was er ook aanwezig, bij één van de drie presentaties (geen idee of ze nog aangescherpt zijn, ik zat bij de eerste). Het principe was goed, alleen de presentatie minder had ik het idee.

    Wat niet goed uit de verf kwam is dat je b.v. ook spiders kon inzetten om het web te spideren (en natuurlijk zal je daarbij iets moeten sturen of b.v. rss search engines moeten gebruiken die volgens hun nog in beta waren), die data downloaden en die analyseren.

    Het is jammer dat SPSS zich niet in de (potentiële) klant heeft kunnen verplaatsen en vanuit die optiek b.v. een case hadden gemaakt met alles wat over SPSS geschreven wordt en dat analyseren en dat presenteren.

    Ik vraag me dus af of het product minder was (wat jij stelt) of gewoon de presentatie minder aansprak. Ik denk het laatste.

    geplaatst op
  • Aha, was jij dat markies? ;-)

    Bas, product bestaat al geruime tijd en heeft niets met weblogs of fora te maken (en is daar ook niet geschikt voor als ze er geen functionaliteiten aan toevoegen).

    geplaatst op
  • @Marco Klopt dat het product al geruime tijd bestaat. Wat mij niet geheel duidelijk werd was of die functionaliteiten (spiders, etc) nu standaard toegevoegd waren (als extra module koopbaar) of altijd los gemaakt zouden moeten worden. Uit jouw woorden begrijp ik het laatste en dan heb je volkomen gelijk.

    En natuurlijk is er voor een partij als SPSS nog heel veel te leren, maar wie weet, spideren ze marketingfacts ook en zijn ze slim en huren ze je in als consultant en hebben ze over een half jaar een goed product ;)

    geplaatst op
  • Als het product zou werken, dan hadden ze wel gereageerd op dit bericht :-)

    geplaatst op
  • Sorry, kan het niet laten na bovenstaande negatieve reacties op de kennelijk niet-zo-professionele presentatie...

    Van de slide op de foto:
    "...zo optimaal mogelijk."

    Ehhhh, back to school maar weer, mannen van SPSS?

    geplaatst op
  • Inmiddels 1,5 jaar later en SPSS komt nog niet veel verder dan roepen dat blogs bruikbaar zijn voor marketing.

    geplaatst op
  • We zijn inmiddels 2,5 jaar verder en opnieuw blijft SPSS vooral roepen en laat het weinig zien: Online communities een onderschatte bron van informatie:

    (...) Online communities kunnen een goede plaats zijn om onderzoek te doen. De meningen van virtuele identiteiten kunnen veel informatie geven over de hedendaagse visie op diensten en producten van de internetgebruikers in het ‘echte’ leven. Organisaties zijn hier echter te weinig mee bezig en laten daardoor waardevolle klantfeedback liggen, zo meldt software-leverancier Spss. Welk onderzoek en welke bevindingen aan deze beweringen ten grondslag liggen, wil Spss niet zeggen. (...)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.