Slechts 1 op de zes sites continu bereikbaar

6 december 2004, 07:50

Veel Nederlandse e-commerce sites zijn maar matig voorbereid op een toenemend aantal bezoekers in december. Door de drukte voor Sinterklaas was gemiddeld maar ??n op de zes sites continu bereikbaar. Dit concludeert WatchMouse, een Nederlandse monitoring-site na een onderzoek onder 25 e-commerce sites.

In de afgelopen maand heeft WatchMouse op eigen initiatief nauwlettend 25 sites gemonitored waar consumenten online kunnen winkelen, zoals Bol.com, Wehkamp, Free Record Shop, De Bijenkorf, ECI, Bart Smit, Dixons en Bruna. Het onderzoek laat zien dat de ‘uptime’ – de tijd dat de server online is – varieert van 98% tot 99,6%. ‘

Dat lijkt misschien hoog, maar een score van 98% betekent dat een site een half uur per dag niet bereikbaar is. Dat is 14 uur per maand of een week per jaar’, zegt Mark Pors, een van de oprichters van WatchMouse. De gevolgen uiten zich overigens niet alleen in inkomstenderving. Pors: ‘Een site die niet bereikbaar is kan een helpdesk handenvol werk opleveren en uiteindelijk het imago van het merk schaden.

Probleem is echter dat veel eigenaren niet in de gaten hebben dat sites slecht of helemaal niet responderen. Zouden ze dat wel hebben, dan is het niet ingewikkeld om in te grijpen: bijvoorbeeld extra servercapaciteit bijschakelen.’

WatchMouse concludeert uit het onderzoek dat slechts 20% van de sites wel optimaal bereikbaar is. In het licht van de stijgende online bestedingen gaat het overigens om gigantische bedragen. In het eerste half jaar van 2004 stegen de online bestedingen naar ? 775 miljoen, een stijging van 35%. Per online shopper is er van januari tot en met juni van dit jaar ? 227,- besteed (Blauw Research, september 2004).

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!