Social Deal: direct korting in je winkelmandje bij social sharing

Social Deal: direct korting in je winkelmandje bij social sharing
, ING Groep
@evr

Vorig jaar schreef ik al eens dat we met de social reader van The Washington Post social zijn ten koste van onze vrienden. In maart van dit jaar introduceerde American Express de mogelijkheid om via logins op Foursquare of het geven van een like op Facebook speciale aanbiedingen te verkrijgen. Ongetwijfeld voorbeelden die Create2Fit, het bedrijf achter de webshops van Tom Coronel zoals Plasma-Discounter.nl, Koffiediscounter.nl en Barbecueshop.nl, inspireerde tot Social Deal. De 'social boter bij de vis'-variant van dit alles.

Social Deal: wat is het?

Onder de naam 'Social Media Deal' biedt Create2Fit speciale acties waarmee klanten profiteren van extra voordeel bij aankoop van diverse producten, zoals bijvoorbeeld momenteel bij deze aanbieding. Het enige dat je hiervoor hoeft te doen, is de aankoop (die je op punt staat te doen) te delen via je sociale netwerk met een opgesteld Twitter- of Facebook bericht.

Social Deal: hoe werkt het?

In het winkelmandje waar je de totaalprijs ziet, vind je de social sharing buttons voor Twitter en Facebook.

Indien je op Facebook of Twitter de ingestelde tekst deelt, wordt de korting direct verrekend in je winkelmandje.

In ruil voor deze promotie naar je social vrienden krijg jij dus direct de korting. Het systeem controleert overigens of de sharing ook daarwerkelijk online staat. Protected Twitter-accounts worden dan ook bijvoorbeeld uitgesloten.

Social Deal: next step

Social payment-systemen zijn niet nieuw. Initiatieven als Paywithatweet.com bestaan immers al een tijdje, maar hier gaat het om kortingen die substantieel hoger zijn; volgens Create2Fit kortingen die kunnen oplopen tot 500 euro, hoewel ik die nog niet gevonden heb.

Persoonlijk weinig moeite met dit alles, mits de balans maar niet doorslaat natuurlijk en we tussen de betaalde tweets en FB-shares niet meer de reguliere updates zien.

Rest de vraag hoe dit alles zich verder ontwikkeld. Kortingen die afhankelijk worden van het aantal volgers? Specifieke profielen zoals dat van een koffiefreak die bij aanschaf van een espressomachine meer korting krijgt dan anderen? Of ... dummy-accounts met slechts 1 volger om die social share maar de deur uit te kunnen doen en de korting te kunnen incasseren? Plugins die na afrekenen automatisch de tweet of share deleten voor je? Of toch het einde van dit soort social deals? Ideeën en meningen zijn welkom in de reacties!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • De grote vraag is of het converteert naar traffic, leads, nieuwe klanten? Hoe invloedrijk is een status update die iemand plaatst om enkel korting te krijgen. Dit zegt niks over de waarde van het product/de dienst.

    Het is een soort Groupon deal die je binnentrekt met een social share. Dus in die zin mogelijk een slimmer concept, totdat teveel mensen aan het social sharing slaan en de timelines beginnen vol te lopen met deze commerciële acties. Dan is het snel afgelopen met deze vorm van social activatie.

    Ik denk dat het sterker is om mensen te vragen om (optioneel) te sharen op het moment dat iemand ECHT enthousiast is over jouw dienst/product. Dit kan zijn op het moment van aankoop of ontvangst. Authentiek enthousiasme converteert: is viraal. Daar zou ik vooral naar op zoek gaan!

    geplaatst op
  • Leuk hoor. Ik vraag mij wel af voor welke webwinkels dit al bestaat. Is het bijvoorbeeld ook te gebruiken in magento?

