Dit is wat Twitter, Facebook, Pinterest en Instagram afgelopen maand hebben uitgespookt

16 juli 2021, 06:00

De social update van juli 2021

In deze nieuwe social update ontdek je meer over de introductie van Facebook Bulletin, de wereldwijde lancering van Instagram Reels-advertenties, nieuwe automatische optimalisatie functionaliteiten van Facebook en nog veel meer!

Facebooks eigen nieuwsbriefplatform ‘Bulletin’

CEO Mark Zuckerberg kondigde afgelopen maand Facebooks eigen nieuwsbriefplatform Bulletin aan. Facebook wil met het nieuwe platform ondersteuning bieden aan onafhankelijke schrijvers en podcasters bij het maken van content, het genereren van inkomsten en het vergroten van hun publiek. Omdat de mediagigant momenteel nog sterk in ontwikkeling is, kiest het ervoor om te starten met een kleine groep van geselecteerde schrijvers. Dit jaar zal Facebook nog meer investeren en producten en diensten uitrollen om zo meer onafhankelijke schrijvers en podcasters te ondersteunen. Facebook:

Via Bulletin willen we deze makers ondersteunen en onze bestaande tools verenigen met iets dat geweldige schrijf- en audio-inhoud kan ondersteunen – van podcasts tot Live Audio Rooms – allemaal op één plek. We respecteren het werk van schrijvers en willen duidelijk maken dat iedereen die met ons samenwerkt, volledige redactionele onafhankelijkheid zal hebben.

Facebook Bulletin – Bron Facebook

Makers op Bulletin zullen in staat zijn om de bestaande tools van Facebook zoals Audio Rooms en Facebook live in te zetten om in contact te blijven met hun doelgroep. Daarnaast mogen makers al hun abonnementinkomsten tijdens de duur van het partnerschap zelf houden, hebben ze het recht om abonneelijsten te gebruiken bij volgende projecten en hebben controle over hun abonnementopties. Abonnementen kunnen variëren van gated content tot commentaarrechten en toegang tot privé-Facebook-groepen.

Voor nu klinken de plannen voor Bulletin veelbelovend, maar de tijd zal het leren hoe goed Facebook in staat zal zijn om te concurreren met platformen zoals Substack en Revue (onlangs overgenomen door Twitter).

Nieuwe advertentie-instelling

Facebook-adverteerders opgelet! Het platform is bezig met het uitrollen van een nieuwe advertentie-instelling waarbij adverteerders de mogelijkheid krijgen om advertentieteksten automatisch te laten optimaliseren per gebruiker.

Facebook tilt geautomatiseerde advertenties naar een hoger niveau

Als het is geactiveerd, optimaliseert het algoritme van Facebook de primaire tekst, titel en beschrijving op basis van voorkeuren per gebruiker.

Optimaliseer tekst per persoon – Bron Leon Grigg

In het bovenstaande screenshot van Leon Grigg is te zien dat er onder de beschrijving een optie is toegevoegd, waarmee de instelling ‘Optimise text per person’ geactiveerd kan worden.

De nieuwe advertentie-instelling doet sterk denken aan functie die al in 2019 was geïntroduceerd, waarbij adverteerders de mogelijkheid kregen om meerdere teksten tegelijkertijd in één advertentie te testen. Ook bij deze functie wordt het Facebook-algoritme ingezet om te bepalen welke tekst er het beste scoort per persoon. Maar voor deze nieuwe functionaliteit was het nog niet eerder mogelijk was om de daadwerkelijke plaatsing van de tekst te laten optimaliseren.

De nieuwe functionaliteit van Facebook is momenteel beschikbaar voor een selecte groep adverteerders, maar zal naar verwachting binnenkort wereldwijd worden uitgerold.

Advertenties Instagram Reels wereldwijd beschikbaar

In april dit jaar kondigde Instagram de eerste tests met Instagram Reels-advertenties aan in onder andere Duitsland, Australië, Brazilië en India. Na succesvolle tests zet Instagram de uitbreiding van Reels-advertenties door en maakt de nieuwe plaatsing vanaf deze maand wereldwijd voor alle adverteerders beschikbaar. Justin Osofsky, Chief Operating Officer bij Instagram verwoordt de introductie van de nieuwe advertentieplaatsing als volgt:

“We beschouwen reels als een geweldige manier voor mensen om nieuwe inhoud te ontdekken op Instagram. Daarom passen advertenties hier perfect bij. Alle merken, groot of klein, kunnen gebruik maken van deze nieuwe advertentie-indeling in een omgeving waar mensen al worden vermaakt.”

Zoals in het voorbeeld hieronder is te zien, zijn Reels-advertenties verticaal en nemen zij het volledige beeldscherm van de gebruiker in beslag. Ze mogen maximaal 30 seconden duren en worden weergegeven tussen afzonderlijke organische Reels. Gebruikers krijgen de mogelijkheid om advertenties op te slaan, te delen, opmerkingen toe te voegen of te liken.

