Smartphonebezit fors gegroeid: meer dan de helft Nederlanders overstag

19 maart 2012, 07:32

Smartphonepenetratie groeit in het vierde kwartaal naar 52%

The odds have turned: als je niet in het bezit van een smartphone bent behoor je vanaf nu toch echt tot de minderheid. Gedurende de feestmaand en de maanden daaraan vooraf is het aandeel smartphones toch wel fors toegenomen. De smartphonepenetratie groeide van 42% in kwartaal 3 naar 52% in het laatste kwartaal. Een jaar geleden was net een derde (34%) van de Nederlanders eigenaar van een smartphone. Dat blijkt uit de kwartaalupdate van Telecompaper van de Nederlandse smartphonemarkt (n=19.800).

Penetratie van smartphones van Nederlanders 15-65 jr (in %)

De penetratie van smartphones is het grootste onder gebruikers van 30 jaar en jonger (15-29 jaar) terwijl van de oudere generatie (60-64 jaar) 22 procent een smartphone gebruikt.

Android

Vooral Google's Android heeft in Nederland een flinke opmars doorgemaakt, met als belangrijkste driver: Samsung. Volgens de onderzoekers gaat Samsung in Nederland aan de leiding op de smartphonemarkt. Als er gekeken wordt naar het onderscheid in de post- en prepaidmarkt, dan blijken Apple, HTC en Nokia het vooral goed te doen op de abonnementmarkt. Samsung en BlackBerry tellen juist veel prepaidgebruikers.

Hi klanten meest in bezit van smartphones

De meeste smartphone bezitters zijn klant bij Vodafone en T-Mobile, op afstand gevolgd door KPN en Hi. Hi heeft ten aanzien van het eigen klantenbestand de hoogste penetratie: 6 op de 10 leden van de Hi Society is smartphone bezitter. Desondanks zag Hi in 2011, net als Telfort en T-Mobile zijn marktaandeel dalen in het smartphonesegment. Vodafone en enkele kleinere mobiele providers wisten hun aandeel in het smartphonesegment juist te vergroten. Telfort, KPN en Tele2 hebben het grootste aantal gebruikers van conventionele mobiele telefoons. Vodafone en T-Mobile hebben beiden het grootste aandeel (28%) in de postpaidmarkt voor smartphones. Vodafone is ook in het prepaidsegment de grootste met een aandeel van 29 procent.

Over het onderzoek

Het 'Dutch Smartphone User' onderzoek richt zich op het smartphonebezit van Nederlanders tussen de 15 en 65 jaar oud. De definitie die Telecompaper voor een smartphone hanteert is als volgt: “Een mobiele telefoon met volledig toetsenbord of met toegang tot een (niet fysieke) qwerty toetsenbord, waarmee je applicaties (apps) kan downloaden en gebruiken.”

Deze en meer cijfers kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers & statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.

Afbeelding credits: clanlife

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!