Social Deal: direct korting in je winkelmandje bij social sharing

12 november 2012, 06:29

Vorig jaar schreef ik al eens dat we met de social reader van The Washington Post social zijn ten koste van onze vrienden. In maart van dit jaar introduceerde American Express de mogelijkheid om via logins op Foursquare of het geven van een like op Facebook speciale aanbiedingen te verkrijgen. Ongetwijfeld voorbeelden die Create2Fit, het bedrijf achter de webshops van Tom Coronel zoals Plasma-Discounter.nl, Koffiediscounter.nl en Barbecueshop.nl, inspireerde tot Social Deal. De 'social boter bij de vis'-variant van dit alles.

Social Deal: wat is het?

Onder de naam 'Social Media Deal' biedt Create2Fit speciale acties waarmee klanten profiteren van extra voordeel bij aankoop van diverse producten, zoals bijvoorbeeld momenteel bij deze aanbieding. Het enige dat je hiervoor hoeft te doen, is de aankoop (die je op punt staat te doen) te delen via je sociale netwerk met een opgesteld Twitter- of Facebook bericht.

Social Deal: hoe werkt het?

In het winkelmandje waar je de totaalprijs ziet, vind je de social sharing buttons voor Twitter en Facebook.

Indien je op Facebook of Twitter de ingestelde tekst deelt, wordt de korting direct verrekend in je winkelmandje.

In ruil voor deze promotie naar je social vrienden krijg jij dus direct de korting. Het systeem controleert overigens of de sharing ook daarwerkelijk online staat. Protected Twitter-accounts worden dan ook bijvoorbeeld uitgesloten.

Social Deal: next step

Social payment-systemen zijn niet nieuw. Initiatieven als Paywithatweet.com bestaan immers al een tijdje, maar hier gaat het om kortingen die substantieel hoger zijn; volgens Create2Fit kortingen die kunnen oplopen tot 500 euro, hoewel ik die nog niet gevonden heb.

Persoonlijk weinig moeite met dit alles, mits de balans maar niet doorslaat natuurlijk en we tussen de betaalde tweets en FB-shares niet meer de reguliere updates zien.

Rest de vraag hoe dit alles zich verder ontwikkeld. Kortingen die afhankelijk worden van het aantal volgers? Specifieke profielen zoals dat van een koffiefreak die bij aanschaf van een espressomachine meer korting krijgt dan anderen? Of … dummy-accounts met slechts 1 volger om die social share maar de deur uit te kunnen doen en de korting te kunnen incasseren? Plugins die na afrekenen automatisch de tweet of share deleten voor je? Of toch het einde van dit soort social deals? Ideeën en meningen zijn welkom in de reacties!

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

16 Reacties

    Menno Braakman

    De grote vraag is of het converteert naar traffic, leads, nieuwe klanten? Hoe invloedrijk is een status update die iemand plaatst om enkel korting te krijgen. Dit zegt niks over de waarde van het product/de dienst.

    Het is een soort Groupon deal die je binnentrekt met een social share. Dus in die zin mogelijk een slimmer concept, totdat teveel mensen aan het social sharing slaan en de timelines beginnen vol te lopen met deze commerciële acties. Dan is het snel afgelopen met deze vorm van social activatie.

    Ik denk dat het sterker is om mensen te vragen om (optioneel) te sharen op het moment dat iemand ECHT enthousiast is over jouw dienst/product. Dit kan zijn op het moment van aankoop of ontvangst. Authentiek enthousiasme converteert: is viraal. Daar zou ik vooral naar op zoek gaan!


    12 november 2012 om 09:47
    Baleinen overhemd

    Leuk hoor. Ik vraag mij wel af voor welke webwinkels dit al bestaat. Is het bijvoorbeeld ook te gebruiken in magento?


    12 november 2012 om 11:18
    Tom Coronel

    Hoi Erik,

    Allereerst bedankt voor dit artikel, het omschrijft duidelijk wat de Social Media Deal is en wat je ermee kan. Om even te reageren op de vraag hoe dit alles zich verder ontwikkelt, de komende tijd houden we alles scherp in de gaten, met name hoe het gebruikt gaat worden. Op basis van deze resultaten zullen we wellicht het een en ander aan gaan passen. De tijd zal leren hoe dit concept zich verder ontwikkelt bij de webshops van Create2Fit.