Instagram Reels-advertenties – Bron Socialmediatoday

Hoe effectief de nieuwe advertentieplaatsing zal zijn, is nog de vraag. Instagram heeft tot nu toe nog geen openheid gegeven over het daadwerkelijke gebruik van Instagram Reels. Adam Mosseri, CEO van Instagram, beschrijft de laatste ontwikkelingen als volgt:

Ik ben er nog niet blij mee. We groeien als we kijken naar hoeveel mensen delen en hoeveel mensen consumeren, maar we hebben nog een lange weg te gaan. En we moeten eerlijk zijn dat TikTok voorop loopt.

Instagram is van plan om meer te gaan investeren in krachtige en creatieve tools voor Reels die het zowel adverteerders als makers moet helpen bij het bereiken van hun doelgroep.

Twitter test tweets voor ‘vertrouwde vrienden’

Twitter heeft de afgelopen maand vroege ontwerpconcepten gedeeld voor een nieuw functie genaamd, ‘Vertrouwde Vrienden’. Met de nieuwe functie wil Twitter het mogelijk maken om tweets uitsluitend aan een geselecteerde doelgroep te kunnen vertonen. Veel gebruikers van Twitter maken momenteel gebruik van meerdere accounts om privé en zakelijke content gescheiden te houden. Met de ontwikkeling van de ‘Vertrouwde Vrienden’-functie zou dit probleem makkelijk verholpen kunnen worden.

‘Vertrouwde Vrienden’ – Bron TheVerge

Naast de ‘Vertrouwde Vrienden’-functie is Twitter ook bezig met de mogelijke ontwikkeling van ‘Facetten’. Met deze functie wordt het voor gebruikers mogelijk om zelf hun tweets in te delen op basis van verschillende onderwerpen. Hierdoor kunnen gebruikers zelf beslissen welke content zij willen volgen van een specifieke gebruiker.

Twitter ‘Facetten’ – Bron TheVerge

In een interview met The Verge geeft Twitter aan dat de ideeën zich momenteel nog in een vroeg stadium van ontwikkeling bevinden. Met het delen van mogelijke nieuwe features hoopt Twitter waardevolle feedback van de gebruikers te verzamelen. Het is nog onduidelijk of de nieuwe functies binnenkort wereldwijd worden uitgerold.

Pinterest verbiedt advertenties over gewichtsverlies

De afgelopen maand besloot Pinterest om advertenties die gericht zijn op gewichtsverlies in de ban te doen. Dit besluit is genomen nadat de National Eating Disorders Association (NEDA) in een sterke stijging aan ongezonde eetgewoonten en eetstoornissen bij jongeren uit de Verenigde Staten ontdekte. Uit onderzoek van NEDA is gebleken dat het aantal telefoontjes gerelateerd aan eetstoornissen met maar liefst 40 procent is gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Volgens Pinterest en NEDA speelt de coronapandemie een belangrijke rol bij de sterke stijging van ongezonde eetgewoontes.

Pinterest is de plek waar mensen komen voor inspiratie om het leven te creëren waar ze van houden. Het is waar iedereen thuishoort, ongeacht lichaamsvorm of grootte. We stellen Pinners in staat om een zomer en ook daarna te plannen zonder advertenties voor gewichtsverlies, zodat ze zich kunnen concentreren op wat het belangrijkst is. Met ingang van 1 juli 2021 werken we ons advertentiebeleid bij om alle advertenties met taal en beeldmateriaal voor gewichtsverlies te verbieden.

Volgens Pinterest zijn de aanpassingen aan het advertentiebeleid een extra toevoeging op het oude advertentiebeleid dat bodyshaming en oplichting met gewichtsverlies reeds verbood. Pinterest is van mening dat het het enige grote platform is dat alle advertenties voor gewichtsverlies verbiedt. Het bijgewerkte advertentiebeleid van Pinterest verbiedt vanaf nu:

  • Alle producten die gewichtsverlies claimen door iets dat op de huid aan te brengen of te dragen is op het lichaam
  • Verwijzingen naar de body mass index of vergelijkbare indexen
  • Alle tekst of beeldmateriaal omtrent gewichtsverlies
  • Testimonials over producten voor gewichtsverlies
  • Alle tekst of beeldmateriaal dat bepaalde lichaamstypes idealiseert of denigreert

Pinterest geeft verder aan dat advertenties die een gezonde levensstijl of fitness-diensten en -producten promoten nog steeds zijn toegestaan op het platform, zolang de advertenties niet specifiek gericht zijn op gewichtsverlies.

Bas van Poorten
Partner & Head of Social bij SDIM Online Marketing bij SDIM Online Marketing

Full-service online marketing agency SDIM maakt succesvolle organisaties nog succesvoller online. Van e-commerce tot business-2-business, goede doelen en (semi-)overheid. SDIM realiseert concrete doelen over het gehele aankoopbeslissingsproces. Van awareness tot herhaalaankopen, volledig inzichtelijk gemaakt. Opdrachtgevers van SDIM lopen uiteen van MKB tot internationale -franchise- organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!