    geplaatst op
  • Hoi Erik,

    Allereerst bedankt voor dit artikel, het omschrijft duidelijk wat de Social Media Deal is en wat je ermee kan. Om even te reageren op de vraag hoe dit alles zich verder ontwikkelt, de komende tijd houden we alles scherp in de gaten, met name hoe het gebruikt gaat worden. Op basis van deze resultaten zullen we wellicht het een en ander aan gaan passen. De tijd zal leren hoe dit concept zich verder ontwikkelt bij de webshops van Create2Fit.

    geplaatst op
  • @ Baleinen overhemd

    Er zijn een aantal varianten voor Magento. Variërend van een enkele klik in het winkelwagentje tot veel uitgebreidere loyalty alike programma's. Linkje plaatsen lukt helaas niet.

    Wij hebben hier zelf nog niet mee getest omdat wij van mening zijn dat je niet altijd zomaar korting moet geven maar het blijft interessant.

    geplaatst op
  • @Tom dank voor je reactie. Goed dat jullie als ecommerce partij dit soort zaken testen. Mocht je tzt ervaringen willen delen dan horen we het graag.

    geplaatst op
  • Het valt mij wel op dat bij de berichten erg de nadruk komt te liggen op de korting ipv de producten. Ik denk dat de kracht van zoiets juist is dat ik als consument nieuwe producten ga ontdekken. Dat ik korting krijg via een social deal is volgens mij stap twee.

    geplaatst op
  • Leuk en goed inititatief, wat ik me afvraag zouden we ook de airmiles en andere door mij altijd vergeten te verzilveren punten kunnen integreren plus ook al die pasjes vaarwel zeggen.
    John

    geplaatst op
  • Mijn ervaring is (dus totaal niet onderbouwd met cijfers) dat veel mensen niet altijd even happig zijn om een aankoop te delen met hun netwerk, zeker wanneer het om wat duurdere aankopen gaat. Wil ik mijn complete vriendenkring laten weten dat ik net belachelijk veel geld heb uitgegeven aan één spijkerbroek of een koffiezetapparaat van rond de €1.000?

    geplaatst op
  • @Pieter, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Maar ik denk dat er ook een grote groep is (tevens niet onderbouwd met cijfers) die hier minder/geen moeite mee heeft.

    geplaatst op
  • @Jeroen, klopt. Dit zal ongetwijfeld ook heel erg doelgroep afhankelijk zijn. Bijvoorbeeld Nederlandse vs Amerikaanse cultuur (wij pochen iets minder snel, want dat is 'not done') of jongeren die juist wel heel graag hun nieuwste Nike Airs willen showen vs ouderen.

    geplaatst op
  • Uit de ervaringen die wij op hebben gedaan met FriendTipper(tip je vrienden via Facebook, Twitter, LinkedIn of email, kopen ze iets wordt jij daarvoor beloond) kan ik zeggen dat dit concept werkt. Het is overigens niet ideaal. De conversie is niet heel erg hoog en dat zit ook een beetje in de aard van het idee. Je gaat iets kopen, je weet niet of het product heel goed is dus is het een beetje raar om je vrienden het product aan te prijzen. Heel social is het ook niet echt, je tipt alleen maar voor de korting.

    Met FriendTipper hebben we grotere successen behaald waarbij bedrijven hun klanten vragen op te treden als ambassadeur. Pas als die ambassadeurs nieuwe klanten aanbrengen worden ze beloond. Voor een kleine webshop (MissGreen) hebben we daarmee de volgende resultaten behaald (voornamelijk Facebook):
    customer base: 1500
    personen die tips zijn gaan versturen: 320
    verstuurde tips: 3415,
    bekeken tips: 1571,
    sales: 120 orders.

    Onze klanten zijn o.a.: BEN, Telfort, Shoeby, Yakult,Pepperminds, Film1

    geplaatst op
  • Toppers! Ik zag trouwens dat ze ook een aantal mooie kortingscodes hebben op deze pagina https://www.spydeals.nl/socialdeal/kortingscode

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.