    12 november 2012 om 12:06
    Mark

    @ Baleinen overhemd

    Er zijn een aantal varianten voor Magento. Variërend van een enkele klik in het winkelwagentje tot veel uitgebreidere loyalty alike programma’s. Linkje plaatsen lukt helaas niet.

    Wij hebben hier zelf nog niet mee getest omdat wij van mening zijn dat je niet altijd zomaar korting moet geven maar het blijft interessant.


    12 november 2012 om 13:05
    evroekel

    @Tom dank voor je reactie. Goed dat jullie als ecommerce partij dit soort zaken testen. Mocht je tzt ervaringen willen delen dan horen we het graag.


    12 november 2012 om 16:55
    Jeroen voor ’t Hekke

    Het valt mij wel op dat bij de berichten erg de nadruk komt te liggen op de korting ipv de producten. Ik denk dat de kracht van zoiets juist is dat ik als consument nieuwe producten ga ontdekken. Dat ik korting krijg via een social deal is volgens mij stap twee.


    13 november 2012 om 13:49
    John van Hoorn

    Leuk en goed inititatief, wat ik me afvraag zouden we ook de airmiles en andere door mij altijd vergeten te verzilveren punten kunnen integreren plus ook al die pasjes vaarwel zeggen.

    John


    13 november 2012 om 15:43
    Ilona Verwaal

    Beste Erik van Roekel,

    graag wil ik mijn recente negatieve ervaring van 9 november met SOCIAL DEAL delen. Social Deal promoot zichzelf met onder andere ‘Caring is Sharing’. De uitleg hierover van Social Deal op haar website is simpel: ‘Kopen er drie vrienden net als jij ook de deal? Dan is de deal voor jou helemaal gratis! 1. Koop de dagdeal. 2. Deel de deal via je social network kanalen. 3. Drie vrienden kopen de deal? Jij krijgt jouw deal gratis’.

    In de Algemene Voorwaarden lees je bij punt 12. (…) Elke gebruiker welke een deal aankoopt en vervolgens zorgt dat deze gekocht wordt door 3 medegebruikers ontvangt dan het aankoopbedrag van zijn/haar aanbieding/deal terug. Het volledige aankoopbedrag zal dan omgezet worden naar een tegoed op zijn/haar account. (…)

    HELDER, lijkt mij. Ik kocht op 9 november 2012 een deal, ik deel de deal op Facebook en drie vrienden kopen de deal via de link op mijn Facebook. De drie extra aankopen zijn binnen voor Social Deal. Maar ik wacht nog steeds op mijn beloning voor het succesvol sharen van de deal. Mijn volledige aankoopbedrag is nog steeds niet omgezet in een tegoed bij Social Deal.

    Op 12 november heb ik hierover contact opgenomen met Social Deal via de klantenervice chat. Er werd mij gevraagd om de e-mailadressen van de 3 vrienden die ook de deal hebben gekocht. Die heb ik ze gegeven. Vervolgens deelde Social Deal mij mee dat zij die dag geen antwoord konden geven op mijn vraag.

    Op 13 november was mijn tegoed opgehoogd met de waarde van 1 voucher,. Dit is niet conform de eigen spelregels van Social Deal. In de voorwaarden wordt toch echt gesproken van het VOLLEDIGE aankoopbedrag. Weer heb ik via de klantenservice chat contact gezocht, en ditmaal weer gaf Social Deal aan geen antwoord te kunnen geven. Het antwoord is nog altijd niet gegeven. Er volgde lange tijdrovende gesprekken via de chat en later ook per e-mail maar Social Deal bleef antwoorden uit de weg gaan.

    De stand van zaken 16 november 2012: Social Deal heeft nog altijd niet gereageerd op mijn vraag om mijn saldo aan te vullen tot het beloofde volledige bedrag en blijft aangeven niet meer schriftelijk te willen communiceren. Wat weerhoudt Social Deal? Waarom handelt Social Deal niet naar hun eigen regels en beloftes? Voorwaarden opstellen maar er vervolgens geen gehoor aan willen geven dat is klanten misbruiken om er zelf beter van te worden. Social Deal komt haar eigen belofte niet na. Ik wacht nog steeds op een zakelijke en ‘sociaal’ correcte reactie van Social Deal want de tijd en energie die erin wordt gestoken om antwoorden te ontwijken dat lijkt me voor Social Deal bedrijfstechnisch niet de meest zinvolle manier van zaken doen.

