Social media: privé voorkeur voor beeld, zakelijk voor tekst

25 januari 2014, 09:11

Dat een sociaal netwerk voor privé-gebruik populair is wil nog niet zeggen dat de bedrijfsmatige inzet op de voet volgt. Om te duiden in hoeverre er sprake is van discrepantie tussen persoonlijke voorkeur en bedrijfsmatige inzet heeft Whiz-PR 100 marketeers gevraagd naar hun inzet en gebruik van social media.

Waarom social media

Op de vraag waarom marketeers social media voor bedrijfsmatige doeleinden inzetten, geeft ruim 40 procent aan dat interactie aangaan met de doelgroep (engagement) de belangrijkste reden is. Voor een derde van de respondenten is dat brandbuilding. 18 procent zet social media in voor lead generation en slechts 6 procent gebruikt social media voor support.

“Ondanks dat dit onderzoek geen schokkende resultaten heeft opgeleverd, is de grootste vraag die bij ons opkomt ‘waarom passen marketeers hun zakelijk gedrag op social media niet meer aan op hun eigen voorkeuren’. Als engagement het doel is voor de inzet van social media, dan pas je je aan aan de voorkeuren van je doelgroep en waarom zouden die veel afwijken van de persoonlijke voorkeuren”, aldus Willemijn Vader van Whiz-PR.

Beeld vs. tekst

Bedrijfsmatig delen marketeers met name tekstuele content (50 procent) en afbeeldingen (37 procent). Video wordt niet als favoriete soort content aangemerkt. Privématig geeft bijna de helft echter de voorkeur aan afbeeldingen. Tekst staat met 28 procent op een tweede plaats, gevolgd door video (16 procent). Deze uitkomsten sluiten aan bij de de hierboven genoemde doelen. Met name afbeeldingen doen het goed in het genereren van interactie. Langere verhalen daarentegen niet.

Soort content

Bij het persoonlijk inzetten van social media heeft 43 procent aangegeven voorkeur te hebben voor informerende berichten, zoals actualiteiten, infographics en feiten. Daarnaast willen we privématig geamuseerd worden (33 procent) en geeft 18 procent de voorkeur aan inspirerende berichten. Activerende berichten, zoals oproepen of acties worden privématig minder gewaardeerd. Bedrijven delen vooral informerende berichten met hun doelgroep (65 procent). Een vijfde van de marketeers wil bedrijfsmatig zijn doelgroep ook nog wel amuseren of activeren met win-acties of uitnodigingen.

Kanaalinzet

Gezien het beperkt aantal respondenten (100) zou ik de cijfers niet generaliseren, maar we kunnen wel enkele verschillen zien. Privématig gebruiken respondenten het liefste Facebook (88 procent), terwijl voor zakelijke doeleinden de voorkeur uitgaat naar Twitter (94 procent), gevolgd door LinkedIn (86 procent), Facebook (81 procent) en Google+ (54 procent). De relatief nieuwere kanalen als Pinterest en Instagram worden door een derde van de respondenten wel privématig gebruikt, maar nauwelijks voor zakelijke doeleinden.

Bron: Walton LaVonda, U.S. Fish and Wildlife Service (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!