Vorig jaar schreef ik al eens dat we met de social reader van The Washington Post social zijn ten koste van onze vrienden. In maart van dit jaar introduceerde American Express de mogelijkheid om via logins op Foursquare of het geven van een like op Facebook speciale aanbiedingen te verkrijgen. Ongetwijfeld voorbeelden die Create2Fit, het bedrijf achter de webshops van Tom Coronel zoals Plasma-Discounter.nl, Koffiediscounter.nl en Barbecueshop.nl, inspireerde tot Social Deal. De 'social boter bij de vis'-variant van dit alles.
Social Deal: wat is het?

Onder de naam 'Social Media Deal' biedt Create2Fit speciale acties waarmee klanten profiteren van extra voordeel bij aankoop van diverse producten, zoals bijvoorbeeld momenteel bij deze aanbieding. Het enige dat je hiervoor hoeft te doen, is de aankoop (die je op punt staat te doen) te delen via je sociale netwerk met een opgesteld Twitter- of Facebook bericht.
Social Deal: hoe werkt het?
In het winkelmandje waar je de totaalprijs ziet, vind je de social sharing buttons voor Twitter en Facebook.
Indien je op Facebook of Twitter de ingestelde tekst deelt, wordt de korting direct verrekend in je winkelmandje.
In ruil voor deze promotie naar je social vrienden krijg jij dus direct de korting. Het systeem controleert overigens of de sharing ook daarwerkelijk online staat. Protected Twitter-accounts worden dan ook bijvoorbeeld uitgesloten.
Social Deal: next step
Social payment-systemen zijn niet nieuw. Initiatieven als Paywithatweet.com bestaan immers al een tijdje, maar hier gaat het om kortingen die substantieel hoger zijn; volgens Create2Fit kortingen die kunnen oplopen tot 500 euro, hoewel ik die nog niet gevonden heb.
Persoonlijk weinig moeite met dit alles, mits de balans maar niet doorslaat natuurlijk en we tussen de betaalde tweets en FB-shares niet meer de reguliere updates zien.
Rest de vraag hoe dit alles zich verder ontwikkeld. Kortingen die afhankelijk worden van het aantal volgers? Specifieke profielen zoals dat van een koffiefreak die bij aanschaf van een espressomachine meer korting krijgt dan anderen? Of ... dummy-accounts met slechts 1 volger om die social share maar de deur uit te kunnen doen en de korting te kunnen incasseren? Plugins die na afrekenen automatisch de tweet of share deleten voor je? Of toch het einde van dit soort social deals? Ideeën en meningen zijn welkom in de reacties!