Clubhouse test (eindelijk!) op Android, Twitter gaat met ‘Professional Profiles’ aan de slag

Dit gebeurde er in social-medialand in april

Clubhouse test (eindelijk!) op Android, Twitter gaat met ‘Professional Profiles’ aan de slag

In deze social update: meer over de impact van de iOS 14-update, Clubhouse test op Android, Instagram Reels-advertenties, Professional Pages van Twitter én de lancering van Instagram Insider.

 

Apple lanceert officieel iOS 14.5

Het is zover! Apple heeft op 26 april officieel de lancering aangekondigd van iOS 14.5. De langverwachte update van het besturingssysteem zal naar verwachting een grote impact gaan hebben voor online marketeers. De nieuwe update zorgt ervoor dat gebruikers meer bescherming en inzichten krijgen over het gebruik van cookies door derde partijen. Voor de gebruiker is het een stap naar meer transparantie, terwijl het voor bedrijven zoals Facebook en Google een doorn in het oog is.

Laag percentage iOS-gebruikers accepteert de controversiële privacy prompt

Met ingang van de laatste iOS-update vereist Apple zijn gebruikers om bij het gebruik van apps een opt-in of opt-out te selecteren die het volgen van app-gegevens kunnen tegenhouden. Apple beschrijft de nieuwe update als volgt;

Vanwege de nieuwe transparantie bij tracking door apps moet een app je nu eerst om toestemming vragen als die jou voor reclame­doeleinden wil volgen in apps of op websites van andere bedrijven, of je gegevens wil delen met bedrijven die deze gegevens verkopen. Elke app kan hier toestemming voor vragen, en in Instellingen kun je niet alleen zien welke apps toestemming hebben gevraagd om je te volgen, maar ook de gekozen instelling wijzigen.”

De nieuwe update zat al een tijdje in de lucht. Apple kondigde de update vorig jaar juni al aan, waarna verschillende bedrijven hun ongenoegen hebben geuit tegen de nieuwe 'App Tracking Transparency'-aanpak. Onder andere Facebook benadrukt dat de update een aanzienlijke impact zal hebben op digitale marketing en de effectiviteit van online advertenties zal dalen.

Het is nog erg moeilijk om daadwerkelijk te zeggen wat de impact van de nieuwe update gaat zijn. De eerste onderzoeken laten zien dat wereldwijd het percentage van gebruikers dat de opt-in accepteert, en dus toestemming geeft voor het delen van gegevens, rond de 11 procent ligt.  Aangezien het percentage erg laag is, zal deze verandering naar verwachting uitdagingen creëren voor gepersonaliseerde advertenties, attributie, en een impact hebben op de wereldwijde mobiele advertentie-industrie.

Clubhouse test (eindelijk) op Android 

De hype rondom Clubhouse lijkt een beetje over te zijn, maar toch doen ze er alles aan om door te ontwikkelen. Nadat de app alleen nog voor Apple-apparaten beschikbaar was, zijn ze nu eindelijk aan het testen op Android. Nu is de grote vraag: is het op tijd of hebben alternatieven zoals Facebook de hype alweer ingehaald?

Bron: Clubhouse Twitter

Het feit dat Clubhouse nog steeds geen Android-variant heeft, wordt een steeds groter probleem. Concurrenten zoals Facebook kondigen al aan of lanceren zelfs al soortgelijke features in de apps. Waarom zouden Facebook-gebruikers met een Android-telefoon een andere app moeten gaan downloaden als ze die functie al hebben binnnen Facebook? Die extra waarde moet Clubhouse gaan toevoegen aan de app om mensen hier alsnog te overtuigen.

Clubhouse geeft aan dat het een aantal niet-werknemers laat testen met de Android-versie van de app. Op die manier kunnen ze de feedback nog gaan verwerken voordat de app helemaal wordt uitgerold.

Een belangrijk element voor Clubhouse is het betalen van grotere broadcasters

Een belangrijk element voor de app op dit moment is het betalen van grotere broadcasters. Op deze manier zorgt het voor een continue stroom aan goede content op de app. In maart lanceerde Clubhouse al een inschrijving voor het Creator Accelerator Program, maar dit wil het bedrijf nog verder gaan uitbreiden.

Facebook lanceert Instagram Insider

Wie graag inspiratie opdoet via Instagram kent hem vast al, de Instagram Insider. Een digitaal magazine waarin de focus ligt op het delen van de belangrijkste content gerelateerde trends. Deze trends worden zowel gebaseerd op Instagram-activiteit, maar ook op creaties van influencers.