    Bij deze dus ook een oproep aan Social Deal, of zoals ik hier lees Create2Fit om mijn verzoek in te willigen. Het zijn tenslotte jullie eigen spelregels..


    16 november 2012 om 21:18
    Ilona

    Toevoeging op vorige bericht: Erik van Roekel schrijft in zijn artikel ‘Social Deal: direct korting in je winkelmandje bij social sharing’ op de website marketingfacts.nl over: ‘ (…) Create2Fit, het bedrijf achter de webshops van Tom Coronel zoals Plasma-Discounter.nl, Koffiediscounter.nl en Barbecueshop.nl, inspireerde tot Social Deal.’

    Hierdoor lijkt hij het te hebben over Social Deal B.V.. Ik wil benadrukken dat mijn negatieve ervaring gaat over Social Deal B.V..

    Voor klanten is het dus goed om Social Media Deal van Create2Fit en Social Deal B.V. goed uit elkaar te houden om ervaringen zoals die van mij in de toekomst te voorkomen.


    17 november 2012 om 08:55
    evroekel

    @Ilona: als ik het goed begrijp is hier dus sprake van misverstand door gebruik van de term ‘social deal’. Jouw tegenvallende ervaring met social deal heeft betrekking op de site socialdeal.nl en heeft geheel niks met de in dit artikel beschreven functionaliteit te maken die create2fit aanbiedt onder eveneens de naam ‘social deal’. Correct?


    17 november 2012 om 18:25
    Pieter

    Mijn ervaring is (dus totaal niet onderbouwd met cijfers) dat veel mensen niet altijd even happig zijn om een aankoop te delen met hun netwerk, zeker wanneer het om wat duurdere aankopen gaat. Wil ik mijn complete vriendenkring laten weten dat ik net belachelijk veel geld heb uitgegeven aan één spijkerbroek of een koffiezetapparaat van rond de €1.000?


    19 november 2012 om 08:23
    Jeroen voor ’t Hekke

    @Pieter, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Maar ik denk dat er ook een grote groep is (tevens niet onderbouwd met cijfers) die hier minder/geen moeite mee heeft.


    19 november 2012 om 08:46
    Pieter

    @Jeroen, klopt. Dit zal ongetwijfeld ook heel erg doelgroep afhankelijk zijn. Bijvoorbeeld Nederlandse vs Amerikaanse cultuur (wij pochen iets minder snel, want dat is ‘not done’) of jongeren die juist wel heel graag hun nieuwste Nike Airs willen showen vs ouderen.


    19 november 2012 om 08:49
    Andy Kalbvleesch

    Uit de ervaringen die wij op hebben gedaan met FriendTipper(tip je vrienden via Facebook, Twitter, LinkedIn of email, kopen ze iets wordt jij daarvoor beloond) kan ik zeggen dat dit concept werkt. Het is overigens niet ideaal. De conversie is niet heel erg hoog en dat zit ook een beetje in de aard van het idee. Je gaat iets kopen, je weet niet of het product heel goed is dus is het een beetje raar om je vrienden het product aan te prijzen. Heel social is het ook niet echt, je tipt alleen maar voor de korting.

    Met FriendTipper hebben we grotere successen behaald waarbij bedrijven hun klanten vragen op te treden als ambassadeur. Pas als die ambassadeurs nieuwe klanten aanbrengen worden ze beloond. Voor een kleine webshop (MissGreen) hebben we daarmee de volgende resultaten behaald (voornamelijk Facebook):

    customer base: 1500

    personen die tips zijn gaan versturen: 320

    verstuurde tips: 3415,

    bekeken tips: 1571,

    sales: 120 orders.

    Onze klanten zijn o.a.: BEN, Telfort, Shoeby, Yakult,Pepperminds, Film1


    20 november 2012 om 09:58
    Menno, Bobplaza

    Erg gaaf concept!

    Misschien dat we dit ook wel bij http://www.bobplaza.com gaan

    organiseren!


    24 mei 2013 om 13:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!