Secrid ziet winkels als billboards

7Ditches in gesprek met ondernemer René van Geer

Secrid ziet winkels als billboards

Van een bezoek aan de voedselbank tot wereldwijde miljoenenenverkoop. Hoe? René van Geer, managing director Secrid, heeft een verrassend ondernemersverhaal. In 1997, toen contant geld plaats maakte voor betaalkaarten, maakten hij en zijn vrouw (tevens businesspartner) hun eerste wallet. Inmiddels verkoopt Secrid wereldwijd miljoenen kaarthouders tegen digitaal zakkenrollen​.

Toen René van Geer achttien jaar was, ontmoette hij zijn compagnon en levenspartner Marianne van Sasse van Ysselt. Ze werden een stel, gingen studeren en richtten daarna het ontwerpbureau Spirid, een studio voor Industrial Design, op.​ In 2008 moest het bureau gedwongen afslanken en focuste het duo op hun eigen ontwerp: de Secrid. In crisistijd werd het strakke ontwerp van de pasjes-portemonnee Secrid gemaakt. In die begintijd leende hij geld van familie en vrienden om rond te komen en haalde voor zijn gezin voedselpakketten bij de voedselbank. Nu runt hij met zijn vrouw een succesvol bedrijf van 120 medewerkers dat wereldwijd de kaarthouders verkoopt. 

E-commerce en distributie

"Wij geloven nog heel erg in winkels, de gewone, stenen winkels. Dat was in het begin het kanaal waardoor we bekend werden: de winkels en de ambassadeurs. De winkelier die het product enthousiast laat zien aan de mensen die binnen komen, was heel belangrijk voor de bekendheid van de Secrid. Als je in het begin alleen op internet zit, ziet men niet wat je biedt. We houden platforms als Amazon en Bol.com op afstand. De gewone winkels hebben het werk gedaan, dus als er meer vraag, dan mogen zij dat doen."

"We houden platforms als Amazon en Bol.com bewust op afstand"

Zit daar een gevoel van 'het helpen van de retail' achter? "Het is wederzijds: we zijn blij met elkaar. We geloven dat het straatbeeld heel belangrijk is. Het zou zo jammer zijn als alle winkelstraten weg zijn." Er zijn ook winkelplannen: in Rotterdam komt de eerste monobrand-store. Niet om meer te verkopen, maar om de focus op branding te kunnen leggen. "Zodat we het verhaal om het product kunnen vertellen. Ik zie het als PR, zo'n winkel. We adverteren niet, we doen eigenlijk helemaal niks aan reclame. Een winkel openen is voor ons als een groot billboard neerzetten in een grote stad."

Bekijk het hele interview met René van Geer:


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • zeer hoge ogen op congressen misschien maar dit artikel is vrij kort en mager Ronnie. Jammer.

    geplaatst op
  • Hoi Gert,

    Serieus? Vind het een behoorlijk artikel...

    Maar belangrijkste: het is een samenvatting van waar het om gaat, namelijk het video interview.

    Hoop dat je die wel een voldoende kan geven.

    Groet en dank voor je feedback!

    Ronnie

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.