Bron: Instagram - Instagram Insider

Het gaat om een digitaal magazine van negen pagina’s dat te downloaden is als PDF. Het magazine vat de belangrijkste trends samen, deelt opkomende trends en staat uiteraard vol met afbeeldingen. Ook worden er links gedeeld naar de Instagram-profielen met de mooiste contentcreaties. Zo kun je je nieuwe favoriete ‘content creators’ zelf gaan volgen zodat je altijd up to date bent van de nieuwste trends op het gebied van content.

Het magazine is vooral interessant voor Instagram-gebruikers die op zoek zijn naar nieuwe content en graag kijken naar de Instagram-trends. Daarnaast kan het ook inspiratie bieden voor marketeers en adverteerders. Haal bijvoorbeeld learnings uit Instagram Insider om een eigen Instagram-strategie te creëren of aan te scherpen. Vergeet het Q&A-gedeelte niet te bekijken voor antwoorden op veelgestelde vragen over het platform!

Facebook test Instagram Reels-ads en in-stream video-onderwerpen

Facebook zat afgelopen maand niet stil. Een aantal nieuwe tests moeten ervoor zorgen dat de kracht van video-advertenties op het platform verder vergroot wordt. Na de introductie van Instagram Reels in augustus vorig jaar, heeft Facebook in april aangekondigd te gaan testen met Instagram Reels-advertenties.

Facebook begint met het testen van Reels-advertenties in Duitsland, Brazilië, Australië en India. Facebook heeft direct aangekondigd dat de test in de aankomende maanden zal worden uitgebreid naar andere landen.

Instagram - Reels Advertentie

Zoals we kunnen zien doen de Reels-advertenties sterk denken aan de organische Reels-video’s. Het enige verschil is te zien in de vorm van een 'sponsored' label en een duidelijke CTA-button. Advertenties kunnen maximaal 30 seconden lang zijn en kijkers kunnen betrokkenheid tonen door te reageren, leuk vinden, bekijken, opslaan, delen en overslaan.

Facebook heeft ook aangekondigd een nieuwe targeting-optie voor in-stream video-advertenties te gaan testen. Het platform maakt het mogelijk om in-stream video advertenties te plaatsen bij bepaalde video-onderwerpen. De nieuwe targeting-optie is bedoeld om adverteerders meer keuze te geven over de inhoud waar advertenties vertoond worden. Momenteel kijken er wereldwijd elke maand meer dan twee miljard gebruikers naar video’s die in aanmerking komen voor Facebook in-stream advertenties. 70 procent van alle bekeken in-stream video’s wordt volledig afgekeken.

Bron: Facebook - In-stream Video Onderwerpen

Op basis van machine learning heeft Facebook meer dan twintig onderwerpen geselecteerd, waaronder bijvoorbeeld sport. Elk van de onderwerpen is vervolgens verder uit te splitsen in subonderwerpen, zoals boxen, fitness, zwemmen en fietsen. In totaal maakt Facebook meer dan 700 verschillende subonderwerpen beschikbaar. Adverteerders zullen beter in staat zijn om hun video rond een specifieke interesse te plaatsen en dit zal uiteindelijk helpen om de impact van videoadvertentie-ervaringen te maximaliseren. Naar verwachting wordt de nieuwe targeting-mogelijkheid later dit jaar wereldwijd beschikbaar gemaakt voor alle adverteerders.

Twitter test ‘Professional Profiles’

Tijdens de jaarlijkse Analyst Day in maart gaf Twitter al een klein voorproefje van zijn ‘Professional Profiles’. Het nieuwe profiel-type is bedoeld om het bedrijven, non-profitorganisaties, makers en uitgevers gemakkelijker te maken om specifieke bedrijfsinformatie op hun profiel te tonen. Het platform pakt door en lanceerde afgelopen maand een officiële test met het nieuwe profiel-type onder een klein aantal Amerikaanse geselecteerde bedrijven.

Bron: Socialmediatoday - Twitter Professional Profiles

In het voorbeeld hierboven is goed te zien dat bedrijven meer mogelijkheden krijgen om specifieke informatie rechtstreeks in hun profiel te plaatsen, waaronder adres- en contactgegevens en een nieuwe verificatiebadge. Twitter overweegt ook om een aanpasbare module te integreren waarmee eigenaren van zakelijke accounts bijvoorbeeld een fotogalerij, klanten reviews, routebeschrijving of producten kunnen vertonen.

Aanpasbare bedrijfsprofielen is een stap in de goede richting voor Twitter om meer bedrijven aan zich te binden en de interactie tussen gebruikers en bedrijven te verbeteren. Wanneer Professional Pages in Nederland beschikbaar worden, is nog niet bekend.

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.